Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at mye bra allerede har dukket opp her, som Gentle Giant, Camel og Yes. Derimot har verken National Health eller Kenso blitt nevnt enda, og det føler jeg nesten at jeg må gjøre noe med :)

 

Dessverre var det ikke så mye tilgjengelig på youtube av disse bandene, men noe fant jeg da:

 

Kenso - Bifuka

Se filmen hos Youtube

 

National Health - Tenemous Roads (2 deler)

Part 1

Se filmen hos Youtube

Part 2

Se filmen hos Youtube

 

Sånn. Nå som det er unnagjort, får jeg vel lete gjennom anbefalingene deres etter godsaker.

Endret av halopete
Lenke til kommentar

Må si dette har vært et svært godt år for prog rock. Da spesielt albumet "Building An Empire" av Demians. Fantastisk musikk! Eller som Steven Wilson sier:

 

"One of the most assured and accomplished debut albums I’ve ever heard, the textures and dynamics within the music are breathtaking. A must for everyone that appreciates the art of epic and ambitious 21st century rock music."

Lenke til kommentar
Må si dette har vært et svært godt år for prog rock. Da spesielt albumet "Building An Empire" av Demians. Fantastisk musikk! Eller som Steven Wilson sier:

 

"One of the most assured and accomplished debut albums I’ve ever heard, the textures and dynamics within the music are breathtaking. A must for everyone that appreciates the art of epic and ambitious 21st century rock music."

 

Har nylig skjekka ut dette og er så enig, fantastisk musikk!

Lenke til kommentar

Hva synes folk her om Duke? Har fått litt sansen for det i det siste. Selv om det ikke når helt opp, sammenlignet med en del tidligere Genesis-album, og det ikke er kjempeprogressivt, synes jeg det er et bra album.

 

Og forresten, har dere lagt merke til at cdon.no har begynt å føre en del særere progrock? Feks. PFM, Bubu, Maneige, Le Orme, Banco Del Mutuo Soccorso og Harmonium. Noe av det er til svært stive priser, men ett og annet album finnes til tålelige priser.

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar
Hva synes folk her om Duke? Har fått litt sansen for det i det siste. Selv om det ikke når helt opp, sammenlignet med en del tidligere Genesis-album, og det ikke er kjempeprogressivt, synes jeg det er et bra album.

 

Enig. Duke er ikke så værst, faktisk bedre enn And Then There Were Three i min mening, og kanskje Wind & Wuthering også. Savner selvsagt skikkelig gitar og det blir av og til litt for gnålende synth for min del. Duke er egentlig det siste albumet jeg gidder å høre på i diskografien deres.

 

I det siste har jeg sjekket ut Supertramp av alle ting. Hadde selvsagt hørt om dem, men har alltid trodd det var et typisk 70-/tidlig 80-talls pop-band (noe som i og for seg er sant). Er vel det inntrykket de fleste har etter å ha hørt Logical Song etc. på radio. Uansett, jeg kom over dem på progarchives og så at de scoret relativt høyt, så jeg skaffet meg like greit noen album. Ble ganske overrasket da jeg satte på Crime of the Century-plata, for å si det mildt. Genial kombinasjon av klassisk pianodrevet rock/pop og prog. Noe som også slo meg var produksjonen. God dynamikk, og klar og fyldig lyd. Lydbildet minna meg til tider om Pink Floyd på samme tid.

 

Det er vel kanskje helt på grensen til å kunne kalles prog (i alle fall sangene individuelt sett), men art-rock av svært høy kvalitet er det i alle fall. Kan ikke annet enn å anbefale :)

Lenke til kommentar

Fått deg Supertramp-avatar i anledningen også? :-----)

 

Supertramp har laget mye flott musikk, og da særlig nevnte Crime of the Century. Album som Breakfast in America er ikke så værst de heller, men da begynner de å bli litt i overkant popete. Mye bra likevel.

 

Når det gjelder Duke må jeg si at jeg har lite til overs for det albumet. Kjedlige greier. Men liker svært lite etter Peter Gabriel-eraen generelt da.

Lenke til kommentar

Har Breakfast in America og Crime of the Century selv, og jeg vil si at Supertramp er et av de beste bandene i "progpop"-sjangeren (hvis det finnes en slik).

 

Tok fram ei plate med Samla Mammas Manna i dag, som jeg ikke hadde hørt på en stund, og den var mye bedre enn jeg husket. Anbefaler å sjekke ut både Samla Mammas Manna, Zamla Mammaz Manna og Von Zamla (det er egentlig mer eller mindre samme bandet, bare med forskjellige navn.

Lenke til kommentar

Noen som har hørt Wobblers album Hinterland da? Har svært lenge ønsket å få hørt dette albumet, etter at jeg forelsket meg i et par demospor de tidligere hadde lagt ut på siden sin. Og nå har jeg endelig fått hørt platen. Må si jeg er ganske skuffet. Til tider er albumet mer enn brukbart, men stort sett ikke noe å skrive hjem om. Mulig den trenger et par gjennomhøringer til.

 

Men jeg ser de snart slipper et nytt album med nyinnspillinger av eldre låter. Litt kjedelig må en si, men mulig dette kan bli bedre.

Lenke til kommentar

Supertramp er fantastisk. Favorittbandet til min far, som har to eksemplarer av alle LP-ene, et eksemplar som ligger urørt som prydgjenstand :!: Crime of the Century og Breakfast in America er favorittene mine.

 

Men jeg trenger litt anbefalinger fra folket, innen sjangeren hører jeg Pink Floyd, Camel, King Crimson, Supertramp og Rush. Har bare hørt hitene til Genesis, men skal gi et par album en sjanse. Har også fått Yes og Marillion anbefalt av en kamerat. Men hva med noe som ligner Atom Heart Mother-perioden til PF eller The Snow Goose av Camel?

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Heisann, jeg er en nysjerrig liten stakkar som har forvillet seg inn i progrocks verden. Kan noen si meg hva som er veien å gå når en er over middels besatt av Dream Theater og Symphony X, eller er det for mye forlangt?

 

Porcupine Tree kanskje?

 

Dersom du vil utforske de eldre progbanda vil jeg anbefale å starte med Rush, ELP, King Crimson, Genesis, Yes, Gentle Giant, Jethro Tull.

Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke ut Pain of Salvation, Ayreon, Riverside, Kamelot, Shadow Gallery, Sieges Even, Fates Warning og Vanden Plas innen progmetall-sjangeren. Ellers er det vel ingen som har tatt skade av å lytte litt til King Crimson (?).

 

EDIT: @jaffe: Progmetall er en undersjanger av progrock. Det du kanskje tenker på som "ordentlig" progrock, er undersjangeren symfonisk prog :thumbup:

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...