Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Kjøpte norske Airbag - Identity for et par dager siden etter å ha sett en anmeldelse. Må si jeg liker det, ganske avslappende, drømmende, treig progrock (minner veldig om endel Pink Floyd). Flere som har hørt denne?

 

Og er det noen som har lignende musikk å anbefale? Prog, gjerne symfonisk, med litt pompøse, luftige (gitar)soloer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver å sjekker ut undersjangeren Rock Progressivo Italiano, det vil si den italienske progscenen på første halvdel av 70-tallet. Det siste juvelen jeg kom over var denne:

 

cover_54332221122007.jpg

 

New Trolls sin LP Concerto Grosso er strukturert som en klassisk symfoni og inneholder strykerensemble og mye orkestrale elementer sammen med kul progrock. Skikkelig herlig musikk.

Lenke til kommentar

Takk for anbefalingen, jeg tar gjerne imot flere!

 

Har sett litt på PFM, Banco del Mutuo Soccorso, Le Orme, New Trolls og Museo Rosenbach. Med unntak av sistnevntes Zarathustra som er 10/10 så syns jeg det er veldig ujevne album. Enkeltsanger er himmelske, men det er få album jeg liker fra start til slutt.

 

Og hva er greia med han døve lydmikseren som begravde gitarsoloen i siste del av Zarathustra-suiten til de grader at det såvidt kan høres?

Lenke til kommentar

Dumper noen flere forslag her:

 

Ephrat - Israelsk progrock. Eneste album heter No One's Word og er produsert av Steven Wilson (Nei, det er ikke det nye navnet til Orphaned Land :p). Har også bidrag fra Daniel Gildenlöw og Petronella Nettermalm fra Paatos.

 

Indukti - Polsk progmetal. Mariusz Duda fra Riverside bidrar med vokal på et par låter på debutalbumet S.U.S.A.R. Neste album kommer forhåpentligvis om ikke så lenge. De var ferdige i studio i februar.

 

Paatos - Litt laid-back, trip-hop/post-aktig svensk progrock. 2004-albumet Kallocain ble produsert av Steven Wilson.

 

 

Litt progressiv ekstremmetal:

 

Hacride - Fransk progressiv death metal. Har nylig sluppet albumet Lazarus, som burde sjekkes ut.

 

Textures - Nederlandsk progressiv melodisk og atmosfærisk death/thrash/metalcore. Silhouettes er etter min mening beste album.

 

Burst - Svensk progressiv metalcore. Nylig ute med siste album, Lazarus Bird, som er det eneste jeg har hørt.

 

 

Litt fjernere musikk, men absolutt interessant for proggere:

 

Aaron Parks - Amerikansk ung og lovende jazzpianist, som med albumet Invisible Cinema har gjort jazz langt mer tilgjengelig og moderne, og ikke minst utrolig kult. Må høres :)

 

Zu - Unikt italiensk band. Blander math rock, metal, noise rock, hardcore og jazz på mildt sagt nyskapende måter. Saksofon med distortion anyone? Har en del likhetstrekk med Fantômas og Mike Patton, men er litt lettere å svelge for min del i hvert fall :) Har nylig sluppet albumet Carboniferous.

 

Enjoy :)

Lenke til kommentar
Takk for anbefalingen, jeg tar gjerne imot flere!

 

Har sett litt på PFM, Banco del Mutuo Soccorso, Le Orme, New Trolls og Museo Rosenbach. Med unntak av sistnevntes Zarathustra som er 10/10 så syns jeg det er veldig ujevne album. Enkeltsanger er himmelske, men det er få album jeg liker fra start til slutt.

 

Og hva er greia med han døve lydmikseren som begravde gitarsoloen i siste del av Zarathustra-suiten til de grader at det såvidt kan høres?

Du bør sjekke ut Goblin. Kanskje mest kjent for sine soundtrack, da særlig til Dario Argentos filmer. Deres soundtrack til Profondo Rosso er det som løfter filmen til en av Argentos beste. Andre filmer de lagde soundtrack til er blant annet Suspiria -- som er veldig god -- Tenebrae, Phenomena og Romeros Dawn of the Dead (men brukes mest i sin helhet i Argentos versjon Zombi).

 

Men min favoritt er albumet Roller, som ikke er noe soundtrack. Det og Profondo Rosso OST burde definitivt sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Dumper noen flere forslag her:

 

Ephrat - Israelsk progrock. Eneste album heter No One's Word og er produsert av Steven Wilson (Nei, det er ikke det nye navnet til Orphaned Land :p). Har også bidrag fra Daniel Gildenlöw og Petronella Nettermalm fra Paatos.

 

Du nevnte Steven Wilson og Daniel Gildenlöw i samme avsnitt. Jeg er solgt!

 

@Julenissen: Skal utsjekkes. Både musikken og filmene.

Lenke til kommentar
hehe, digger denna spillelisten på Spotify.

 

Peter Hammill - A Louse Is Not A Home er en sykt rå sang :p

 

Peter Hammill er en genial mann. :p

 

Syns arbeidet hans i Van Der Graaf Generator er best da, men noen soloalbum er ganske bra, spesielt "Silent Corner and the Empty Stage" (som "A Louse" er fra). Anbefaler deg å sjekke ut VDGG om du ikke har det allerede. Mye bra der om du likte dette. :) Han har også noen andre bra soloalbum, deriblant "In Camera" og "Over". Hvis du vil høre litt saksofonpreget protopunk anno 1975 så er kanskje soloalbumet "Nadeer's Big Chance" noe også :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...