Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon

SnittLeif

Anbefalte innlegg

Du kan jo sjekke ut Pain of Salvation, Ayreon, Riverside, Kamelot, Shadow Gallery, Sieges Even, Fates Warning og Vanden Plas innen progmetall-sjangeren. Ellers er det vel ingen som har tatt skade av å lytte litt til King Crimson (?).

EDIT: @jaffe: Progmetall er en undersjanger av progrock. Det du kanskje tenker på som "ordentlig" progrock, er undersjangeren symfonisk prog :thumbup:

Aha, var nok det jeg mente ja :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det siste har jeg hørt mye på Mike Oldfield. De fleste forbinder han kanskje med noen litt småcheesy hiter fra 80-tallet, men faktum er at han også står bak noe av det mest nyskapende og sjangerdefinerende som har blitt laget innen progmusikk. Albumene Tubular Bells og Ommadawn er i mine ører mesterverk. Kan absolutt anbefales.

Han var faktisk bare 20 da Tubular Bells (1973) kom ut, det sier litt om talentet han besitter.

Lenke til kommentar
Band som høres ut som Atom Heart Mother ... Kanskje Moody Blues, Alan Parsons Project, noe Van der Graaf Generator og tidlig King Crimson? På Snow Goose begynner jo Camel å lefle litt med Canterbury-elementer, og blant de beste Canterbury Scene-bandene har vi Caravan, Gong, Hatfield & The North og Soft Machine.

In The Court of the Crimson King konsumerte jeg for første gang for lenge siden, og spesielt epitaph har fått kjørt seg! Skaffet aldri noe mer av gruppen dog, det må sikkert gjøres.

Når det gjelder Alan Parsons har jeg kun hørt popete synth-greier, som er altfor "lett og gladlig" for min smak, men kan jeg ikke har hørt de rette albumene.

Canterbury var et uttrykk jeg aldri har hørt før, skal undersøkes.

Han var faktisk bare 20 da Tubular Bells (1973) kom ut, det sier litt om talentet han besitter.

Er det den originale versjonen eller re-recordingen fra 2003 man skal skaffe?

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har andre album fra Camel så er jo Mirage og Moonmadness (og muligens Rain Dances og Breathless) i samme gate som The Snow Goose.

Når det gjelder Alan Parsons Project så er debutalbumet, Tales of Mystery and Imaginations ganske bra syns jeg. Er enig i at mye av APP er alt for synthpreget og poppete, men akkurat dette albumet er egentlig ganske bra :)

Lenke til kommentar

Er det den originale versjonen eller re-recordingen fra 2003 man skal skaffe?

På 2003-versjonen tok han opp hele albumet på nytt og frisket opp lyden. Alle eventuelle småfeil på originalplata er fjernet. Jeg synes det blir et litt klinisk preg over det hele. Nei, gå heller for the real thing - det er tross alt den han er kjent for.

Hvis du ikke har andre album fra Camel så er jo Mirage og Moonmadness (og muligens Rain Dances og Breathless) i samme gate som The Snow Goose.

Når det gjelder Alan Parsons Project så er debutalbumet, Tales of Mystery and Imaginations ganske bra syns jeg. Er enig i at mye av APP er alt for synthpreget og poppete, men akkurat dette albumet er egentlig ganske bra :)

Det var akkurat den jeg tenkte på. Etter 1976 synes jeg det bare gikk nedover.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Den beste progressive rocken kommer fra Pink Floyd! Det er iallfall min mening.

Joda, Pink Floyd lagde fantastisk musikk, men om det er den beste progrocken kan vell diskuteres. Jeg hører i hvert fall ikke på Pink Floyd med "progøre" til tross for at det er et av mine favorittband.

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Har fått superdilla på Oceansize i det siste, anbefalast absolutt til progrock/prog-metal-fans. Har kun høyrd dei to nyaste (av totalt tre) albuma deira: Frames og Everyone Into Position, og må seie det er fantastiske album.

Dei er tydeligvis ikkje fryktelig kjente, og eg har ikkje funne bandnavnet tidligare i tråden, så synest det er på sin plass å nevne dei. Check it out! :)

(litt nedkorta til video, sjølvsagt)
Lenke til kommentar

I det siste har jeg begynt å høre litt på prog musikk, og jeg elsker det. Har selvfølgelig gått mye i Pink Floyd i starten, spesielt med the final cut, the wall og wish you were here. Har også hørt veldig mye på Yes - Close to the edge og Jethro Tull - Aqualong (er egentlig jethro tull prog rock?)

Er det noen som har noen album å anbefale. Kjøper all musikken min i butikk, så enkelt sanger er ikke noe poeng =P

Lenke til kommentar

Jethro Tull regnes vel så absolutt som prog-rock ja.

Personlig anbefaler jeg bandet Camel på det høyeste, og da spesielt albumene Mirage og Moonmadness. Musikken er i samme gate som de du har nevnt her, så det faller vel antagelig i smak. Ellers er jo Fragile og Relayer andre bra Yes-album, og Dark Side of The Moon av Pink Floyd må du i alle fall skaffe deg fortest mulig hvis du ikke har det!

Lenke til kommentar
Gentle Giant :D Noe mindre rock-ish, men veldig prog.

Liker du King Crimson er Gentle Giant midt i blinken for deg.

Stor variasjon også, det er ikke bare rock det går i i progen. Har også litt mer

medieval sanger og litt av hvert. Anbefales ;)

Medieval?? er det litt Rick Wakeman takter over det? For det har jeg hørt litt på, og kan ikke si det falt i smak. Takk for svar, skal sjekke de ut imorgen.

Endret av Masteral
Lenke til kommentar
Er det noen som har noen album å anbefale. Kjøper all musikken min i butikk, så enkelt sanger er ikke noe poeng =P

Emerson Lake & Palmer må være ett "must" for alle prog fans hvor alt fra 1970-1974 duger. Men jeg vil særlig trekke frem albumet Brain Salad Surgery fra 1973 som iallefall for mitt vedkommende ses på som ett av deres absolutte klassikere og beste album, eller så har du jo Rush med albumene Hemispheres fra 1978 og Moving Pictures fra 1981, hvor du finner mye herlig prog.

Endret av Sosialdemokrat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...