Gå til innhold

Peltie kjøling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det beste er å ha vann-kjøling ja,eller ei *veldig* god vifte,jo bedre du klarer å kjøle ned varme sia på peltier-elementet(TEC),jo kaldere blir kjøle sia ned mot kjøle-plata.De fleste TEC'n jeg har sett er 50x50mm.Jeg vil anbefale deg en vannkjølings-blokk som er lagd for TEC,feks.Maze2 eller noe.(Maze2 med 3/8" tilkobling er bedre enn 1/2" i test, uten peltier)Vil anbefale 226W fra MP/NET-C/3DFXC,

MEN,husk at støm forsyningen, må klare å levere nok ampere til TEC'n,tror den må klare helst 12A(12w+) og oppover til 15A etter det jeg husker.(Enermax 431W,den dyreste modellen av de 2 431 Watter'ne)

husk isolasjon av cpu,HK,og blokk

----------------------------------------------

Lenke til kommentar

Det er fult mulig og kjøle ned en pelt med luft kjøling men pelten kan ikke være stor må enten være en 100w eller 80w peltier. 80 watt pelt har jeg sett blitt brukt på p4 og luft kjøling, men det annbefales og bruke vann. Du må ha en stor dyr kjøler hvis det skal la se gjøre og du må _sannsynelig_ vis få lagd deg en coldplate da de ikke er og få kjøpt til luft kjølere. Gutta på ocshoot har gjort akkuratt dette med en 2.0 p4 og 80w pelt. Du kan lese litt om det under artikkelen _Lan maskin_

Det gjelder bare og finne ut hvor mye varme=watt cpu din gir fra seg og velge pelt etter det.

Men skal du overklokke en og skru opp v-core så begynner du og bevege deg i grense land.

Du får bare begynne og spare til vann kjøling :smile:

Lenke til kommentar

Hvis du er på utkikk etter det aller billigste, så får du:

Aqua Bee UP300 Vannpumpe 1

Danger Den Maze 3 1/2" 1

Slangeklemmer for PVC Slanger 12mm 2

Uarmert transparent PVC slange i 12mm 2

CPUFX Shim til AMD XP / MP 1

For 923,- hos netconnection. da mangler du bare radiator + noen slangeklemmer.

Men det her var en diskusjon om peltierkjøling, og magnum blokkene til 3dfx har ikke med coldplate, og kan derfor ikke brukes til peltier.

[ Denne Melding var redigert av: inz@ne på 2002-08-05 18:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-07 10:22, Hondaen skrev:

13A@12V er nok mer rett....

13*12=156W, -har nok blanda, for jeg tror jeg har sett 156W pelt.

20*12=240W

19*12=228W

men en annen sak her er jo at elementet sier "jatakk!" til litt høyere spenning, ca 15V eller hva det var. hvis man har kraftig nok psu burde man vel kunne koble +5V -12V eller +12V -5V og få 17V, for så å koble inn en effektsterk motstand for å regulere spenning over elementet til de 15V?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-07 11:28, sjanten skrev:

13*12=156W, -har nok blanda, for jeg tror jeg har sett 156W pelt.

20*12=240W

19*12=228W

Det er dessverre ikke så enkelt. Watt-effekten sier hvor mye varme elementet klarer å fjerne, ikke hvor mye strøm det trengere. Det trenger dessverre mer strøm til drift enn det klarer å fjerne av varme...

Du må nok se på oppgitt krav til strømforsyning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...