BigJackW Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Hvis jeg f.eks sitter og ser på "Monster Garage" på Tv Norge, en kveld. Så ser jeg på at de sveiser. Kan jeg bli sveiseblind?? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 tviler på at TV'en klarer å gengi samme lyset, så nei .) Ofte sett sveising på TV...aldri fått ett snev av sveiseblindhet...(det gjør VONDT!) Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Nei, TVen kan ikkje gjengi like sterkt lys som det augene kan oppfatte når ein sveisar. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 Ok, så da trenger jeg ikke å ha på sveise maska når jeg skal se på f.eks Monster Garage?? Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Går Monster garage på TV her? Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Sjekke programblad-ting. Det har vel fått en eller annen hinsides teit oversettelse til norsk, så jeg må gjette meg fram til om det er riktig program Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Brukes det ikke filter foran kamera linsen, da? Lenke til kommentar
diversity Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Går Monster garage på TV her? Går av og til på TvNorge Lenke til kommentar
Jarek Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Går Monster garage på TV her? Går av og til på TvNorge Fredager klokken 19:00. (-> 20:00) -Jar Lenke til kommentar
Share the pain Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Brukes det ikke filter foran kamera linsen, da? Det regner jeg med. Da vi fikk sveise- og loddekurs på skolen sprutet det gnister og metallbiter som faen. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Går Monster garage på TV her? TV-Norge om fredags kveldene. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Brukes det ikke filter foran kamera linsen, da? Det regner jeg med. Da vi fikk sveise- og loddekurs på skolen sprutet det gnister og metallbiter som faen. Å svarte, Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Brukes det ikke filter foran kamera linsen, da? Sånne filter heiter vel `color-gradient`, trur eg. Den typen filter blir iallfall brukt når ein filmer/tar bilde av motiver som varierer i lysstyrke. Med desse filtera kan du justere kor stort lysforholdet skal være. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Ok, Stilig.! Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) Hvis du lurer på hvordan det føles å være sveiseblind, kan jeg fortelle deg det. (Tar utgangspunkt i at skaden er en såkalt normalskade på øyet grunnet sveiseblindhet. Det finnes "grader" av sveiseblindhet og noen ganger får man mindre skader som bare er plagsomme. Beskrivelsen under er altså ikke en slik mindre skade. Greit å føye på dette med tanke på alle besserwisserne her inne, som *helt sikkert* har vært utsatt for dette selv, eller har studert det i en eller annen bok, eller kanskje *bare vet* det.) Du merker ingenting før det har gått noen timer etter at øynene dine ble utsatt for for sterkt lys. Tenk deg at noen har tømt ei bøtte med grus i begge øynene dine. Det er vondt å ha øynene åpne, og det er vondt å ha øynene lukket. Lys gjør vondt, mørket er en brøkdel mindre vondt. Dette gjør at du ikke klarer å sove, ikke klarer å se på tv, ikke klarer å bruke pcen. Det eneste du stort sett orker er å sitte og se i veggen. Jeg har vært sveiseblind på begge øynene samtidig. Det skjedde etter at en på jobben ble sjukemeldt, og jeg måtte lære meg å bruke den store rammesveisemaskinen hans. (En diger sak på 14 meter med 2 sveisepistoler med rørtrå. Ca dobbelt så kraftig som de vanlige sveiseapparatene vi bruker). Jeg fikk en kjapp innføring og satte igang. Det ingen hadde fortalt meg, var at jeg måtte bruke spesialmaske på denne maskinen. Jeg brukte kun min egen maske, og den viste seg å være for dårlig. Jeg ble nemlig sveiseblind på begge øynene og "solbrent" på halsen. Dette merket jeg natt til dagen etter. Umulig å sove, alt var vondt. Jeg trodde faktisk jeg skulle bli gal av det. Var sjukemeldt i 7 dager pga det. Det var like vondt i 5 av dagene, og i løpet av de siste 2 dagene bedret det seg nok til at jeg kunne tilbake på jobb. Moralen er: Husk *riktig* maske Endret 6. august 2005 av T-Solberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå