Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får svart skjerm etter jeg har lasta Windows

Anbefalte innlegg

Hei!

Har skiftet kabinett på en dell, så skiftet jeg tilbake til dell kabinettet igjen.

Etter jeg hadde gjort det. Startet maskinen å virket raskt, men så ble skjermen svart etter jeg den hadde lasta Windows. Men jeg kunne logge på forde.

Jeg måtte bare gjøre det med svart skjerm. Men den forble svart etter jeg hadde logget på. Noen som vil hjelpe meg?

Takker for svar :D

PS: Jeg kjører på et integrert skjermkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye mulig at det er noe galt med drivern til grafikkortet. Er iallfall at XP ikke klarer å kommunisere med skjermkortet, men det har du vel skjønt allerede :)

Bør fungere å kjøre en "repair" fra XP-CDen.

Kommer du inn i sikkerhetsmodus forresten? Kan du prøve å fjerne drivern derfra.

Lenke til kommentar
Mye mulig at det er noe galt med drivern til grafikkortet. Er iallfall at XP ikke klarer å kommunisere med skjermkortet, men det har du vel skjønt allerede :)

Bør fungere å kjøre en "repair" fra XP-CDen.

Kommer du inn i sikkerhetsmodus forresten? Kan du prøve å fjerne drivern derfra.

Takk for det!

Jeg prøvde å gå inn i sikkerhetsmodus i ste men det gikk ikke, Fordi jeg hadde ikke tastaturet kobla til. Så glemte jeg det helt etterpå. Skal prøve i morgen.

Lenke til kommentar

høres ut som kanskje det integrerte skjermkortet ditt har forlatt deg i ørkenen?

går ut ifra at du ikke er inne i sikkerhets-modus...

hvis jeg skulle gitt deg et råd, ville jeg sagt at du skulle kjøpe et billig skjermkort, det er antageligvis bedre enn ditt integrerte uansett...

men jeg vet nå ikke om jeg skal si det :p

Lenke til kommentar

Integrerte grafikkort, som jeg har vært borte i, blir ofte ikke identifisert ordentlig i Windows. Windows vil da bare bruke en enkel standard grafikkdriver som kommuniserer med skjermen ved hjelp av grunnleggende funksjoner som alle grafikkort har. Dermed vil du få skjermbildet opp, men kan ikke stille til akseptabel grafikk uten å installere en driver for akkurat ditt kort.

Hadde jeg vært deg ville jeg gått på hjemmesiden til hovedkortprodusenten din og lasta ned den nyeste drivern for det integrerte grafikkortet. Eksempelvis har jeg et Intel 845GV hovedkort som jeg ikke får mer enn 640x480 på uten å installere "Extreme Graphics" driver.

Da jeg sa at du burde fjerne drivern, mente jeg bare for å teste om dette var feilen, som det virker som det var. Jeg hadde tenkt at du etterpå f.eks. kunne installere en oppdatert driver.

Hvis du bestiller et enkelt PCI-kort så må du passe på at selv disse tar ofte ganske mye effekt, så sjekk om PSUen din talker det først!

Håper det hjelper! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...