Jarek Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) Kom til å tenke på om man fra ett eller annet sted fra jorden kan se at det er natt et annet sted? Altså - man er akkurat ved grensen der solen ikke skinner men også skinner? Sikkert en helt tåpelig tanke, men bare noe eg kom til å tenke på. Noen som har en bra forklaring på hvordan det fungerer? -Jar Endret 6. august 2005 av Jarek Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) Det merker du jo på den måten at solen går ned. Vil aldri være et slikt skille over tid, da jorden alltid snurrer rundt. Døgnet / solskinnet beveger seg jo gradvis. Edit: Hvis du tenker på helt sentrum så har man jo steder det er sollys eller mørke hele døgnet i perioder av året, men jo lenger man beveger seg bort fra de jo mørkere / lysere vil det bli, men det er jo ingen brå forandring. Ting skjer gradvis. Endret 6. august 2005 av Goophy Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Det skjer gradvis ja, men i det man står på grensa mellom natt og dag så kan man se at himmelhvelvingen er mørkere på "nattsiden" enn på "dagsiden". Jeg antar at dette blir ennå tydligere når man kommer opp i høyden siden man da kan se mye lengre. F.eks om man står på mount everest ved soloppgang så tror jeg man kan se veldig tydelig at det begynner å lyse opp og bli morgenglød på bakken i horisonten i øst, mens det ennå ikke har kommet morgenglød på bakken i vest. Dette øyeblikket varer neppe mer enn noen få minutter. Pluss at man må ha sinnsyk flaks med været. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå