Eivind_bh Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Jeg er også i samme situasjon. Skal ut til london og roma i månedsskiftet september/oktober så trenger ikke objektivet med en gang. Jeg har sett på Sigma 70-200 EX f,28. Dette er jo tilsvarende til nikons' 80-200 f,28 hvis jeg ikke tar helt feil. Anyways...noen som har erfaringer fra sigmaen? Eller eventuelt noen andre alternativer i samme klasse? EDIT: Glemte å oppgi EX betegnelsen Endret 17. august 2005 av Eivind_bh Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 21. august 2005 Forfatter Del Skrevet 21. august 2005 Har tatt noken bilder med denne linsa nå (Nikon AF 80-200), og konklusjonen er ........ at eg ikkje er fornøgd. Det kan bli veldig bra bilder, men dersom det skal vere håp om å få det skarpt, så må lukkertida vere på 1/300 sek. eller mindre. Det krever bra lys, sjølv med 2,8 som blender. Det er også mange bilder som blir uskarpe av uviss grunn, er del mulig at AF ikkje funker heilt bra? Dette i kombinasjon med at den er veldig tung å dra med seg, gjer at eg angrar på at eg ikkje kjøpte noke billigare og lettare. Eg har tidligare lånt ei gammal Nikon 70-210 4-5.6 Nikon 70-210 4-5.6 linse, og på tross at treigare autofokus, og dårligare lysstyrke, så var det mykje lettera (på fleire måtar) å ta gode bilder med den.... Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 21. august 2005 Forfatter Del Skrevet 21. august 2005 http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=41473 er det denne linsen det er snakk om? passer den bra til en D-70? Det er linsa som CWalken nevner ja. Prøv igjen. Jeg snakker om 80-200 f/2.8, ikke 28-200mm f/3.5-5.6. Eg meinte at det var linsa som du nevnte i motsetning til den i linken. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 (endret) Det kan bli veldig bra bilder, men dersom det skal vere håp om å få det skarpt, så må lukkertida vere på 1/300 sek. eller mindre. Det krever bra lys, sjølv med 2,8 som blender. Hadde objektivet vært f/5,6 så hadde du trengt fire ganger så mye lys. Hvis du øver en del så kan du ta brukbare bilder på lengre lukkertider enn 1/300 sek. Det er også mange bilder som blir uskarpe av uviss grunn, er del mulig at AF ikkje funker heilt bra? Det er umulig å si for sikkert siden du ikke har postet noen eksempler. Men med blender f/2,8 så er fokusdybden så kort at det er ganske kritisk hvor du setter fokuspunktet. Fokuserer du på nesen til en person så blir øynene uskarpe. Hvis du ikke plasserer fokuspunktet helt nøyaktig så vil du få en god del bilder som virker uskarpe. Et f/5,6 objektiv er ikke noe bedre på det punktet siden du kan velge f/5,6 på dette objektivet også. den er veldig tung å dra med seg Det er et viktig poeng, et objektiv som ikke blir brukt er ikke noe å samle på. Prøv å lær deg egenskapene til objektivet, hvis ikke det hjelper så selg det. Endret 22. august 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Det kan bli veldig bra bilder, men dersom det skal vere håp om å få det skarpt, så må lukkertida vere på 1/300 sek. eller mindre. Det krever bra lys, sjølv med 2,8 som blender. Hadde objektivet vært f/5,6 så hadde du trengt fire ganger så mye lys. Hvis du øver en del så kan du ta brukbare bilder på lengre lukkertider enn 1/300 sek. Det er også mange bilder som blir uskarpe av uviss grunn, er del mulig at AF ikkje funker heilt bra? Det er umulig å si for sikkert siden du ikke har postet noen eksempler. Men med blender f/2,8 så er fokusdybden så kort at det er ganske kritisk hvor du setter fokuspunktet. Fokuserer du på nesen til en person så blir øynene uskarpe. Hvis du ikke plasserer fokuspunktet helt nøyaktig så vil du få en god del bilder som virker uskarpe. Et f/5,6 objektiv er ikke noe bedre på det punktet siden du kan velge f/5,6 på dette objektivet også. den er veldig tung å dra med seg Det er et viktig poeng, et objektiv som ikke blir brukt er ikke noe å samle på. Prøv å lær deg egenskapene til objektivet, hvis ikke det hjelper så selg det. Her er et eksempel. Fokus er satt på talla på stolpen. Lukkertid 1/320s, f/4.5 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Er det et 100% utsnitt fra orginalen? Det er ikke helt skarpt men ser ut til å bli skarpere på høyre siden som er lengre unna kameraet. Du burde gjøre en kontrollert test for å finne ut om fokus generelt havner foran motivet. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Ja det er 100% utstnitt. SKal prøve å gjere en skikkelig test av AF. Er klar over at det er små marginer etc. på f2.8, men resultatene virker veldig tilfeldige. Her er et annen eksempel av et ekorn. Det er ikkje veldig uskarpt, men det er ikkje tipp-topp heller. 1/640s, f6.3 Endret 23. august 2005 av johnohod Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Ja det er 100% utstnitt. SKal prøve å gjere en skikkelig test av AF. Er klar over at det er små marginer etc. på f2.8, men resultatene virker veldig tilfeldige. Her er et annen eksempel av et ekorn. Det er ikkje veldig uskarpt, men det er ikkje tipp-topp heller. 1/640s, f6.3 Ta en kontrollert test med stativ og nok lys. Min Sigma er uskarp på kloss hold, så det jeg ville ha gjennomført testen på litt avstand, en 6-7m kanskje? Ta testbilder på de forskjellige blenderne, og prøv med focus bracketing om du ikke får ting skarpt. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Har prøvd på ta noken testbilder med stativ og fjernkontroll. En sko på nært hold og en bil på litt lenger hold. Fokuspunktet på skoen er merka med rød prikk på eine bildet. På bilen er skiltet fokusert på. Skoen er tatt med f2.8-1/200s, f4-1/125s og f22-1/4s Bilen er tatt med f2.8-1/250s, f8-1/30s og f22-1/4s Zoom er 200mm på alle. Er usikker på kva eg syns om resultatet. Muligens ikkje dei beste testobjekta Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 den er veldig tung å dra med seg Det er et viktig poeng, et objektiv som ikke blir brukt er ikke noe å samle på. Prøv å lær deg egenskapene til objektivet, hvis ikke det hjelper så selg det. Kommer til å selge det. Må berre få bekrefta at det er i orden. Det virker veldig rart at det er lettere å få bra bilder med denne linsa: Nikon 70-210 f/4-5.6 AF-D Men det er kanskje vekta som gjer det... Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 Her er et par andre tydligere eksempel. Det virkar som om problemet er bakfokus på 200mm Rekkverket er tatt med f/4.5 og 1/500s på 200mm. Fokuspunkt er merka med rødt. Men som stolpane bak den eg har fokusert på skarpare. Bilde av fjøra er tatt med f/5.0 og 1/400s på 200mm. Samme problem. Fokus er satt på fjøra, men treverket bak er skarpare enn fjøra. rekkverk fjær Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Du får helt klart fokus foran motivet. Kombinert med at objektivet ikke virker like skarpt som det skal så kan man lure på om det har vært en tur i bakken. Det kan være en ide å prøve det på et annet kamera for å være sikker på at det er objektivet. Det hender jo av og til at det er kameraet og ikke objektivet som bommer. Lenke til kommentar
vandelayphoto Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 80-200 linsa til Nikon går for å være en av deres beste. Enten er noe galt med linsa di, eller så har kameraet ditt et bakfokus-problem (enkelte D70 er plaget av dette). Lenke til kommentar
Jonhk Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 80-200 linsa til Nikon går for å være en av deres beste. Enten er noe galt med linsa di, eller så har kameraet ditt et bakfokus-problem (enkelte D70 er plaget av dette). Kan noen fortelle litt mer om bakfokusproblem på D70? Har en eldre Tamron 28-200 og sliter med noe jeg oppfatter som bakfokus enkelte ganger. Bakgrunn skarp blir vel gjerne konsekvensen. Kan man gjøre noe med dette? Har oppgradert software. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Linsa er no testa på andre hus, og ser ut til å være i orden. Så det er nok huset som ikkje snakker sammen med linsa. Dette virkar som ein opplagt garantisak, dersom huset må fiksast for at ting skal funke. Men eg har snakka med FotoVideo, som seier at denne linsa er alt for gammal til at den skal kunne funke med D70, så det er i tilfelle mitt problem... Sjølv om bruksanvisninga seier: "Bruk helst CPU-objektiver på D70. CPU-objektiver av type D og G anbefales spesielt, de gir fullt utbytte av alle kameraes finesser". Denne linsa er et CPU-objektiv av type D. Veit ikkje heilt kva eg skal gjere Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Linsa er no testa på andre hus, og ser ut til å være i orden. Så det er nok huset som ikkje snakker sammen med linsa. Dette virkar som ein opplagt garantisak, dersom huset må fiksast for at ting skal funke. Men eg har snakka med FotoVideo, som seier at denne linsa er alt for gammal til at den skal kunne funke med D70, så det er i tilfelle mitt problem... Fjas og fanteri. Linsen skal fungere perfekt med D70en (få uttalelse fra importøren, Interfoto). At autofokusen trenger justering er ingen uvanlig situasjon. Hvordan er fokuseringen med de andre linsene du eier? Hvis de er mindre lyssterke kan det være vanskeligere å se akkurat hvor fokuspunktet ligger, men det burde være mulig å gjennomføre testen uansett. Det lar seg også gjøre å justere autofokusen selv, men jeg ville ha prøvd FotoVideo på nytt, med uttalelse fra Nikon/Interfoto. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Nikon European Support Centre Gå til den adressen, registrer deg med serienummeret til kameraet og objektivet og spør. Hvis det er kameraet som er problemet så sender man vanligvis inn kameraet og objektivet sånn at de kan kalibreres sammen. Uten å vite hvilken argumentasjon de bruker så vil jeg påstå at FotoVideo bevisst prøver å lure deg eller er inkompetente. Endret 22. september 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg