Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

 

KING CRIMSON:

1969 In the Court of the Crimson King

1971 Islands

1973 Larks' Tongues in Aspic

1974 Starless and Bible Black

1974 Red

1981 Discipline

1995 Thrak

2000 ConstruKction of Light

2003 Power to Believe

 

80-talet og utover er ikkje så interessant spør du meg, men viss du kaster inn albumet: lizzard som eg personelig synest er eit av dei beste til KC er eg ganske einig med anbefalingslisten din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne er vel litt i grenseland med tanke om den skal postes i denne tråden.

 

Men..

 

Satte meg ned med en film som heter "I love you, man" i går.

 

RUSH fans bør ta en titt på den filmen. Filmen i seg selv var grei, men det at rush hadde en relativt sentral del av handlingen var kanon snadder.

 

Link til filmen

 

 

Kanskje litt agurknyhet aktig og :p

Endret av b@rgen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vetje om dette er blitt anbefalt før, ettersom eg ikkje har orka å lest meg igjennom heile tråden, men her kjem det uansett.

 

Junipher Greene - Friendship: Progressiv rock i øverste klasse, og etter mi meining er dette på nivå med dei meir kjente store prog. rock banda som Jethro Tull, YES, ELP osv. Tittelkuttet, med ein lengde på ca. 20 min, er det tøffeste på plata. Mange meiner at dette er det beste albumet produsert på norsk jord.

 

Aunt Mary - Janus: Eit anna norsk band som også var oppe på internasjonalt nivå. Eg velger å huske dei som eit hardrock band, men siste plata deiras, Janus, var ei progressiv plate. YES og Pink Floyd er klare inspirasjoner her. Så visst du er glad i dei nemnte banda og kanskje litt hardere rock som Deep Purple, så bør du sjekke ut dette.

Lenke til kommentar
Vil bare komme med en anbefaling her, gratisalbumet Maudlin of the Well - Part The Second. Dette er noe av det beste albumet fra 2009 jeg har hørt så langt! Herlig atmosfærisk post-rock/prog.

Jeg har faktisk lastet ned denne skiva for en god stund siden. Flotte saker! Godt du minte meg på det, for disse gutta skal jammen meg få en donasjon!

 

Tenkte å anbefale et band selv, som i mine ører hører ganske likt ut, bare en del tyngre. Giant Squid. Dette er en herlig kombinasjon av mye rart. Prog, doom, avant-garde, you name it!

Kjøte den selvutgitte versjonen av sisteskiva, The Ichthyologist, for en stund siden, og fy fasan for ei skive! Sjekk dem ut her: www.myspace.com/giantsquid

Legg spesielt merke til "Dead Man's Slough".

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar

Hørt om Trondheims-bandet 22? Er en god blanding av progressiv rock og funk. Skikkelig energisk, funky saker med umulige rytmer og taktarter. Toppet med en utrolig flink vokalist som liker å benytte falsett.

 

De har så langt kun slippet en EP, full-lengde kommer i løpet av året :) EP-en er på spotify: http://open.spotify.com/artist/4SlPHJpQAbMGJsLb59PZui

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Vil bare komme med en anbefaling her, gratisalbumet Maudlin of the Well - Part The Second. Dette er noe av det beste fra 2009 jeg har hørt så langt! Herlig atmosfærisk post-rock/prog.

 

Absolutt en av årets plater. Det at den er gratis gjør det enda bedre. Den når ikke helt opp til forgjengerene Bath og Leaving Your Body Map. Men så er de to platene noe av det beste av musikk fra det 21. århundre. Anbefaler å sjekke ut de også, selv om de er mer metal-orientert.

Lenke til kommentar
Vetje om dette er blitt anbefalt før, ettersom eg ikkje har orka å lest meg igjennom heile tråden, men her kjem det uansett.

 

Junipher Greene - Friendship: Progressiv rock i øverste klasse, og etter mi meining er dette på nivå med dei meir kjente store prog. rock banda som Jethro Tull, YES, ELP osv. Tittelkuttet, med ein lengde på ca. 20 min, er det tøffeste på plata. Mange meiner at dette er det beste albumet produsert på norsk jord.

 

Aunt Mary - Janus: Eit anna norsk band som også var oppe på internasjonalt nivå. Eg velger å huske dei som eit hardrock band, men siste plata deiras, Janus, var ei progressiv plate. YES og Pink Floyd er klare inspirasjoner her. Så visst du er glad i dei nemnte banda og kanskje litt hardere rock som Deep Purple, så bør du sjekke ut dette.

 

Dette hørtes interessant ut. Må sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Vetje om dette er blitt anbefalt før, ettersom eg ikkje har orka å lest meg igjennom heile tråden, men her kjem det uansett.

 

Junipher Greene - Friendship: Progressiv rock i øverste klasse, og etter mi meining er dette på nivå med dei meir kjente store prog. rock banda som Jethro Tull, YES, ELP osv. Tittelkuttet, med ein lengde på ca. 20 min, er det tøffeste på plata. Mange meiner at dette er det beste albumet produsert på norsk jord.

 

Aunt Mary - Janus: Eit anna norsk band som også var oppe på internasjonalt nivå. Eg velger å huske dei som eit hardrock band, men siste plata deiras, Janus, var ei progressiv plate. YES og Pink Floyd er klare inspirasjoner her. Så visst du er glad i dei nemnte banda og kanskje litt hardere rock som Deep Purple, så bør du sjekke ut dette.

 

Dette hørtes interessant ut. Må sjekke det ut.

 

Du kan begynne her. :)

 

 

Og her.

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Gode nyheter!

 

TRANSATLANTIC'S THE WHIRLWIND - Coming in October!

26th August 2009

 

For Immediate Release

August 26th 2009

 

TRANSATLANTIC'S THE WHIRLWIND

Coming in October!!

 

TRANSATLANTIC - the Progressive Rock Supergroup featuring DREAM THEATER's Mike Portnoy, MARILLION's Pete Trewavas, THE FLOWER KINGS' Roine Stolt and Neal Morse (Ex-SPOCK'S BEARD) – will release their long-awaited third album in October 2009.

 

THE WHIRLWIND is a 77-minute piece of music that is sure to satisfy the band's legions of fans that have patiently waited almost the entire decade for the reunion of these 4 musicians.

 

THE WHIRLWIND will be available in two formats:

A Regular Edition Single CD of the entire 77 minute Epic as well as a 2-CD Special Edition containing a Bonus Disc with 8 newly recorded Studio Tracks.

(4 new Transatlantic compositions and 4 Cover Songs)

 

The Track Listing for the Special Edition is:

 

Disc One:

THE WHIRLWIND

 

Disc Two:

 

1. SPINNING

2. LENNY JOHNSON

3. FOR SUCH A TIME

4. LENDING A HAND

5. THE RETURN OF THE GIANT HOGWEED (Genesis)

6. A SALTY DOG (Procol Harum)

7. I NEED YOU (America / The Beatles)

8. SOUL SACRIFICE (Santana)

 

TRANSATLANTIC'S THE WHIRLWIND is currently scheduled for the following release dates:

 

October 23rd 2009: Germany, Austria, Switzerland

October 26th 2009: Europe

October 27th 2009: North America

 

whirlwind480.jpg

 

Jeg gleder meg enormt!

 

For de som ikke har hørt Transatlantic tidligere:

http://open.spotify.com/user/luedotten/pla...qf0jzHEhCVV1EAE

http://www.myspace.com/transatlanticprog

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...