Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

m0n0wall software basert router

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke får det til, kunne du kanskje prøve ClarkConnect.

Bruker den som router med DHCP og brannmur, så har jeg en Linksys WRT54G som rent aksesspunkt (var vel det du tenkte på du også?), og det funker glimrende.

Brukte selv M0n0wall før. Det er bra greier det, men etter at jeg bare skulle prøve CC, har jeg aldri sett meg tilbake.

Var jo ikke akkurat svar på spørsmålet ditt men...bare et lite tips.

MVH

TommyL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg hadde et problem med at serveren på mitt DMZ-nettverk ikke kom ut, før jeg tillot trafikk ut fra DMZ til WAN. Det samme var ikke tilfelle på LAN-siden da det som default var lagt til en regel som tillot utgående trafikk fra LAN'et. Jeg bare lurte, er denne regelen for LAN satt opp hos deg også?

Se også vedlagte bilde.

Sigmund

post-61-1124221382_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvilken IP får m0n0wall'en tildelt på WAN-interfacet? Spurt på en annen måte, har du noen form for router mellom Lyse-nettet og m0n0wall'en? Og i så fall hvilket subnett er dette.

Grunnen for at jeg spør er at jeg heller ikke fikk det til å virke før jeg huket vekk check-boksen for "Block Private Networks" under "Interfaces: WAN". Jeg har NGT og hadde subnett 10.0.0.0/24 mellom NGT-routeren og m0n0wall'en. (Inntil jeg fikk satt opp NGT-routeren i bridge-mode i går kveld :)

S

post-61-1124314783_thumb.jpg

Lenke til kommentar

m0n0wallen får 81.166.xxx.yyy og 255.255.255.254 (31?) mener jeg å huske. Kabelen står rett ifra "lyse-boksen" og inn i WAN interfacet på m0n0wallen.

Har prøvd å skrive inn de samme verdiene som jeg får på laptopen når jeg kobler den direkte i lyse-boksen, men uten at jeg etter dette når ut på nett.

Mener jeg prøvde å huke vekk haken du snakker om, men får prøve på nytt...

DrE

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på om ikke Lyse binder IP-er mot MAC-adresser på en eller annen måte, kanskje derfor du ikke får saken på nett. Men siden du får dynamisk IP på m0n0wallen er det muligens ikke tilfelle, litt vanskelig å si. Fint om noen som har Lyse kunne kommet med litt info rundt dette.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Gammelt problem som jeg slet mye med, men fant ut at jeg ville gi m0n0wall en ny mulighet!

Nå har det seg sånn at m0n0wall kom ut i versjon 1.22 nå nettopp, så da bestemte jeg meg for å teste den.

Merkelig nok fungerte det med en eneste gang når jeg satte opp denne versjonen på akkurat samme hardware!

Jeg må bare si at m0n0wall utklasser Linksysen på alle ting jeg forstår meg på, og en ting virker helt klart: Linksys WRT54G v1.1 som jeg hadde takler ikke Lyse sine kjappere linjer like bra som en gammel pc med m0n0wall! Alt går kjappere og mer stabilt med m0n0wal pcen, så dette kan absolutt anbefales for andre!

Jeg bruker nå to 3Com gigabit nic i pcen. 3Com og intel sine nettverkskort er jo også kjent for å bruke minst av prosessorytelsen.

Tråden kan herved dø lykkelig for min del :thumbup:

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...