Gå til innhold

jente drept i vaskemaskin

Ksungam

Anbefalte innlegg

men og kalle moren girsk, alle hadde gjort det samme hvis mulig heten var der, så ikke kom og lek "wonderboys" eller noe sånt  :hrm:

Ja, kom igjen! La oss flytte til USA, kjøpe en rar, tung tingest, dytte den utfor et fjell og ned i hodet på en slektning og deretter saksøke firmaet fordi det ikke sto at den kunne skade noen hvis den traff noen i hodet. Woohoo, vi blir rike! :roll:

Good luck! :thumbup:

men du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men du skjønner hva jeg mener?

Ja, det er fint med litt ekstra penger etter en slik hendelse. Jeg prøver bare å peke ut hvor dumt det er. At firmaet skal kunne "holdes skyldig" i en drapssak?

Hvis det faktisk må følge med instruksjoner som forteller at innholdet er skarpt til f.eks. en eske med bestikk; eller at det må stå på emballasjen til en komfyr at stekeplatene kan bli varme; har det ikke da gått litt langt? Det er greit at det står om produktene tåler vann eller støt hvis det kunne være tvil om det, men det må da kunne forventes litt fra forbrukeren også? Man må da vel ikke være nødt til å oppgi at et hovedkort ikke tåler vann, eller at glasset i en CRT-skjerm er knusbart? Hvis det fortsetter slik det gjør, følger det snart med instruksjoner til klær om at de, hvis brukt på feil måte, kan kvele en. Noe må da kunne forventes av forbrukeren også?

Lenke til kommentar
• MacDonalds-saken: Dersom noen av dere idioter som dro fram denne hadde giddet å sette dere inn i sakens fakta så ville dere oppdaget et par interessante ting. For det første så var kaffen så varm at kvinnen som sølte kaffen i fanget fikk tredje-grads forbrenninger. For det andre så ble (som tidligere nevnt) kaffen servert ekstra varm for å holde på kundene lengst mulig, og advarsler på begrene ble ikke påført. Prøv selv å helle væske som er tett opp til kokepunktet i fanget ditt og fortell meg hvor gøy det var.

Jeg syns du er idioten her. Med følgende begrunnelse:

McDonald's quality control managers specified that its coffee should be served at 180-190 degrees Fahrenheit. Liquids at that temperature can cause third-degree burns in 2-7 seconds. Such burns require skin grafting, debridement and whirlpool treatments to heal, and the resulting scarring is typically permanent.
Here's the Kicker: Coffee is supposed to be served in the range of 185 degrees! The National Coffee Association recommends coffee be brewed at "between 195-205 degrees Fahrenheit for optimal extraction" and drunk "immediately". If not drunk immediately, it should be "maintained at 180-185 degrees Fahrenheit". (Source: NCAUSA.) Exactly what, then, did McDonald's do wrong? Did it exhibit "willful, wanton, reckless or malicious conduct" -- the standard in New Mexico for awarding punitive damages?

Link

Lenke til kommentar
Det må heller bli gjort forandringer slik at dette ikke kan skje flere ganger, enten ved å sørge for at det ikke kan vaskes noe over 10Kg eller at det finnes lett tilgjengelige stopp knapper.

Edit : PS det er ikke snakk om å være dum her, det er snakk om en veldig uheldig ulykke som sannsynligvis skjedde under barnelek....

10 kilo? Da får du vaska 2 dongeri bukser cirka.

Våte dongeri bukser og gensere er TUNGT.

Du får spinna det rundt. Blir vått så stopper den.. Blir jo noen få plagg.

Barnelek? Han var 14 år jo..(15 kanskje)

Lenke til kommentar

Bundy : Vannlig husholdningsmaskin tar maks 5kg med klær, slike industrielle vaskemaskiner tar vesentlig mere. Det jeg snakker om er en oppstartssperre som slår inn hvis det som er inni maskina veier mer enn x kilo, selvsagt ikke tatt i betrakning etter at klærne har blitt våte...

Edit : Jo han var 14, men jenta har godt kunnet funnet på å gjemme seg for broren under lek, men dette kan ingen av oss vite, dermed velger jeg heller å tenke at dette var lek enn noe annet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Edit : Jo han var 14, men jenta har godt kunnet funnet på å gjemme seg for broren under lek, men dette kan ingen av oss vite, dermed velger jeg heller å tenke at dette var lek enn noe annet.

Synes du ikke det er litt rart at vaskemaskina faktisk gikk rundt? Noen må ha satt den på, og de må ha hørt at jenta skreik. Jeg tror nok det var mer enn bare lek...

Lenke til kommentar
Jeg syns du er idioten her....

Whoopti doo.

Det er mulig det var noe tendensiøst av meg å påstå at McDonalds serverte kaffen så varm for å holde på kundene, men det er likevel ikke til å komme unna at McDonalds var alene om å servere kaffeen så varm (185F = 85C). Stikkprøver ble tatt av temperaturen til kaffen servert av andre sammenlignbare foretak, og ble uten unntak målt til å ha minst 20F lavere temperatur.

Man kan med andre ord slå fast at temperaturen på McDonalds kaffe var utenfor normen. At en obskur organisjon fastlår at optimal serveringstemperatur ligger høyere enn denne normen påvirker altså ikke kundens forventning til hvor varm kaffen burde være. Og uansett om dette er noe kunden burde ha visst, er det likevel uansvarlig å servere et produkt som kan gi tredjegrads forbrenninger uten noen form for advarsel.

Kan forøvrig også nevne at tredjegrads forbrenningen kvinnen fikk dekket 16% av kroppen og krevde sykehusinnleggelse i en uke og etterbehandling i 2 år. Interessant er også det faktum at McDonalds i utgangspunktet nektet å betale for sykehuskostnadene; søksmålet ble startet for at kvinnen skulle få dekket disse. Ikke mye grådighet der altså, selv om hun til slutt fikk noen millioner ut av det...

Endret av Winged Monkey
Lenke til kommentar

Synes du ikke det er litt rart at vaskemaskina faktisk gikk rundt? Noen må ha satt den på, og de må ha hørt at jenta skreik. Jeg tror nok det var mer enn bare lek...

Se for deg følgende scenario :

Noen har lagt på penger for å vaske med en viss maskin, men de finner ut at de ikke kan eller har tid selv om de har gjort alt : Velge program, legge ned vaskepulver, slå på maskina, det eneste som mangler er å stenge døra.

Så har vi to søsken som leker gjemsel, mens broren står og teller i hjørnet så finner lillesøsteren en ledig vaskemaskin og setter seg inni, hun stenger døren for at broren ikke skal finne henne med en gang. Til sin store forskrekkelse starter maskinen, hun hyler og banker på men det er for mye støy fra de andre vaskemaskinene for at hun skal bli oppdaget med en gang.

Moren kommer tilbake fra det lille ærendet hun gjorde og finner datteren til sin store forskrekkelse (kanskje var det broren som fant henne først) men får ikke stoppet maskinen, hun må knuse ruten med noe hardt (kanskje hendene) for å få ut datteren.

Nei desverre så kan vi ikke annet enn å spinne teorier om hva som hendte, jeg foretrekker å vente med å kalle broren morder til at det er bevist og dømt av en jury at han gjorde det med overlegg.

Lenke til kommentar
Man kan med andre ord slå fast at temperaturen på McDonalds kaffe var utenfor normen. At en obskur organisjon fastlår at optimal serveringstemperatur ligger høyere enn denne normen påvirker altså ikke kundens forventning til hvor varm kaffen burde være. Og uansett om dette er noe kunden burde ha visst, er det likevel uansvarlig å servere et produkt som kan gi tredjegrads forbrenninger uten noen form for advarsel.

Denne "obskure" organisasjonen er USAs svar på Norsk kaffeinformasjon. At man kan brenne seg på kaffe lærte jeg som barn. Har du flere gullkorn å komme med?

Lenke til kommentar

Se for deg følgende scenario :

Noen har lagt på penger for å vaske med en viss maskin, men de finner ut at de ikke kan eller har tid selv om de har gjort alt : Velge program, legge ned vaskepulver, slå på maskina, det eneste som mangler er å stenge døra.

Jeg synes fortsatt at det virker merkelig, men som du så fint sier: vi kan ikke annet enn å spinne teorier om hva som hendte.

Lenke til kommentar

Denne "obskure" organisasjonen er USAs svar på Norsk kaffeinformasjon. At man kan brenne seg på kaffe lærte jeg som barn. Har du flere gullkorn å komme med?

Gullkorn? Hva med:

«Flygemaskiner kan aldri være tyngre enn luft. Det er en umulighet»

Lord Kelvin, president i Royal Society, 1895.

«Jeg tror det vil være et verdensmarked for ca. 5 datamaskiner»

Thomas Watson, direktør IBM, 1943

«Telefonen er en forbausende oppfinnelse, men hvem vil noensinne bruke den?»

Rutherford B. Hayes, amerikansk president, 1875

Men det var vel kanskje ikke det du var ute etter.. ?

Jeg har derimot en nyhet til deg: Norsk kaffeinformasjon er en obskur organisasjon. Dersom du foretok en spørreundersøkelse om hvor mange som har hørt om Norsk kaffeinformasjon tror jeg du vil kommet frem til en forsvinnende lav prosentandel. Og skulle de ha hørt om den, har jeg fint lite tro på at de kan ramse opp statuttene deres. Jeg vil tro det forholder seg likedan med den amerikanske varianten.

Legger også merke til hvor pent du hoppet over poenget mitt med at tilsvarande virksomheter serverte kaffe med langt lavere temperaturer..

Og jada, vi vet alle at kaffe er varmt, men igjen tror jeg du har vel store forventninger til hva som finnes av allmennkunnskap der ute dersom du tror at alle vet at man kan få tredjegrads forbrenninger av å søle kaffe på seg.

Lenke til kommentar
Legger også merke til hvor pent du hoppet over poenget mitt med at tilsvarande virksomheter serverte kaffe med langt lavere temperaturer...

Jeg syns ikke du hadde noe poeng, så jeg lot vær. Det finnes en riktig serveringstemperatur, nemlig den som McDonalds brukte.

Jeg har derimot en nyhet til deg: Norsk kaffeinformasjon er en obskur organisasjon. Dersom du foretok en spørreundersøkelse om hvor mange som har hørt om Norsk kaffeinformasjon tror jeg du vil kommet frem til en forsvinnende lav prosentandel. Og skulle de ha hørt om den, har jeg fint lite tro på at de kan ramse opp statuttene deres. Jeg vil tro det forholder seg likedan med den amerikanske varianten.
Om jeg hadde foretatt den blant folk i hotell- og restaurantbransjen tror jeg den hadde blitt stor. Men for folk som ikke interesserer seg for kaffe utover å drikke den, er ikke organisasjonen av stor interesse. Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Om jeg hadde foretatt den blant folk i hotell- og restaurantbransjen tror jeg den hadde blitt stor. Men for folk som ikke interesserer seg for kaffe utover å drikke den, er ikke organisasjonen av stor interesse.

Og dette er relevant fordi?

Tenk deg godt om, eller så kan det hende jeg blir nødt til å beskylde deg for å komme med gullkorn av den iditotiske varianten...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...