just_me Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 når det jeller jump start av psu, må pin 14 og 15 kortsluttes eller må de hvere tilkoblet? Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Så lenge pin 14 og 15 er sammenkoblet, er strømforsyningen på. Bryter du forbindelsen mellom de, så slår den seg av. Lenke til kommentar
Sindre_ns125r Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg har en litt gammel PSU... og lrte på om det bare var å kortslutte mellom pinne 14 og 15? eller om det var noen andre på litt eldre? Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Sålenge det er en 20 pinns ATX plugg så er det pinn 14 og 15. Dennn grønne/hvite skal kortsluttes til jord. Lenke til kommentar
Sindre_ns125r Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Ok. Takk for svar Lenke til kommentar
Mister t Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg har ikke lest alle postene her, men lurer allikevel på om Compaq bruker spesielle ATX plugger som bare passer på sine egne hovedkort? M.a.o. vil en standard PSU passe til et Compaq hovedkort? Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 20/24 pin ATX vil alltid være 20/24 pin ATX uansett fabrikat Så nei, compaq har ikke noe egent opplegg Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 X-bit labs tester kW-enheter Jeg har ikke lest testen, etter som jeg ikke er interessert i PSUer i ekstremklassen. Men det som kanskje vil overraske mange, er hvor "lite" effekt dagens råeste oppsett bruker. Quad-core Core 2 Extreme QX6700 CPU (Kentsfield) overclocked to 3.5GHzTwo Foxconn GeForce 8800GTX graphics cards in SLI mode ASUS Striker Extreme mainboard (LGA775, NVIDIA nForce 680i SLI) 2GB DDR2-800 SDRAM (Mushkin XP2-6400PRO, 4 x 512MB) Two Western Digital WD1500AHFD hard disk drives in a RAID0 Various trifles like a DVD-ROM, fans, etc Dette systemet toppet ut ved ~440 W. So, it is all clear here: a power supply with wattage higher than 600-700W is not necessary for a powerful gaming system unless you are into such things as Peltier coolers, etc. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det burde ikke være nødvendig å ta med men kanskje en bør vurdere en advarsel øverst i tråden. IKKE RØR DEN RØDE (230V/115V) BRYTEREN BAK PÅ PSU-EN, DEN SKAL STÅ PÅ 230V Alle burde jo vite dette, men så nettopp enda en stakkar som hadde grillet pcen https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=782707&hl= Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Hehe... kanskje jeg skal legge den til ja Har ikke rørt tråden på lenger Dette innlegget har blitt redigert av Okay: 08/12-2005 : 19:58 - Okay er meg, btw. Får se om jeg puster liv i den igjen snart. Endret 22. juni 2007 av Spragleknas Lenke til kommentar
Logitech87 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Er 500 til 620 W det mest vanlige i strømforsyninger nå til dags. Holder det til det meste? Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg kjører to hd 3870 i crossfire på en corsair hx620watt. På det ene kortet har jeg en strømkabel som går rett ifra strømforsyningen til gfxet, men på det andre kortet så går strømkabelen innom strømtilslutning for hovedkort samt vifter i tillegg til gfx. Har dette noe å si for ytelsen på grafikken på min pc? At jeg ikke har en dedikert strømkabel, kun ene og alene til grafikkortet mao. ? Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Fikk du ikke 2 stk. PCIe-kabler med HX620en din? Ideelt sett skulle jo begge kortene fått strøm fra hver sin PCIe-kontakt på PSU, men om du ikke opplever ustabilitet eller dropp i ytelse, så er det jo egentlig ikke noe problem. (HX-serien er, som resten av Corsairs strømforsyninger enkeltrail, så uansett hvor du tar strøm i fra,kommer det fra samme kilde). Lenke til kommentar
Idrin Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Den PSU listen i orginal posten er ganske utdatert. Flere av de produsentene som er markert som dårlig kvalitet har gode strømforsyninger ute den dag idag. F.eks Chieftec. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Beklager å bumpe en gammel tråd, men lurer: Tenkte å kjøre en monitor på strømforsyningen via en molex-kontakt. Den trekker 12v og 3A. Da er det vel GUL og svart som skal brukes. Men funker det å trekke 3A tror dere? Endret 27. mai 2009 av nordemoniac Lenke til kommentar
Kraster Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Vil en strømforsyning med ATX12V v2.2 passe i et hovedkort som krever ATX12V? Lenke til kommentar
.... Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Ja, det vil passe. Fra og med versjon 2.0 er hovedstrømkabelen (Molex Mini-fit Jr.) utvidet fra 20 pinner til 24, men den skal fortsatt være bakoverkompatibel ved at de 4 ekstra pinnene kan hektes av (sjekk dette). 2.0 krever også at forsyningen inkluderer en SATA-kabel, men den får du ikke bruk for. Obs! Ikke forveksle de fire avtagbare pinnene med den fire-pinners strømkabelen som går til prosessoren på eldre Pentium-hovedkort. Dette er en separat kabel, og har vært med siden ATX12V 1.0. Dette kan det for øvrig være greit å legge til i førsteinnlegget: Full range: Nyere strømforsyninger opererer automatisk mellom 110 V @ 60 Hz og 230 V @ 50 Hz avhengig av hvilket land man befinner seg i (full range). Eldre forsyninger har en liten bryter for å velge mellom 115 V (USA) og 230 V (Norge). Ikke rør denne bryteren med mindre du har flyttet til eller importert fra statene; feil innstilling vil ødelegge maskinen. Endret 3. januar 2012 av .... Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Mulig nevnt tidligere i tråden, men en ting man bør være obs på, er at skal man bruke en moderne PSU med eldre hovedkort kan det være at disse kortene hovedsaklig er 5V-baserte. Og da bør det være nok strøm tilgjenglig på 5V/3.3V. Er det f.eks 130W eller mindre, bør man se godt på hva man skal koble til PSU. Dette gjelder ofte for hovedkort til gamle Athlon XP (men ikke 64). Det hjelper da lite å ha f.eks 50A tilgjenglig på 12V, maskinen vil ha mindre nytte av den railen. Lenke til kommentar
.... Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Ja visst. I eldre PC-er går 3,3/5 V til hovedkortet og 12 V brukes bare av vifter og diskenheter, mens i nyere maskiner brukes 12 V av nesten alt. Eller som denne siden forklarer det: The change in wattage distribution among the rails is why you have to be careful when sticking an old PSU into a new computer. Older PSUs deliver most of their wattage on 3.3 and 5 volts and newer ones deliver most of it on 12 volts. You can definitely have problems using an old 300 watt PSU in a new computer which needs a 300 watt PSU even if the power connectors are compatible. It’s very easy for a new computer to overload the 12 volt rail of an old PSU. You can also have overloading problems sticking a new PSU into an older computer. Most ATX12V 1.3 and earlier PSUs provide enough 3.3 or 5 volt power to run an older motherboard, but some newer ATX12V 2.0 and newer supplies have reduced the available power on 3.3 and 5. If you’re using a new supply with an older motherboard, then it’s best to check that it has enough wattage on 3.3 and 5. Fra og med ATX12V 2.0 er faktisk redusert effekt på 3,3/5 V et krav. Kjøper du nytt, bør du derfor kjøpe ekstra kraftig om maskinen er gammel, slik at du får nok effekt også på de reduserte linjene. En annen ting å merke seg er at ATX12V 1.3 og nyere ikke har −5 V-linje. Men denne er sjeldent brukt og stammer fra ISA-dagene. Endret 3. januar 2012 av .... Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Jeg prøver å gjøre dette spørsmålet litt enkelt; På PSUer idag står det oppgitt "max A. 20 Ampere". Men Kursen i huset mitt er bare 16 Ampere. Hvordan er det mulig? Snakker vi om samme type strøm? Endret 20. februar 2010 av Dusken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå