Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon

SnittLeif

Anbefalte innlegg

Tja. Jeg vet ikke helt. Jeg syns ikke helt at vokalen til Labrie passer inn. Jeg sier ikke at han er dårlig til å synge, for jeg må være ganske dum for å påstå noe slikt, men jeg syns bare den er litt.. off..

Jeg syns i alle fall at stemmen til Dominici er mer interessant, og den har også utviklet seg mye over tid

eksempel fra 2008:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det er kommentar på hele konserten :) Portnoy & co guider oss gjennom historien til hver av låtene og alt som foregår på lerretet.

Pluss kødder masse med hvor slitsom den og den delen var å spille. F.eks. etter den eviglange outroen på Dance of Eternity måtte han gå backstage og kaste opp før han kom ut og fortsatte konserten.

John Myung gjør ikke mye av seg, men han er en teknisk dyktig bassist og leverer fjellstøtt hele tiden live.

Hadde vært awesome om Russel Allen og Labrie sang sammen på turneen med Symphony X, men det skjedde desverre ikke.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hadde aldri hørt noe særlig på Toto før jeg dro på konsert i Spektrum for noen år siden, og makan som jeg ble blåst av banen.

http://www.youtube.com/watch?v=y-KMOjJLrpw

Bobby Kimball synger fletta av de fleste, og bandet låter like heavy som hvilket som helst progmetal-band live.

Ikke puserock som på platene. Og sjekk Gandalf på gitar, da :D Dette er fra "comeback"-skiva Fallin in Between og turneen som fulgte den.

Husker jeg nesten datt på ræv når sceneteppet falt ned og powerchorden kom. Man forventer liksom ikke blytung headbanging når man hører navnet Toto..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Gandalf er vel bassist? :p

Jeg syns Toto er fett, jeg har alltid syns Toto er fett, men det skjedde noe med bandet med en gang Jeff Porcaro ble borte fordi han satt med en groove som ikke senere har blitt vist av noen andre trommiser imho. Riktignok skjedde det noe annet senere som resulterte i at bandet ble fetere enn noensinne, så det gikk jo greit :p

Lenke til kommentar

Jeg heiet nok på Marco, men var ganske sikker på at valget kom til å falle på Mike Mangini. Tror det er sunt for Dream Theater med litt nytt blod nå! Har blitt litt lei dem de siste årene, nå gleder jeg meg for en gangs skyld til nytt album. :)

Enig, likte også best Marco, synes kanskje Mangini er litt vel ekstrem og mye show.. Men jeez for en helt sinnsyk teknikk:

http://www.youtube.com/watch?v=31c-FL0ZlZ0

Siste minuttet er helt vanvittig!!

Skal nok på neste konsert.

Men synes forøvrig de siste 2 albumene var overraskende bra.

Spent på hva de får til nå!!!

Håper å høre litt mer av Rudess også.

Lenke til kommentar

Nokon som har høyrt nyutgivelsene av King Crimson? Er det noko forskjell i lydkvalitet? Har In The Court og Red, så planen var uansett å kjøpe fleire album, men er In The Court verdt å bruke pengar på?

Kom tilfeldigvis over en spennende gruppe på Spotify som heter "Zip Tang", som spiller cover av Tarkus fra ELP.

De har fått veldig bra kritikker, er veldig Crimson og Zappa inspirert, veldig spennende faktisk! Vanskelig å plassere, slags progressiv jazzrock.

Har hørt masse på de to albumene der og de er veldig spennende.

Til det nyeste albumet

Lenke til kommentar

Hvorfor er DT så fokusert på mentale sykdommer?

Har lenge vært engasjert fan av kun det instrumentale bandet produserer, så det er først nå jeg ble introdusert til lyrikken. litt sjokkert.

Six Degrees of Inner Turbulence er et album som tar for seg forskjellige former for mentale sykdommer. Det er selve "temaet" til albummet. Albummet "Black Clouds and Silver Linings" har et annet tema, nemlig "every cloud has a silver lining". Sangtekstene kommer fra personlige opplevelser fra bandmedlemmene, og forteller rett og slett at noe "går til helvete", for så å bli bra igjen. Den første sangen, Nightmare to Remember, handler om et bilkræsj, hvor ingen ble permanent skadet.

Scenes of a Memory-albummet er en historie, hvor en person går til en hypnotisør for å finne ut om fortiden sin.

For all del, sett deg ned med tekstene og gå inn i dybden på låtene, det er veldig mye godsaker liggende der. :)

(PS: Six Degrees of Inner Turbulence-sangen Glass Prison handler om Mike Portnoys alkoholproblemer, og er spredt over flere album hvor alle de "stegene til et alkoholfritt liv" gjennomgåes)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Portnoy gjorde rett i å forlate Labrie & Co. Det var bare 10 år for sent.

Progressiv metal har forøvrig stagnert i DT-modus.

Jeg er uenig. At Portnoy gjorde rett i å forlate DT er opp til han. Det er nok en privatsak for han. DT får uansett en annen genial trommis ved Mike2. Men stagnert? Kommer ann på hva du legger i Prog metal.

Apropos tekstene til DT så liker jeg veldig godt historien i "The Ministry Of Lost Souls". Den er også verdt å høre på :)

Det er en veldig flott tekst om døden og om noen som ofrer seg for en annen. Veldig emosjonell. :)

Lenke til kommentar

Sant det, LaBrie er å bli stemmen til Dream Theater.

Ja hadde kanskje blitt litt rart å bytte han ut, men jeg synes allikevel at det er LaBrie som passer minst inn i gruppa. Jeg ELSKER det instrumentale i DT, men er ærlig talt ikke så begeistret for vokalen. Når det kommer en knallhard og tung intro (som DT ofte har) så hadde det vært mye heftigere med en vokal som matcha. For all del, han synger sinnsykt bra og treffer det meste, men det hadde vært kult med noe litt "hardere".

Derimot i låter som "The Ministry Of Lost Souls" eller "Another Day" som er mer rolig passer han perfekt inn.

Endret av Br0dskive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...