Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Heftelser på buktbil?

Orjanp

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk ettere en bil. Jeg kom over en, men den viser seg å ha heftelser på ca. 170.000 kroner(Brønnøysundregisteret). Selger sier at det gjenstår ca. 100.000 på lånet og det vil bli innfridd ved et eventuellt salg.

Hva kan årsaken til denne forskjellen være? Hvordan kan jeg være sikker på at lånet vil bli innfridd?

Ørjan...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er sikkert pantegjeld på bilen, blir reg. på den opprinnelige summen og når

man betaler ned gjelden så blir ikke dette reg. opp i Brønnøysund...

Helt normalt, ta kontakt med banken hans så får du vite restgjelden.

Seff. med hans samtykke... ;)

Edit: ordblind..

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Hehe kjøper du bilen med lovnad om at pengene han får

av deg blir å innfri lånet så er det bare Bullshit, når du kjøper

bilen og lånet ikke er innfridd *før* du formelt overtar eie av bilen

så overtar du lånet hans også. Dere er nødt til å gå ned til banken

og innfri lånet *før* du overtar bilen hans, ellers sitter du i saksa!

Quote fra naf

Dersom man skal kjøpe en bil som det foreligger en heftelse på, anbefaler NAF at man som kjøper, i samarbeid med selger, tar direkte kontakt med kreditor (banken/finansieringsinstitusjonen) og får skriftlig oppgitt størrelsen på restgjelden og bekreftet at heftelsen vil bli slettet ved innbetaling av denne. Man bør deretter sette opp i kontrakten at man betaler kjøpsummen direkte til kreditor (banken/ finansieringsinstitusjonen), og eventuell overskytende differanse til selgeren. Sagt med andre ord; la aldri selgeren få hele kjøpesummen i slike tilfeller.
Endret av zandro
Lenke til kommentar

var i samme situasjon som deg for en tid tilbake.

skulle kjøpe en honda crx,den hadde heftelser på over 100k.

dro ned i banken å spurte hva jeg burde gjøre,fikk til svar at de anbefalte meg å finne en annen bil.

lånet følger bilen,helt til det er nedbetalt.

Lenke til kommentar

Var heftelse på 70000 på min bil da jeg kjøpte den. Snakket med selger om dette og han sa at lånet skulle flyttes over på den nye pilen han hadde kjøpt. Bare skrev i kontrakten at bilen skulle være uten heftelser. Og et par dager før jeg overtok bilen var heftelsen fjernet.

Lenke til kommentar

Det kan se ut som om heftelsen som er registrert er det selger betalte for bilen for to år siden. Det er samme dato som er registrert hos Brønnøysundregisteret. Det vil si at opplysningene ikke er oppdatert på to år. Derfor er det forskjell i rest på lån og heftelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...