Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Det der er så typisk utsagn fra oss fans. "Å, likte du ikke den skiva? Da må du prøve den her i stedet, den er myyyye bedre altså!". ;)

 

Kan godt hende det stemmer, men..tja..får se. Kanskje. Om jeg finner den i en butikk en gang.

 

Flower Kings er i studio igjen! Hyperaktive svensker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-W15cjW

Skulle jeg vaglt ÉN favoritt, så måtte det blitt Genesis. Gabriel+Hackett-perioden, selvsagt. Låter som Supper´s Ready, Dancing With The Moonlit Knight og Firth of Fifth er rett og slett på grensa til perfekte, i mine øyne.

Lenke til kommentar

Ah jeez, skal man i det hele tatt klare og snakke nedverdigende om progressiv rock/musikk bør man ha et bra vokabular, og ikke minst temmelig god peiling på hva man snakker om. Er vel litt over et år siden jeg virkelig begynte å høre på prog, ikke så veldig lenge, men jeg prøver og gå litt grundig til verks. Anyways, finnes jo så utrolig mange fete band, og jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Kan jo dele de inn i to grupper; Pre 80's og 80's frem til nå.

 

Pre 80's favoritter: Yes, King Crimson, Genesis, Pink Floyd, Focus, Jethro Tull, Frank Zappa, Gentle Giant, Hatfield And The North, Egg, Rush

 

80's til nå: Marillion, Transatlantic, Spock's Beard, The Mars Volta, Coheed And Cambria, Porcupine Tree, Asia, Pain Of Salvation, The Flower Kings

 

Noen som har tenkt seg på Subtacto til høsten eller?

Lenke til kommentar
Noen som har tenkt seg på Subtacto til høsten eller?

8219994[/snapback]

Såklart så kolliderer dette med W:O:A '07. Går det an? :thumbdown:

8220229[/snapback]

 

For min del går det bra, er ikke SÅ mange band jeg MÅ se der nede. Samael og Sodom hadde vært fett, men ellers brenner jeg ikke for noen av de andre. Og når du tar billetter og andre kostnader i tillegg blir det nok Subtacto for min del :cool:

Lenke til kommentar

Sitter og hører på Bozzio, Levin, Stevens nå. Et fantastisk band bestående av den alltid geniale trommeslageren Terry Bozzio(Frank Zappa, Missing Persons, Steve Vai, Jeff Beck), den store bassguden Tony Levin (King Crimson, Peter Gabriel, California Guitar Trio, Liquid Tension Experiment, Asia, Steve Ball, David Bowie) og Gitarist Steve Stevens (Billy Idol)

 

Håper noen andre har hørt noe av det. Kjøpte begge platene dems i fjor og stortives med det kjøpet.

 

Noen meninger?

 

Det er en liten smakebit å få Her

Lenke til kommentar

Hører vel nesten bare på progrock, med Eloy som soleklart favorittband. Er mest glad i perioden fra Floating til Silent cries......, men det meste går ned.

 

Hører ellers på :

Hawkwind

Magma

Ruphus

Kraan

Thule

Octopus (tyske)

Genesis

osv osv.

 

Spacerock, space-symfo (?) kraut, tidlig elektronika og fusion er vel favorittsjangrene, og jeg er vel inoom alle disse sjangrene i løpet av en uke.

 

SnittLeif : Som stor fan av både Eloy og Happy the Man må jeg innrømme at jeg ikke klarer å høre likhetene :hmm: I mine ører er disse bandene langt fra hverandre i komposisjon og lydbilde.

Lenke til kommentar
SnittLeif : Som stor fan av både Eloy og Happy the Man må jeg innrømme at jeg ikke klarer å høre likhetene :hmm:  I mine ører er disse bandene langt fra hverandre i komposisjon og lydbilde.

8244521[/snapback]

Vel. Man har vel hver sin oppfatning av ting :)

 

Det er ikke så mye komposisjon det går på, men mer en spacet feel. Jeg liker best Planets, Colours og slike Eloy-plater. Disse har en veldig lik feel som Happy the mans selvtittelerte album

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar
SnittLeif : Som stor fan av både Eloy og Happy the Man må jeg innrømme at jeg ikke klarer å høre likhetene :hmm:  I mine ører er disse bandene langt fra hverandre i komposisjon og lydbilde.

8244521[/snapback]

Vel. Man har vel hver sin oppfatning av ting :)

 

Det er ikke så mye komposisjon det går på, men mer en spacet feel. Jeg liker best Planets, Colours og slike Eloy-plater. Disse har en veldig lik feel som Happy the mans selvtittelerte album

8244540[/snapback]

 

Tja, selvfølgelig en smaksak dette, men jeg er rett og slett voldsomt uenig :) Planets, Colours o-l, dvs Eloy fra ca 79 til 84 er jo synth og bass basert symfonisk spacerock med relativt enkel og repeterende oppbygging. Happy the man s/t er i mine ører sterkt inspiret av et Camel-aktig lydbilde med sterke fusion og jazzrock tendenser.

 

 

Hører _mye_ på disse bandene, og har derfor stor kranglevilje her :innocent:

Lenke til kommentar
Sitter og hører på Bozzio, Levin, Stevens nå. Et fantastisk band bestående av den alltid geniale trommeslageren Terry Bozzio(Frank Zappa, Missing Persons, Steve Vai, Jeff Beck), den store bassguden Tony Levin (King Crimson, Peter Gabriel, California Guitar Trio, Liquid Tension Experiment, Asia, Steve Ball, David Bowie) og Gitarist Steve Stevens (Billy Idol)

 

Håper noen andre har hørt noe av det. Kjøpte begge platene dems i fjor og stortives med det kjøpet.

 

Noen meninger?

 

Har Black Light Syndrome skiva, men den har samlet støv i noen år. Kanskje på tide å gi den en lytt igjen...

 

Ellers er det nevnt mange av mine favoritter i denne tråden. King Crimson, Yes, ELP, Pink Floyd, Genesis, Spock's Beard/Neal Morse, Transatlantic, Flower Kings, Pain of Salvation, Kaipa, Tangent, Karmakanic... ikke så veldig mange obskure band egentlig.

 

King Crimson og Yes er vel favorittene.

 

Noen andre som var på Yes Symphonic i Oslo Konserthus for en del år siden forresten? Har vært på mange bra konserter i min tid, men akkurat den var magisk...

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke Jeff Wayne eller Black Widow nevnt?

8250683[/snapback]

Dette er en klassiker. "Hvorfor er ikke <sett inn artist/gruppe> nevnt?" Forventes det av oss som har postet i denne tråden at vi burde ha nevnt alle de artistene som er nevnverdige i denne tråden? Av alt det som finnes i prog-landskapet, er det mer enn nok å ta og høre på. Det er ikke verre enn å poste artisten/gruppen selv og anbefal sanger ved hjelp av noen MP3-fil eller hva det måtte være. :thumbup:

 

Forresten trådstarter, hva med å oppgradere posten med noen nyttige lenker innenfor prog rock? Selv kan jeg ikke komme med flere lenker enn ProgArchives. Er veldig nyttig og har hjulpet meg med å oppdage x antall band.

Lenke til kommentar

Første post i denne tråden :) Tror jeg kommer til å henge her masse fremover, fordi jeg utforsker favorittsjangeren min; prog rock nå.

Hvilke band liker du?

Jethro Tull

Pink Floyd

King Crimson

 

Har flere CDer av disse tre bandene, men jeg har aldri fått satt meg ordntlig inn i alle de andre prog rock bandene. Spesielt Genesiss - Liker bare Land og Confusion, men har hørt at de første platene var skikkeliog proggresivt og kvalitet.

Lenke til kommentar
Forresten trådstarter, hva med å oppgradere posten med noen nyttige lenker innenfor prog rock? Selv kan jeg ikke komme med flere lenker enn ProgArchives. Er veldig nyttig og har hjulpet meg med å oppdage x antall band.

8251214[/snapback]

God idé. Det nærmeste jeg kommer er å lese på ymse diskusjonsforum, der jeg snapper opp tips om hva andre hører på..

 

Mike Portnoy (Dream Theater) fan forum

Norsk diskusjonsforum for progrock

ProgArchives diskusjonsforum

Lenke til kommentar
Har flere CDer av disse tre bandene, men jeg har aldri fått satt meg ordntlig inn i alle de andre prog rock bandene. Spesielt Genesiss - Liker bare Land og Confusion, men har hørt at de første platene var skikkeliog proggresivt og kvalitet.

8252209[/snapback]

Alle studioalbumene fra Trespass til The Lamb Lies Down on Broadway er veldig gode. Mine favoritter er sistnevnte og Selling England By the Pound.

Lenke til kommentar
Spesielt Genesiss - Liker bare Land og Confusion, men har hørt at de første platene var skikkeliog proggresivt og kvalitet.

8252209[/snapback]

 

Anbefaler deg å høre Selling England by the Pound, Foxtrot og Trick of the Tail. Dette er før Phil Collins ble vokalist, gode gamle Peter Gabriel synger. :love:

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å høre Selling England by the Pound, Foxtrot og Trick of the Tail. Dette er før Phil Collins ble vokalist, gode gamle Peter Gabriel synger.  :love:

8253486[/snapback]

Feil. Gabriel-perioden er fra debutalbumet til og med 'The Lamb Lies Down on Broadway' -- og med andre ord er ikke Peter Gabriel med på 'A Trick of the Tail'.

 

Men Gabriel-perioden er selvsagt den beste. Utenom debutalbumet er de andre albumene i perioden Genesis sine beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...