Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kim: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry13566452

 

After...

Polsk progrock som låter som en krysning mellom eldre prog som Marillion/Genesis og nyere progrock og -metal som Porcupine Tree og Tool.

 

Interessant. Men finner det ikke på spotify.

De er såpass ukjente, så det forbauser emg ikke. Men, du har jo link til myspacen dems der.

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar
Da var to låter fra Black Clouds & Silver Linings lekket ut på nettet også. Noen andre som har hørt de?

 

Jeg likte A Nightmare to Remember veldig bra, bortsett fra "synginga" til Portnoy mot slutten, herregud så irriterende! Hadde de droppet det hadde den vært noe av det beste jeg har hørt fra DT på leeenge.

A Rite of Passage var helt ok, men den når ikke likevel helt opp for min del.

 

Alt i alt, lover bra synes jeg :thumbup:

Endret av NiceViolence
Lenke til kommentar

Jeg er alltid der PT er. :roll: Gleder meg helt fantastisk til nye skiva.

Lite utdrag fra et intervju med Steven Wilson:

What can we expect from the next Porcupine Tree album? I hear that it’s a continuous piece of music over 55 minutes.

That’s going to be one disc. We’ve also got some short pieces, which we may put on a second disc. I’m not sure, yet. We’re certainly going to record everything and we may do a double, or we may just put a single long track out as the whole album. It’s kind of a brave or a stupid thing to do. But, you know what? I think the climate is better now than ever to make those kind of gestures because singles, radio, video are more and more irrelevant as every month goes by. If bands are going to make ridiculous/ambitious/pretentious pomp—whatever you want to call it—we’re in an era when you can do that now again. It’s not just about radio and creating these pop songs anymore. That, in a way, is a return to the ’70s and I’m very happy about that.

Lenke til kommentar
Gleder meg også til nye skiva til Porcupine Tree veldig.

 

Blir også irritert over at de spiller på Rockefeller hvor det er 18-årsgrense :(

 

Det ble jeg også.... eller nei! De spiller jo bare et par uker etter 18-årsdagen min :) Med andre ord: Selvfølgelig skal jeg få med meg Porcupine Tree

Lenke til kommentar
Håper de gjør en dobbel. Er ganske utålmidig av meg så vet ikke om jeg orker en 55 minutter lang sang. I så fall håper jeg de deler den opp i deler. Evt så slipper de to album innenfor rimelig kort tid. Er vel bortkastet å spille inn sanger som de ikke gir ut.

Hvis den er bra nok gjør det vel ikke noe om den er lang? :)

Selv om jeg ikke ser poenget i det selv skader det ikke å dele den opp i deler, nei.

 

Det er ikke akkurat få artister som spiller inn sanger uten å gi de ut. Jeg synes det ville vært mer unødvendig å ta med sanger man ikke er fornøyd med.

Lenke til kommentar

Har allerede billetter til en av London-konsertene (Hammersmith Apollo) den 9. Oktober. Regner med det blir helt fantastisk, men har nok ikke penger til å se de i Oslo i tillegg.

 

 

Hva slags forhold har folk til Museo Rosenbach's Zarathustra fra 1973?

 

41ANA2XBWNL._SL500_AA240_.jpg

 

Dette var fantastisk!

Lenke til kommentar
Så, det er ingen vei utenom denne 18-årsgrensa? søren.

 

Jeg kom meg inn på Rockfeller i fjor, når Marillion spilte.

Men du trenger noen kontakter som har innflytelse på styret. Jeg fikk hjelp av en på forumet til Marillion Scandinavia, som fikk kontakt med styret. Selv med verge, så var det vanskelig. Men det ordnet seg til slutt. Du kan prøve å kontakte noen "higher ups" selv også. Sjefen som var på Rockefeller den kvelden, var i alle fall overasket over at jeg hadde fått tillatelse. Hun han ikke hørt noe om dette, men godtok det når jeg viste en epost hvor dette var avtalt.

En del av avtalen var at fattern måtte bli med ^^

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Denne tråden er vel beste plass å stille dette spørsmålet, siden det er veldig relevant innen progrock: Hva synes folk om veldig lange låter? Hva er den ideelle sanglengden, og bør lengre låter deles opp i flere spor?

 

Jeg synes egentlig det er mye greiere når store, episke låter heller deles opp i flere tracks. Det gjør musikken mye mer tilgjengelig, og man kan lettere lytte til enkelte deler av sangen. Yes er jo en jævel på dette her, hadde vært mye bedre om Close to the Edge var delt opp i 3-4 spor, ala Part 1, Part 2 osv. Nå som det kom en nyhet om at den nye PT-skiva kanskje blir én jævlig lang sang, krysser jeg fingrene for at den er delt opp i flere spor.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Shine On You Crazy Diamond

Echoes

Atom Heart Mother

Thick As A Brick 1/2

That, That Is

Close To The Edge

 

- Eksempel på geniale sanger som er 20min+

 

 

Jeg ser ikke hvordan disse sangene hadde blitt bedre ved å dele de opp. De må alle høres fra start til slutt. Noen går det muligens an å dele opp i mindre sanger, men de fleste må faktisk vurderes helhetlig.

Jeg slår aldri av en sang på over 20min med mindre jeg har noe annet jeg må gjøre. Å høre på slike sanger konstant vil naturlig nok være slitsomt, men det er tross alt ikke så utrolig mange av dem. Om man ikke har tid, så kan man jo høre på andre sanger.

 

Den ideelle sanglengden er det ikke. Det er dermed ikke sagt at de jeg nevnte er dårligere enn sanger med annen lengde. Men om noen klarer å vellykket lage en 20 minutters sang, hvor de ikke har laget den fordi de vil ha en 20 minutters sang, men fordi det var passende og nødvendig, så blir det til gjengjeld GENIALT!

 

Forøvrig klarer jeg ikke å si hva som er den ideelle sanglengden, da det varierer fra sjanger til sjanger, fra band til band og fra sang til sang. Dessuten blir man fort lei av konstant 20 minutters-sanger i samme grad som konstant 3 minutters-sanger. En god blanding vil jeg si :)

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...