Roberto Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Da de nye Mac mini modellene kom på markedet tok det ikke lang tid før jeg bestemte meg for å kjøpe en til mine foreldre - dette måtte da være det beste tidspunktet for å få dem til å svitsje! Jeg tok derfor en tur opp til Mac & Carry og fikk en helt grei pris på en av de eldre Mac mini'ene med 256Mb RAM og uten AirPort Express. Jaja, tenkte jeg - en USB dongle gjør vel samme nytten. Jeg pleier ikke å kjøpe ting som viser seg å være av særdeles dårlig kvalitet - men her gjorde jeg en skikkelig bommert. Ikke nok med at USB dongelen noen ganger bare "falt ut" (skikkelig Windows-tendenser altså) men den fikk også macen til å kræsje et par ganger. Ringte Apple support og der hadde han visst hørt om flere som hadde problemer med sine D-Link USB WLAN dongle - men til slutt fikk jeg beskjeden jeg hadde håpet på; det viser seg nemlig at man *ikke* bryter garantien ved å åpne (les dette Office Line) en Mac mini for å installere et AirPort kort. Så da var det gjort... Dette *måtte* jeg prøve! Det første man trenger er jo et AirPort Extreme kort med Bluetooth. Kan kjøpes på Apple Store og/eller i butikken. Så er det viktig med riktig verktøy for å åpne Macen. Det finnes for øvrig andre poster her på forumet som omhandler det, så har valgt å ikke fokusere så mye på det. Etter at du har åpnet Macen må du også ta bort "selve innmaten" så du kun sitter igjen med hovedkortet og prosessoren: Slik ser det altså ut når du har tatt bort det som er av "innmat": Nå er det på tide å installere selve kortet - AirPort kortet skal nå snus og settes ned i denne "sloten" - pass på at kortet sitter godt før du skrur det fast! (Vennligst ikke le av meg - jeg suger til å ta bilder). Sett fra siden: Dette er den "sloten" jeg mener: Når kortet sitter skikkelig i er det på tide å skru: Så er det på tide å skru sammen hele greia - "innmaten" (som egentlig består av harddisk, optisk stasjon samt vifte) må nå settes på hovedkortet, skrus fast (er kun tre skruer) for å så plassere WLAN og Bluetooth antennene som for øyeblikket bare stikker opp som to tråder: Her plasserer jeg altså antennene: ...har du fulgt alle stegene kan du nå endelig sette deg ned å surfe litt. Hele jobben tok vel ca. én time og nå som jeg tenker på det var det ikke så utrolig vanskelig...og nei, jeg har ikke gått på "elektro". Dersom noen skulle lure på noe er det bare å spørre! Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Fin guide, men holder meg til http://www.pbfixit.com/Guide/82.0.0.html Jeg hadde en 1,4ghz minimac med 256mb ram, kjøpte 1gb fra mpx.no og kjøpte via en jeg kom i kontakt med via et mac forum dvd dual layer brenner og wifi/bluetootth kort. 250$ for kort og dvdbrenner Han har også bestilt dette til meg, for ingen ekstra kostnader: Får den om en uke ca >D Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Ryddig skrivebord, men hva skal du med norges lover? Advokat? Jusstudent? Dommer? Purk? Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Flott guide! Ryddig pult forresten, men hva skal du med Norges lover? Jusstudent? Advokat? Dommer? Pol'ti? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå