Juleniss1 Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 *snip* Vi har tydligvis ikke helt de samme preferansene når det gjelder musikk, men flott med anbefalinger. Keep 'em coming. Liker Camel veldig godt da. Mirage, Moonmadness og The Snow Goose er alle veldig gode album. Lenke til kommentar
stud27 Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Beste progmetall-album i 2009 (men det er vel glam dette også??) Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 (endret) Beste progmetall-album i 2009 (men det er vel glam dette også??) Nei, det der er sånne power-thrash greier :!: :!: :!: Endret 29. august 2010 av Dragavon Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Slenger inn en prog-perle fra Genesis anno 1977 http://www.youtube.com/watch?v=KU2bOYiBX28&feature=related Dette er et stykke fantastisk tromming. Og Collins med langt hår Tar spesiellt av rundt 1:30. Dette er et liveklipp, bare en merkelig video i starten. Er Phil Collins som spiller trommer. Det geniale med Collins er at han var vokalist og trommis, men på konserter på 70-tallet var det alltid to trommesett på scenen. Ett Collins spilte på og et med en backup-trommis som fylte ut lyden eller tok over når Collins sprang frem og tok mikrofonen. Så sang Collins et vers eller et refreng, og sprang tilbake til trommesettet og bare hoppa inn i en obskur prog-trommesolo i sync med den andre trommisen. Begge trommisene spiller samtidig rundt 2:50 her. Og en fantastisk performance av Tony Banks på synth såklart. Endret 30. august 2010 av Bytex Lenke til kommentar
gard. Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Herlig sang der, Bytex! Den, Firth of Fifth og Dancing With the Moonlit Knight (og for så vidt resten av plata) er alle alle helt fantastiske. Selling England by the Pound er vel rett og slett en av tidenes prog. plater noensinne! Steve Hacket, Peter Gabriel, Tony Banks, Mike Rutherford og ikke minst Phil Collins som du nevner er alle førsteklasses musikere, og jaggu kunne de skape magi sammen. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Enig! De er virkelig førsteklasses musikere alle sammen. Jeg syns spesielt Rutherford blir veldig oversett når det snakkes om bassister. Basslinjene hans er jo geniale... Selling England by the Pound er helt fantastisk, hvis man ser vekk i fra "More Fool Me" da. Må ærlig innrømme at jeg aldri har likt vokalen til Collins. Foxtrot er også et album som stiller svært høyt for min del. Det samme med The Lamb, som egentlig er et utrolig variert album med tanke på lengden. edit: og er egentlig synd hvilken vei bandet gikk etter Hackett sluttet ... Men det hadde kanskje gått den veien uansett. Endret 30. august 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Genesis er fantastisk ja. Synes egentlig alle albumene pre 1975 er mesterverk. Trespass har vokst mye på meg i det siste og har flere fantastiske sanger som dette: http://www.youtube.com/watch?v=m_xVIdEMSOc Lenke til kommentar
gard. Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Nå må du ikke glemme Nursery Cryme heller. The Musical Box, The Return of the Giant Hogweed ++ er førsteklasses Genesis-materiale. Hørte også gjennom Trespass for første gang nå, og den var heller ikke dum. The Knife var jo tøff! Og sant som du sier med Hackett, Genesis er ikke my å skryte av etter at han forlot dem, men gikk litt ned når Gabriel forlot også. En av mine favorittvokalister! Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Tja. 'From Genesis to Revelation' er ikke akkurat noe mesterverk, men langt fra det verste de har gitt ut. Edit: Hackett/Gabriel-perioden er uten tvil deres beste periode, spør du meg. Alle albumene deres innenfor den perioden er utrolig gode (særlig de 3 første). 'A Trick of the Tail' har jeg ikke så mye til overs for, mens Trespass er rimelig bra. Endret 30. august 2010 av Juℓenissen Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Glemte 'From Genesis to Revelation'. Den har et par gode sanger, men ellers ikke noe særlig. 'A Trick Of The Tail' er det eneste gode albumet etter Peter Gabriel forlot bandet. Endret 30. august 2010 av Glutar Lenke til kommentar
gard. Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) A Trick of the Tail () er ikke noe dårlig album nei. Har bare hørt det, We Can't Dance og Invisible Touch av post-Gabriel Genesis, men føler det ikke er så mye mer å høre. Eller er det noe jeg burde sjekke ut? Endret 30. august 2010 av blade-bunny Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Du har jo Wind & Wuthering, siste album med Hackett, gitt ut i 1977, hvor de fortsatt ikke har lagt av seg prog-tendensene helt. Men i min mening er dette albumet for det meste nokså kjedelig, med noen små gode øyeblikk. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) De kunne ikke fortsette med gammel progrock utover 80-tallet, det var bare komersiellt selvmord. Tilogmed Peter Gabriel fikk jo sin største hit med en skikkelig 80-talls synthpop låt. Og Collins var ikke særlig glad i de gamle progsangene heller. Jeg så forresten coverbandet The Musical Box i Oslo Konserthus, de spilte nøyaktig samme setlist som Genesis under A trick of the Tail-turneen, alle hadde samme klær og nøyaktig de samme instrumentene, og så mest mulig ut som orginalene. Var helt utrolig å se, var som å se 70-talls Genesis i 2008. Og de spilte og sang helt flawless. Endret 30. august 2010 av Bytex Lenke til kommentar
gard. Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Om ikke prog. rocken lenger fungerte på 80-tallet, kan man vel kose seg med liveopptak av det som fungerte på 70-tallet, kan man ikke..? Har bare hørt Seconds Out på livesiden av Genesis, men har meeeget lyst til å ta en titt på Genesis Archive 1967-75. Noen som har noe å si på den? Btw så var fattern også å så The Musical Box noen år tilbake. I Notthingham vel og merke, men han husker det absolutt som en topp klasses konsertopplevelse. Lyst å få med meg noe sånt neste gang det kommer til landet jeg og.. Endret 30. august 2010 av blade-bunny Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Jeg så 'The Musical Box' for 2 år siden. Må være en av mine beste konsertopplevelser. Meget dyktige musikere den gjengen der. Jeg kjøpte den her for en stund tilbake: (Er en del snacks på den ) Endret 30. august 2010 av Glutar Lenke til kommentar
stud27 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Genisis er bra det, men jeg DIGGER denne karen solo: Lenke til kommentar
gard. Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Solokarrieren hans er absolutt hørbar ja! In the Flood er også en av mine favoritter, samt fantastiske Biko! Har ikke hørt nyeste plata med coversanger ennå, men kom over en fin cover han nettopp gjorde av Tom Waits' "In the Neighborhood": http://www.youtube.com/watch?v=lcDXnBPsC3s Endret 31. august 2010 av blade-bunny Lenke til kommentar
Stineprog Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Aw, så koselig innlegg. Det er litt vanskelig å plukke ut et progband å anbefale. Men jeg er enig om at Progarchives er en god side! Eller bladet "Classic Rock presents Prog" har også mange gode artikler om både nye og gamle band. (Synd at det koster 200 kroner..) Men for å plukke ut noen favoritter; Dream Theater (Har blitt kind of mainstream, men fortsatt min favoritt!) Porcupine Tree (Og alle tusen sideprosjektene til Steven Wilson) Opeth Pain of Salvation Ayreon Transatlantic Phideaux Gazpacho (Norske!) Seventh Wonder (Veldig Circus Maximus-ish) Anathema The Pineapple Thief .... Last.fm, anyone? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Last.fm, ja. Heter wingeer der. Hva med deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå