Gå til innhold

Kernel Panic ved install av Slackware på USB disk

Anbefalte innlegg

hei. tok en installasjon av Slackware 10.1 på en Ekstern USB disk (type maxtor 200 GB) gikk kjempe bra det, før jeg begynte kobla jeg ut mine 2 IDE disker sånn at jeg visste at alt gikk som det skulle. Installasjonen gikk så det susa. var inne i løpet av et kvarter ca, med alt. Installerte Kernel 2.4.x og alt så ut til å være bra. eneste problemet jeg fikk var å starte opp Slackware etter installasjonen. den fikk kerne panic stod det. Ikke vet jeg hvorfor. det er derfor jeg spør her.

noen som vet hva dette kan komme av?

PS: nå fant jeg ut at Slackware hadde støtte for USB :blush: og samtidig fant jeg ut hvorfor ikke USB Musa funka i Slackware også :blush:

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
takk objorkum. skal se om jeg får tatt en titt på det. kunne tenkt meg å fått Linux på min eksterne disk pga at jeg må ha laptopen opp å kjøre.

Jeg tror du sparer deg selv for mye bry ved bare å benytte en live-CD, som f.eks. Knoppix.

Lenke til kommentar
takk objorkum. skal se om jeg får tatt en titt på det. kunne tenkt meg å fått Linux på min eksterne disk pga at jeg må ha laptopen opp å kjøre.

Er vel kanskje andre distroar som er meir berekna på det?

Tja, Slackware kjører perfekt på ekterne disker, alt man trenger er USB støtte kompilert inn i kernelen, ikke som modul.

Lenke til kommentar

[ludvik]kompilere kjerne, det er fali det. [/ludvik]

Eit anna alternativ er å bruke ramdisk/initrd men det enklaste er usb rett i kjernen.

Enklaste måten er å bruke ein konfig fil til ein standard slackware kjerne, og så berre velge å ta med usb rett i kjernen istadenfor som modul.

Eller viss du er skikkelig lat, bruke olear sine builds.

Lenke til kommentar

i samme slengen. Kan hende noen har spurt om dette før, men jeg prøver. går det an å f. eks laste ned Kernel 2.6.12 til maskina. så brenne den på cd, når du blir spurt om hvor du vil installere kjernen fra går det da an å sette inn cd`en med Kernel 2.6.12 å installere den derifra, blir da Kernel 2.6.12 installert? jeg bare lurer. Isåfall er det veldig enkelt. Selv om det ser ganske greit ut å rekompilere den selv også. (har nettopp lest guide for nettopp slackware.

Lenke til kommentar
i samme slengen. Kan hende noen har spurt om dette før, men jeg prøver. går det an å f. eks laste ned Kernel 2.6.12 til maskina. så brenne den på cd, når du blir spurt om hvor du vil installere kjernen fra går det da an å sette inn cd`en med Kernel 2.6.12 å installere den derifra, blir da Kernel 2.6.12 installert? jeg bare lurer. Isåfall er det veldig enkelt. Selv om det ser ganske greit ut å rekompilere den selv også. (har nettopp lest guide for nettopp slackware.

Det vil gå, men du vil få problemer. kernel-modules og kernel-headers er for 2.4.x.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...