Gå til innhold

Instalasjon av til pro fra home

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk nettopp tak i XP Pro av en kamerat med serial å hele pakka, men når jeg instalerer det så må jeg velge mellom PRO og HOME i startup. Må jeg formatere hele dritten før jeg instalerer pro, for det kunne jeg velge mellom når jeg instalerte. Takk =)

Eller den instalerte seg til D:, ikke C: noe som den skal? Jeg skjønner ikke helt dette her så det hadde vert fint med en liten forklaring :blush:

Endret av SargatH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok jeg kjøre en "oppgradering" så jeg instalerte over Windows i C: , men når jeg starter pcen får jeg spørsmål om jeg skal starte Windows professional 2 plasser eller Home som jeg har alle filene mine på. Hvordan får jeg bort 2 av disse?

Lenke til kommentar

Sitter du med Windows XP Home Edition, men kunne heller tenkt deg å hatt Windows XP Professional? Her har du fremgangsmåten for å gjøre dette.

Denne fremgangsmåten skal gjøre en "vanlig" Windows XP Home Edition installasjonsdisk om til en Windows XP Professional installasjonsdisk kun ved å endre 2 bytes.

Denne hacken er personlig ikke testet ut og du må stå inne for den på eget ansvar.

Gjør følgende:

1. Kopier hovedmappen (root) og mappen "i386" fra installasjonsdisken.

2. Extract boot-sektoren fra installasjonsdisken.

3. Endre to bytes i filen i386\Setupreg.hiv

o Åpne regedit

o Merk av HKEY_LOCAL_MACHINE

o Meny: File -> Load Structure -> i386\Setupreg.hiv

o Gi den importerte strukturen et vilkårlig navn, for eksempel "Homekey"

o Gå til: HKEY_LOCAL_MACHINE\Homekey\ControlSet001\Services\setupdd

o Rediger den binære nøkkelen "default" og sett "01" til "00" og "02" til "00"

o Merk av "Homekey" og gå til meny: File -> Unload structure

4. Brenn din nye Windows XP Professional CD.

5. Installer Windows XP som vanlig. CD-KEY fra Windows XP Home Edition vil fungere på denne versjonen.

Husk at du ikke kan installere Service Pack 2 (SP2) på denne installsjonen. Så et underpunkt til nr 1 bør være å integrere SP2 til installasjonen

Lenke til kommentar

Takk for den der =)

Men problemet nå er få bort de andre win. professional'ene jeg har instalert! Jeg var sikker på at jeg oppdaterte Home til pro, ikke instalerte alt på nytt. Jeg har nemmelig 2 windows professionals som jeg må velge mellom i startup pluss home. Jeg har så gjerne lyst til å få bort de andre professionalene så jeg slipper å velge mellom det tullet i startup, så kan jeg heller gjøre det som stod i den lista du gav meg :D

Lenke til kommentar

Du vil vel i realiteten allikevel ikke få pro hvis man gjør den fremgangsmåten som kvase skriver ned her. Det har jeg ikke noe tro på. Jeg har hørt om mye rart innen dataverdnen men den tok jo kaka :p.

Trådstarter: Har du XP Home eller Pro nå? hvis du har Pro så går du bare inni C:\Boot.ini (dette skrives i kjør vinduet Start-> skriv C:\Boot.ini der sletter du XP home linja som er for mye og eventuelt hvis du har et XP Pro valg for mye så sletter du denne også.

kan tenke meg at Windows ligger på disk(0) rdisk(0) partition (1)

bruker å være der man legger os når man skal ha det på C:

sjekke om din Windows også gjør det. hvis en av linjene er noe slik som jeg skrev nå så skal ikke denne slettes.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Du vil vel i realiteten allikevel ikke få pro hvis man gjør den fremgangsmåten som kvase skriver ned her. Det har jeg ikke noe tro på. Jeg har hørt om mye rart innen dataverdnen men den tok jo kaka :p.

Trådstarter: Har du XP Home eller Pro nå? hvis du har Pro så går du bare inni C:\Boot.ini (dette skrives i kjør vinduet Start-> skriv C:\Boot.ini der sletter du XP home linja som er for mye og eventuelt hvis du har et XP Pro valg for mye så sletter du denne også.

kan tenke meg at Windows ligger på disk(0) rdisk(0) partition (1)

bruker å være der man legger os når man skal ha det på C:

sjekke om din Windows også gjør det. hvis en av linjene er noe slik som jeg skrev nå så skal ikke denne slettes.

Lykke til.

fant det her.

http://itpro.no/art/7975.html

Lenke til kommentar
ok jeg kjøre en "oppgradering" så jeg instalerte over Windows i C: , men når jeg starter pcen får jeg spørsmål om jeg skal starte Windows professional 2 plasser eller Home som jeg har alle filene mine på. Hvordan får jeg bort 2 av disse?

Gå inn i C:/boot.ini og slett de linjene som måtte ligne på denne: (ikke slett den linjen som du vil beholde da...)

P.S.: Dette fjerner bare 2 av "OS"ene som oppstartsalternativ, ikke filene som ble kopiert under installasjonen

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Edit: Innser at noen andre har skrevet omtrent det samme tidligere i tråden :blush:

Endret av sexten
Lenke til kommentar

Største forkjellen jeg har lagt merke til er at oppstarten tar lengre tid og at shutdown tar 5 ganger så lang tid.. ellers er det jo endel andre forskjeller på dem.

Noen som vet hvorfor det tar så lang tid å slå av? Er det bare mye mer som må avsluttes i pro, eller er det bare sånn det er.. ?

Lenke til kommentar

med andre ord. de som har skrevet den artiklen der har funnet ut noe som Microsoft ikke har funnet ut enda. Da må han artikkelskriveren være et geni :p.

Er det faktisk noen som har prøvd dette? Skulle gjerne gjort det om jeg hadde hatt tid, anledning og ekstra datamaskin og Engelsk XP Home :p. Men det trikset som gjør at man kan gjøre om XP Home til Pro er jo litt for godt til å være sant da, og iallefall hvis man bare redigerer 2 kb. er komplett umulig det folkens.

som de andre sier her: Det er noen tjenester som Pro utgaven har ekstra som ikke Home versjonen har. XP Pro har også støtte for Remote Desktop som da ikke Home versjonen har støtte for. XP Pro har støtte for 2 prosessorer noe som ikke Home har. Med andre ord, det er mange ting som gjør at man aldri kan få Windows XP Home til å være Pro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...