wil Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 hei. tok en installasjon av Slackware 10.1 på en Ekstern USB disk (type maxtor 200 GB) gikk kjempe bra det, før jeg begynte kobla jeg ut mine 2 IDE disker sånn at jeg visste at alt gikk som det skulle. Installasjonen gikk så det susa. var inne i løpet av et kvarter ca, med alt. Installerte Kernel 2.4.x og alt så ut til å være bra. eneste problemet jeg fikk var å starte opp Slackware etter installasjonen. den fikk kerne panic stod det. Ikke vet jeg hvorfor. det er derfor jeg spør her. noen som vet hva dette kan komme av? PS: nå fant jeg ut at Slackware hadde støtte for USB og samtidig fant jeg ut hvorfor ikke USB Musa funka i Slackware også Takk på forhånd. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Fordi at USB-støtta er inne som modul, og modulen ikkje vert lasta før mountingen av root-filsystemet skjer. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Det du treng er ein kjerne med USB-støtte innebygd i kjerna (all USB-støtte som er nødvendig for å mounte ein USB-disk i alle fall), eller fikse initrd Endret 5. august 2005 av objorkum Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Nok eit innlegg Søkte litt på LinuxQuestions: http://www.linuxquestions.org/questions/history/335312 http://www.linuxquestions.org/questions/sh...threadid=202957 Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 takk objorkum. skal se om jeg får tatt en titt på det. kunne tenkt meg å fått Linux på min eksterne disk pga at jeg må ha laptopen opp å kjøre. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 takk objorkum. skal se om jeg får tatt en titt på det. kunne tenkt meg å fått Linux på min eksterne disk pga at jeg må ha laptopen opp å kjøre. Er vel kanskje andre distroar som er meir berekna på det? Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 beregna på hva? eksterne disker eller laptoper? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 takk objorkum. skal se om jeg får tatt en titt på det. kunne tenkt meg å fått Linux på min eksterne disk pga at jeg må ha laptopen opp å kjøre. Jeg tror du sparer deg selv for mye bry ved bare å benytte en live-CD, som f.eks. Knoppix. Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 det skulle jeg gjerne gjort, gspr, men det har seg sånn at DVD Romen ikke funker. sånn er det med den saken. Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 takk objorkum. skal se om jeg får tatt en titt på det. kunne tenkt meg å fått Linux på min eksterne disk pga at jeg må ha laptopen opp å kjøre. Er vel kanskje andre distroar som er meir berekna på det? Tja, Slackware kjører perfekt på ekterne disker, alt man trenger er USB støtte kompilert inn i kernelen, ikke som modul. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Sjølvsagt, det har eg sagt, men er ikkje alle som synes det er like lett, og då er det greit å velge noko anna. Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Ok for de som ikke ønsker å kompilere kernel selv, men vil kjøre Slackware fra USB har jeg nå kompilert to kerneler med støtte for ACPI, EHCI, OHCI, UHCI og USB-Storage. Kerneler for Slackware 10.1 og 10.2/current.: http://olear.slackforge.net/slackware/kernels/acpi-usb/ Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) Flottings Endret 6. august 2005 av objorkum Lenke til kommentar
xeon Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Kompilere kjerne? Ække det fali a? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 [ludvik]kompilere kjerne, det er fali det. [/ludvik] Eit anna alternativ er å bruke ramdisk/initrd men det enklaste er usb rett i kjernen. Enklaste måten er å bruke ein konfig fil til ein standard slackware kjerne, og så berre velge å ta med usb rett i kjernen istadenfor som modul. Eller viss du er skikkelig lat, bruke olear sine builds. Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 takk for linken olear hvordan får jeg denne kjernen til å funke da? må jeg legge den på noen cd eller noe sånt? Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 skal se om jeg får det til. det er bare.i kjernen jeg skal bruke ja? tilfelle jeg har valgt feil liksom. jeg bruker bare.i kjernen på IDE disken min. Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 i samme slengen. Kan hende noen har spurt om dette før, men jeg prøver. går det an å f. eks laste ned Kernel 2.6.12 til maskina. så brenne den på cd, når du blir spurt om hvor du vil installere kjernen fra går det da an å sette inn cd`en med Kernel 2.6.12 å installere den derifra, blir da Kernel 2.6.12 installert? jeg bare lurer. Isåfall er det veldig enkelt. Selv om det ser ganske greit ut å rekompilere den selv også. (har nettopp lest guide for nettopp slackware. Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 i samme slengen. Kan hende noen har spurt om dette før, men jeg prøver. går det an å f. eks laste ned Kernel 2.6.12 til maskina. så brenne den på cd, når du blir spurt om hvor du vil installere kjernen fra går det da an å sette inn cd`en med Kernel 2.6.12 å installere den derifra, blir da Kernel 2.6.12 installert? jeg bare lurer. Isåfall er det veldig enkelt. Selv om det ser ganske greit ut å rekompilere den selv også. (har nettopp lest guide for nettopp slackware. Det vil gå, men du vil få problemer. kernel-modules og kernel-headers er for 2.4.x. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå