Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon

SnittLeif

Anbefalte innlegg

Jeg har snufset litt rundt IQ. Hovedsakelig fordi de er #2 på "Similar artists" under Marillion på last.fm ^^

Men jeg har aldri vunnet å skjekket de skikkelig ut, kanskje jeg må gjøre det.

Har noen av dere som hører på IQ, noe forhold til Marillion? I så fall, hvordan er IQ i forhold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Marillion er min foreløpige favoritt nr. 2 av prog :)

Men helst i Fish-epoken, selv om det finnes noen gullkorn på 90-tallet også.

IQ og Marillion var mer likt på 80-tallet, men IQ har, særlig med de 3 siste platene, fått et litt mer komplekst lydbilde, vil jeg påstå. Favorittsangen min over alle sanger, uansett genre, er Harvest of Souls. 24 minutter lang, ikke ett eneste dårlig parti. Men det er da min mening.. Den er fra Dark Matter-albumet fra 2004.

Lenke til kommentar

De er ganske harde å få tak i. Enkelte av skivene går for mange hundre kronasjer på eBay o.l.

Jeg har funnet en del skiver ved å sjekke ut mindre CD-sjapper på nett, i tillegg til eBay.

Kjøpte Abducting The Unicorn, 137 og 10 Stories Down hos progrock.no. Du kan jo sjekke om de fortsatt har noe inne. What We Have Sown kjøpte jeg på eBay. Mangler fortsatt en del.

Vil du VIRKELIG ha skivene anbefaler jeg deg å følge med på eBay med jevne mellomrom. Jeg er ofte med i budrunder, men det går som oftest over summene jeg er villig til å betale. Hadde griseflaks som fikk tak i debuten til ordinærpris.

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar

Stemmer det. Byttet før sisteskiva. Derfor er resten meget vanskelig å få tak i. Synd, for jeg har hørt alle skivene, inkl. EP'er og bonus-CD-er, og jeg kan ikke plukke ut en sang jeg vil si er dårlig. På en annen side er det litt gøy å måtte jobbe såpass for å få tak i skiver. Nå kommer samleskiva 3000 Days, da. Der får vi gode gamle sanger, remastret.

Lenke til kommentar

Disse kan vel anbefales!

KING CRIMSON:

1969 In the Court of the Crimson King

1971 Islands

1973 Larks' Tongues in Aspic

1974 Starless and Bible Black

1974 Red

1981 Discipline

1995 Thrak

2000 ConstruKction of Light

2003 Power to Believe

YES:

1971 The Yes Album

1972 Fragile

1972 Close to the Edge

1974 Tales from Topographic Oceans

1974 Relayer

1977 Going for the One

1980 Drama

1999 The Ladder

2001 Magnification

EMERSON, LAKE & PALMER

1971 Tarkus

1972 Pictures at an Exhibition Live plate

1972 Trilogy

1973 Brain Salad Surgery

GENESIS:

1971 Nursery Crime

1972 Foxtrot

1973 Selling England by the Pound

1976 Trick of the Tail

1976 Wind & Wuthering

1977 Seconds Out: Dobbel live plate.

KANSAS:

1974 Song for America

1975 Masque

1976 Leftoverture

2000 Somewhere to Elsewhere

Lenke til kommentar
Disse kan vel anbefales!

YES:

1971 The Yes Album

1972 Fragile

1972 Close to the Edge

1974 Tales from Topographic Oceans

1974 Relayer

1977 Going for the One

1980 Drama

1999 The Ladder

2001 Magnification

Fin liste, men synes Keystudio bør være der, da den inneholder en av Yes' beste sanger, "That, That Is"

Tales from a Topographic Oceans har jeg faktisk ikke hørt så mye på, det må jeg skjekke ut :)

Lenke til kommentar

Ja!

Fikk endelig tak i Pineapple Theif's Variations On A Dream.

$38.28 på eBay + $5 i frakt. Da mangler jeg bare Little Man, så har jeg alle fullengderne i originalversjon. Er det forresten noen andre her inne som har noen Pineapple Thief-skive?

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar

Dæsken, 45 dollar for en CD er ikke noe jeg ville betalt, men så er jo dette sjeldne plater. Pineapple Thief er jo på vei mot stor suksess, så det nye plateselskapet kommer nok til å reprinte de tidligere platene før eller senere. Men originalutgivelsene kommer jo da bare til å være enda mer ettertraktet.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg alt av Tool og Pain of Salvation i samlinga mi. Og om vi går over fra progrock til progmetal, så syns jeg Meshuggah er fasinerende, dog helst i små mengder.

Det er så mye musikk å velge i, at jeg føler jeg ikke rekker over alt. Men for meg er det kun Rock, Metal, Jazz og Klassisk med de aller fleste av deres undersjangere. Ingen techno, pop, RnB, hip-hop, rap and all that crap. :p

Lenke til kommentar

Er det noen som har hørt Astra? Så de selger denne på Big dipper.

Kopi fra Big Dipper!

Beskrivelse:

Detroit-bandet Astra blir i mange progkretser sett på som et av de mest lovende bandene på lang tid, og med sitt første album viser gutta at hypen er vel fortjent.

"The Weirding" er en tour de force av årgangsprog som man kunne bannet på at var inspilt mellom 1969 og 1974, da det hele er spilt inn fullstendig analogt og låter som en blanding av tidlig King Crimson, Black Sabbath og Pink Floyd anno "Meddle".

Bandet finner med andre ord ikke opp kruttet her, men det faktum at dette er et nytt band og ikke et ukjent undergrunnsband som har blitt reutgitt fra gamle arkiver, gjør at bandet låter temmelig originalt i dagens musikklandskap.

Alle med sans for episk gitarprog med solide innslag av mellotron og tung psykedelia bør snarest gjøre seg selv en tjeneste og bli kjent med dette bandet.

NB!

Lekker vinylutgivelse med fantastisk coverart i beste Roger Dean stil, blå/klar vinyl og trykket i et opplag på 300 stk.

http://www.bigdipper.no/info.php?record=38835

Lenke til kommentar
Hm, interessant. Smaksprøve noen steder? Youtube, spotify, myspace eller noe?

Hele albumet ligger på Youtube. Første sangen med resten av sangene i samme spilleliste: http://www.youtube.com/watch?v=fTWNivCQO_8...2DA&index=2

Er seks minutter ut i andre sang. Så langt virker det som grei musikk, men ikke noe som ingen har gjort bedre før. Men ikke la mine meninger stoppe deg fra å høre albumet hvis du synes det virker interessant. Det koster deg ikke akkurat mye når det ligger på Youtube. :)

Lenke til kommentar
Pineapple Thief var herlige greier! Aldri hørt om de før jeg la merke til de her i denne tråden. Tok meg ikke lange stunden før jeg forsto at jeg elsket musikken her. Har riktig nok bare hørt albumet Thightly unwound, men jeg regner med resten er ganske bra også?

Bruce Soord, som er mesterhjernen bak TPT, har fortsatt til gode å lage en mindre bra låt. Jeg har hørt alle skiver og EP'er, og jeg elsker dem alle som en. Du bør definitivt sjekke ut resten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...