Gå til innhold

Slangeklemmer og vannslangar

Anbefalte innlegg

Hei.

Sit her no med ein del lekkasjar i vannkjølinga mi, og har derfor tenkt å bruke slangeklemmer i stål for å stramme til slangane, (eg brukar to typar slangar; standard-slangane til TT BigWater Cooler settet, og desse slangane. Slangeklemmene er heilt vanlege slangeklemmer, av den typen du brukar på hageslangar).

Saken er den at eg har lese i vannkjølingsguiden til Skrue på overklokking.no, at du ikkje skal bruke vanlege slangeklemmer i stål på silikon eller tygonslangar, stemmer det? Går det bra viss eg filar kantane på klemmene, eller teipar slangen der klemma vert sett på?

Mvh. Jan F.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bruke strips?

Da er i alle fall muligheten for skader på slangene betydelig redusert.

Man bør så langt som mulig unngå slangeklemmer ja, spesielt på silikonslanger.

Disse er svært myke, og en slangeklemme kan fort ødelegge slangen.

En annen sak, er at en "stiv" slangeklemme mot en myk slange kan medføre ytterligere lekkasje.

Om klemma ikke får "motstand" nok, så vil dette kunne føre til at presset mot slangen blir ujevnt, og dermed i verste fall lekkasje.

Strips er tingen...........

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

jeg bruker nå de medfølgende slangeklemmene av stål på mitt reserator1 sett. bør jeg skifte til strips skrue?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke strips?

Da er i alle fall muligheten for skader på slangene betydelig redusert.

Man bør så langt som mulig unngå slangeklemmer ja, spesielt på silikonslanger.

Disse er svært myke, og en slangeklemme kan fort ødelegge slangen.

En annen sak, er at en "stiv" slangeklemme mot en myk slange kan medføre ytterligere lekkasje.

Om klemma ikke får "motstand" nok, så vil dette kunne føre til at presset mot slangen blir ujevnt, og dermed i verste fall lekkasje.

Strips er tingen...........

Det berre lek når eg brukar strips, var difor eg heller ville prøve med slangeklemmer... Noken forslag til korleis ein kan unngå lekkasjar? Eg har særleg problem med lekkasjar i desse overgangane; link

Lenke til kommentar

Brukte strips selv, til jeg skiftet til slangeklemmer i går. Måtte stramme ganske godt for at det skulle bli tett. Brukte litt silikon og. Hvis du skal bruke strips, bruk 2-3 tynne, og stram dem der nippelen er tynnest. Da blir det press på den bredeste delen.

Lenke til kommentar
Brukte strips selv, til jeg skiftet til slangeklemmer i går. Måtte stramme ganske godt for at det skulle bli tett. Brukte litt silikon og. Hvis du skal bruke strips, bruk 2-3 tynne, og stram dem der nippelen er tynnest. Da blir det press på den bredeste delen.

Ok. Takk for tipset. Skal prøve ut dette når eg kjem heim frå jobb, så får me sjå om det lek. ;)

Lenke til kommentar
jeg bruker nå de medfølgende slangeklemmene av stål på mitt reserator1 sett. bør jeg skifte til strips skrue?

Nei, i ditt tilfelle ser jeg ingen grunn til det.

Du sier jo "medfølgende slangeklemmer", og da tar jeg for gitt at disse er valgt med omhu av Zalman.

Grunnen til at jeg kanskje kan virke litt "hysterisk" rundt temaet, er at når man handler slanger og klemmer litt hist og litt pist, så er det alt for lett å bomme. Resultatet kan av og til bli at klemma ikke passer godt nok til slangediameteren, og så trekker man til litt ekstra for å kompensere for en litt dårlig pasning.

Da er det fort gjort at slangen får en skade, noe som på sikt kan medføre lekkasje.

"Been there, saw that". :whistle:

Lenke til kommentar

Nei, i ditt tilfelle ser jeg ingen grunn til det.

Du sier jo "medfølgende slangeklemmer", og da tar jeg for gitt at disse er valgt med omhu av Zalman.

Grunnen til at jeg kanskje kan virke litt "hysterisk" rundt temaet, er at når man handler slanger og klemmer litt hist og litt pist, så er det alt for lett å bomme. Resultatet kan av og til bli at klemma ikke passer godt nok til slangediameteren, og så trekker man til litt ekstra for å kompensere for en litt dårlig pasning.

Da er det fort gjort at slangen får en skade, noe som på sikt kan medføre lekkasje.

"Been there, saw that". :whistle:

Been there, done that? :thumbup:

Jeg skal bytte til silikonslanger. Har til nå brukt 10mm pvc som sitter som støpt (uten klemmer) på niplene, får de ikke av uten å ødelegge de. Lurer på hva slags dimmensjoner jeg bør ha på silikonslangene, tenkte på 12mm ID (Mine nipler er 12-13mm UD, 10mm ID). Kan jeg bruke 10mm ID silikon og fremdeles slippe klemmer? Vil det ikke være gunstig med 12mm ID slanger?

Ble mange spørsmål dette :roll:

Lenke til kommentar

Takker for "korreksen"! :p

Har du nipler som måler 12-13mm utvendig, så bør du definitivt gå for slanger med ID 10mm.

Da slipper du klemmer også!

Den flow / tempforskjellen du vil oppnå med 12 vs 10mm ID vil du antakelig ikke klare å registrere, i normale sammenheng.

Har du derimot radiatoren flere meter unna kabinettet, så kan du nok vurdere 12mm, men antakelig har du ikke det.

Det man tross alt må tenke på i denne sammenheng, er at vannstrømmen gjennom et ordinært system er ganske liten, som regel et sted mellom 180 og 300 ltr/t.

En 10mm slange med en samlet lengde på en meter eller to ("worst case"), vil ikke representere noen vesentlig strømningsmotstand ved slike beskjedne vannmengder, den vil ganske uanstrengt takle disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...