Aak1 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) I progressiv rock-forstand, så er det vel "Close To The Edge" og "Fragile" som er de mest anerkjente av Yes. De er vel de beste også, selv om jeg synes det er vanskelig og rangere album helt nøyaktig. Men jeg vil også anbefale "The Yes Album", "Yes" og "Drama" Jeg synes alle albumene er bra bortsett fra de siste, som ikke er like bra, men fortsatt greie. ^^ Altså "Open Your Eyes", "The Ladder" og "Magnification". Selv om disse var de første albumene jeg hørte på av Yes, og kanskje de eneste i nesten et års tid Grunnen til at jeg ikke liker de så mye kan være nettopp det at jeg hørte bare på dem i nesten et år. Har nesten ikke hørt på dem i ettertid. Men jeg tror disse kan defineres mer som symfonisk rock. I alle fall Magnification, hvor de bruker et fullt orkester. Endret 5. oktober 2009 av Aak1 Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Da må du komme med en anbefaling, så jeg slipper å høre på rælet når jeg koser meg med Spotify! Av Yes? Kjenner bare til deres tidlige karriere. Fragile, Close to the Edge er obligatoriske og de jeg ville ha starta med. Ellers kan jeg også anbefale The Yes Album og Relayer. Tales from Topographic Oceans ville jeg holdt meg langt unna. Virkelig progrock på sitt verste. Endret 5. oktober 2009 av tjalla Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Takk, takk, alle tre. Da har jeg min fulle hyre i et par dager på å tråle gjennom både det ene og det andre, ser det ut som. Har ikke hørt på så mye gammel prog før, men den ene lekkebiskenen etter den andre dukker jo opp! Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Grunnen til at jeg ikke liker de så mye kan være nettopp det at jeg hørte bare på dem i nesten et år. Har nesten ikke hørt på dem i ettertid. Men jeg tror disse kan defineres mer som symfonisk rock. I alle fall Magnification, hvor de bruker et fullt orkester. Det meste av Yes regnes som symfonisk rock. Dagens anbefaling: Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
Speik Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Pent dette, Julenissen. Jazzy og drivende. Grusomt albumcover selv etter progrock-standard! Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Grunnen til at jeg ikke liker de så mye kan være nettopp det at jeg hørte bare på dem i nesten et år. Har nesten ikke hørt på dem i ettertid. Men jeg tror disse kan defineres mer som symfonisk rock. I alle fall Magnification, hvor de bruker et fullt orkester. Det meste av Yes regnes som symfonisk rock. Det er sant. Men Magnification og Time And a Word i større grad enn resten. Etter mitt skjønn i alle fall. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Sånt her gir meg gåsehud. Rick og Adam Wakeman i soloduell Adam er sønnen til Rick, man ser jo at han har arvet talentet. Er sånn skikkelig "Oh Yeah? Well top THIS!" "Haha no problem. Top THIS!" Og sjekk ut LOL på 4:00 plutselig. Endret 5. oktober 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Pent dette, Julenissen. Jazzy og drivende. Grusomt albumcover selv etter progrock-standard! Hehe, ja. Coveret er virkelig ikke noe å skryte av. Innholdet, og da særlig tittelsporet (i 3 deler), er fantastisk. I den andre delen begynner forresten Dick Heckstall-Smith å spille på saksofon og klarinett samtidig. Skikkelig kult. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Regnes Yes som symfonisk prog?.. Det regner ikke jeg dem som ihvertfall. Symfonisk prog blir vel heller mot retning Genesis? Regner ihvertfall "symfonisk" som mellotron-strings. Og der var vel ikke Yes de som brukte akkurat det mest? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Kenny Bones: Les litt her. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hmm, blir egentlig ikke mye klokere av det. Så "symfonisk" betyr ikke symfonisk i hele tatt? Hva har kompliserte tekster og keyboards med "symfonisk" å gjøre? Den ser jeg ikke overhodet. Med mindre det er snakk om en symfoni-aktig approach på arrangering. Da kan jeg være enig forsåvidt. Siden svært mye prog har en slik tilnærming til arrangering av låter. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Så vidt jeg har forstått så er symfonisk rock preget av stor påvirkning fra klassisk musikk og bruk av symfoniske instrumenter/orkester eller å etterligne dette med synth's etc. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 The main characteristics of Symphonic are the ones that defined all Progressive Rock: (There's nothing 100% new under the sun) which among others are: * Mixture of elements from different genres. * Complex time signatures. * Lush keyboards. * Explorative and intelligent lyrics, in some cases close to fantasy literature, Sci Fi and even political issues. * Non commercial approach * Longer format of songs Disse karakteristikkene går igjen i all prog-rock, gjør det ikke? Det meste av prog kan vel kalles symfonisk rock i følge dette -.- Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Mmm, derfor det føles litt feil å kalle Yes for symfonisk prog egentlig. Genesis er vel i stor grad akkurat det, men Yes har en litt annen edge. Jeg liker forøvrig Genesis langt bedre enn Yes, selv om det er håpløst å rangere de gode progbandene mot hverandre. Blir mer som å bestemme hvilken låt av The Beatles som er best. Umulig med andre ord Lenke til kommentar
Joakim Skurk Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Når det kommer til band som går under sjangeren er det vel faktisk Genesis og Yes som er først på lista. Når noen sier symfonisk rock tenker jeg automatisk Yes, iallefall. Hva du personlig mener om hva som er passende er vel strengt tatt urelevant, når Yes står som en av fedrene til selve sjangeren. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg er enig i at Yes er symfonisk rock. Men ikke på grunnlag av de kjennetegnene som det var vist til i den teksten. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg tenker ihvertfall "symfoniorkester" når jeg hører ordet "symfoni" og det er det rimelig lite av i Yes. Ihvertfall ikke noen viktig del av sounden deres. King Crimson og Genesis derimot Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Er vel to tre album som jeg vet det er brukt et fullt symfoniorkester. Ellers så er det jo en del symfoniske elementer i det meste av musikken til Yes. Brukes ofte orkesterlignende lyder. Både naturlig og fra synth Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Hmm, lurer på om jeg skal se Yes i desember. Kommer vi til å få musikk fra den tidligere perioden(The Yes Album, Fragil, Going for The One, Close to the Edge)?. Hadde blitt litt bomtur vis de bare hadde spillt musikk fra senere album. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg tenker ihvertfall "symfoniorkester" når jeg hører ordet "symfoni" og det er det rimelig lite av i Yes. Ihvertfall ikke noen viktig del av sounden deres. King Crimson og Genesis derimot Er vel ikke noe symfoniorkester å spore verken hos Genesis eller King Crimson heller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå