El Matador Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Hei! Tenker å ta meg en reinstall av Xp nå, men hvordan kan jeg beholde filer som ligger på D-disken? Altså filmer, spill, etc. Xp ligger på C-disken. Da tenker jeg på uten å sende filene over til en annen maskin eller lignende. Finnes det mulighet for å gjøre det som er beskrevet over, bare med Vista i stedet for Xp. Xp er gammelt opperativsystem, Vista nytt. Vil filene fungere fint? Danke Lenke til kommentar
Legion Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 du trenger ikke å gjøre noe, formatering/installering av OS på C: vil ikke påvirke D: Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 du trenger ikke å gjøre noe, formatering/installering av OS på C: vil ikke påvirke D: Sist gang jeg gjorde dette. Da kom det opp at D: ikke var formatert og at den måtte formateres før bruk, Men kanskje jeg slettet den og laget ny partisjon når jeg la inn Xp..? Lenke til kommentar
Legion Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 da har du nok slettet d: partisjonen/disken ja...eller så har det skjedd noe annet tull, det skal nemlig ikke skje. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Får vel kanskje se å prøve da, Men dere vet ikke om dette funker med Vista? Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Tusen takk da! Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 HVordan vil programmer/spill som er instalert på D: fungere når C: formateres? Lenke til kommentar
Legion Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 vel, de fleste applikasjoner har skrevet nøkler ++ til registeret, installert noe i 'common files' og/eller lagt noe brukerprofilen (application data)....disse vil stort sett ikke fungere etter at c: formateres. man kan eksportere ut relevante oppføringer fra registeret og manult finne tak i de andre filene, men stort sett så er dette veldig mye prakk. det finnes applikasjoner som kan flytte alle nødvendige filer mellom partisjoner (c->d, d->c whatever), men jeg har ikke erfaring med disse. jeg har OS og alt av apps på c: slik at denne partisjonen er uavhengig av alle andre partisjoner/disker for på denne måten ikke komme i din situasjon (ikke 100% riktig iom at jeg flytter bl.a 'my documents' ut). Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 jeg har OS og alt av apps på c: slik at denne partisjonen er uavhengig av alle andre partisjoner/disker for på denne måten ikke komme i din situasjon (ikke 100% riktig iom at jeg flytter bl.a 'my documents' ut). Hvordan mener du det er best å dele opp partisjonene? Slik: C:System og alle instalasjoner. (spill, programmer) + D: Alt annet Eller slik: C:bare system + D:Filmer, musikk etc. + E: instalasjoner, spill etc. Andre forslag? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 slik er mitt oppsett: - en partisjon for windows og programmer(C:) - en partisjon for documents and settings(D:) - en partisjon til resten(E:) eg har lagd en egen installasjonscd som erstatter alt på c: og legger inn windows på nytt med grunnleggende informasjon(eier, key, pcnavn og hvor kataloger skal ligge). og i tillegg har eg lagd et image av c: slik at eg kan erstatte det på c: med en ferdig oppsatt windows slik eg liker den. for å "renske" maskinen min kan eg da gjøre to ting, enten kjøre installasjonen på nytt. eg må da installere alle programmer og slikt på nytt, men alle dokumenter og innstillinger(bla bookmarks i opera og firefox og epost) er intakt. andre alternativet er å kjøre inn image på c:. alt blir da slik eg liker det, og alt annet er inntakt som på det andre. genialt. anbefales! et must mener eg hvertfall er å ha documents and settings på egen partisjon, ikke bare flytte mine dokumenter. Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Hei. På denne maskinen har jeg iallefall 10 partisjoner, ja det blir hvis jeg regner med den disken som er fra kobla. Uannsett. jeg har aldri opplevd det problemet som du har hatt. Bare du passer på å slette riktig partisjon så skal det ikke være noe problem. Du må huske på å slette C: og ikke D: da går det sjeis. Det bruker å bli slik til meg også om jeg sletter 2 partisjoner om gangen. Dvs. Om jeg sletter både C: og D: da blir ikke D: formatert, bare C: Siden at det er C: Du skal installere Windows på. Da vil du få opp den meldinga om at D: Ikke er formatert og at du må formatere den. Lykke til. Det er ikke noe å beskymre seg for om du sletter bare C: Lenke til kommentar
Fumle Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) C Disken XP og alle Programmer D Dukumenter osv E Programmer kun instalasjons filer Alle programmer instaleres på C: de kan uansett ikke brukes, etter en ny instalasjon hvis de ligger på en annen paritisjon, eksempel partisjon E: Endret 6. august 2005 av Fumle Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Så Windows og instalerte programmer burde være på samme disk altså? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Så hvis jeg har 2 partisjoner må jeg formater C: for at jeg ikke må formatere den andre? Eller må jeg slette og gjenopprette C:? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Så la være å formattere da .... Svar : Keep filesystem intact (no changes) Installen sletter da kun ..\Windows katalogen . Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 7. august 2005 Forfatter Del Skrevet 7. august 2005 slik er mitt oppsett:- en partisjon for windows og programmer(C:) - en partisjon for documents and settings(D:) - en partisjon til resten(E:) Når du mener "documents and settings" mener du da alt som ligger under "mine dokumeter" Slik at dette blir flyttet helt bort i fra C:? Hvordan gjøres dette? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Man kan ikke flytte "C:\Documents and Settings" fra system partisjonen da det er en system mappe . Men man kan flytte sin bruker profils dokumentmappe. Eks. C:\Documents and Settings\Kaare\My Documents ved å høyreklikke på "My Documents" på skrivebordet å velge egenskaper + flytt . Å flytte en system mappe er særdeles innviklet og inkluderer en del registry endringer all mas .Og resultatet kan bli skikkelig kaos . Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Når du mener "documents and settings" mener du da alt som ligger under "mine dokumeter" Slik at dette blir flyttet helt bort i fra C:? Hvordan gjøres dette? nei, hele Documents and Settings mappa(for alle brukere) ligger på en annen partisjon. Man kan ikke flytte "C:\Documents and Settings" fra system partisjonen da det er en system mappe . Men man kan flytte sin bruker profils dokumentmappe. Eks. C:\Documents and Settings\Kaare\My Documents ved å høyreklikke på "My Documents" på skrivebordet å velge egenskaper + flytt . Å flytte en system mappe er særdeles innviklet og inkluderer en del registry endringer all mas .Og resultatet kan bli skikkelig kaos . å flytte Documents and Settings etter du har installert windows er vanskelig og innviklet ja. men eg har sørget for å gjøre det under installasjonen. Endret 7. august 2005 av nomore Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 dere kan finne ut hvordan dere lager deres egen installasjonscd her. du kan da legge til egen logo, tekst, internett oppkobling, egne programmer som installeres + drivere. eller du kan fjerne ting du ikke vil ha med(hørte eg messenger noen?). veldig greit å ha. for å ikke nevne så kan man da deffinere hvor "Windows", "Programfiler" og "Documents and Settings" skal ligge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå