Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon

SnittLeif

Anbefalte innlegg

Rart ingen har nevnt Banco del Mutuo Soccorso og Le Orme, selv om det er symfo-prog har det en nerve. Personlig blir mye symfo- neo-prog til tider kjedelig, da er det greit å sette på litt krautrock (Faust er vel nesten avantgarde, men..), så må jeg nevne tre elektro-prog skiver som jeg synes er essensielle:

Cluster - II

Tangerine Dream - Zeit

Klaus Schulze - Mirage

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frost* bør nevnes. For fans av Arena, IQ og alt sånt. Debuten "Milliontown" kom ut i fjor (eller 2005..?), knallskive!

8199557[/snapback]

Har hørt en god del IQ, det er ganske bra, men for meg er det akkurat som noe mangler, vet ikke helt hvordan jeg skal sette ord på det men synes det er noe som mangler.

Blir kjedelig å høre på i lengden, ikke slik som ELP, King Crimson eller Jethro Tull, som jeg kan høre på i timesvis

Lenke til kommentar

Enig med deg ang. IQ, jeg bare brukte det som et eksempel. Jeg syns Frost* låter tøffere. Høre litt?

Lydklipp

Et til

Dette kom ikke med på albumet, men lydbildet er rimelig identisk med hva du får på plata. Stilen er den samme.

Råmiks

Et klipp av en av låtene som faktisk kom med på plata, dog i ganske uferdig versjon. Mangler vokal, og...tja, det hele er langt fra ferdig.

Progarchives er redningen som alltid! Full sang! Ferdig utgave!

Her!

Hør hele denne. Det kommer et ganske usannsynlig kult instrumentalparti midtveis. :)

Avslutter med et sitat fra hovedmannen bak Frost*, Jem Godfrey:

“After five years of songwriting with three chords and lyrics that rhyme "heart" with "start," I had to give my brain some fresh air,” begins Godfrey. “Nothing against pop music, it’s like a family car, reliable and safe. But now and then you want to rent a Ferrari and race it along the Nuerburgring to prove to yourself that you’re still alive. Prog is my Ferrari.”
Endret av JLa
Lenke til kommentar
Rart ingen har nevnt Banco del Mutuo Soccorso ...

8200150[/snapback]

Han nevnte de allerede i første tråden. Som oftest blir disse forkortet til Banco. Apropos italiensk-symfprog, noen som vet hvor jeg finner schläger-platene deres, slik som Darwin, Io Sono Nato Libero og s/t?

Her!

Hør hele denne. Det kommer et ganske usannsynlig kult instrumentalparti midtveis. :)

8201291[/snapback]

Jæskla rått. Det som overrasker meg at denne allerede befinner seg i platehylla mi. Mener bestemt at jeg har hørt albummet, men aldri kommet så langt da jeg har en tendens til å skifte plate hvis den er kjedelig :roll: . Dumt er det, men noen ganger så går prog og kjedelig hånd i hånd.

Endret av Seian
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-W15cjW
Et tips til Italiensk gruppe må bli PREMIATA FORNERIA MARCONI (PFM)

Her er det noen godbiter samt litt lektyre. :)  Melodisk og deilig.

8201738[/snapback]

Ja, PFM er knall, liker også første skiva til Locanda Della Fate SVÆRT godt. Topp 5, nesten. Åh, den er herlig!

Lenke til kommentar

Her!

8201291[/snapback]

Jæskla rått. Det som overrasker meg at denne allerede befinner seg i platehylla mi. Mener bestemt at jeg har hørt albummet, men aldri kommet så langt da jeg har en tendens til å skifte plate hvis den er kjedelig :roll: . Dumt er det, men noen ganger så går prog og kjedelig hånd i hånd.

8201393[/snapback]

Kjedelig? Jeg ble fan etter noen minutter av første låta på albumet jeg, "Hyperventilate" er jo fantastisk! Så kommer det litt fyllstoff, enig der, men når "Black Light Machine" og "Milliontown" spilles over høyttalerne er det vanskelig å ikke smile.

Frost* jobber med nytt materiale nå, etter hva jeg har fått med meg. Ser fram til å høre mer fra gjengen!

Lenke til kommentar
Kjedelig? Jeg ble fan etter noen minutter av første låta på albumet jeg, "Hyperventilate" er jo fantastisk! Så kommer det litt fyllstoff, enig der, men når "Black Light Machine" og "Milliontown" spilles over høyttalerne er det vanskelig å ikke smile.

Frost* jobber med nytt materiale nå, etter hva jeg har fått med meg. Ser fram til å høre mer fra gjengen!

8204543[/snapback]

Ser ut som bare filler-sanger også, 3-, 5- og 6-minuttersanger. Hmm, får gi den en sjangs til da :) . Liker folket IQ, forresten?

Lenke til kommentar

Prøv Frost* en gang til. Eller tre. Og spill høyt. :)

IQ, tja.. skiva "Dark Matter" åpner og slutter bra, men midtpartiet syns jeg var trasige greier. "Subterrenea" virker også ganske ålreit, men jeg sliter litt med vokalisten der. Det er noe med stemmen hans jeg ikke takler helt. Synd..

Nytt grom-band til lista: The Tangent!

Lenke til kommentar
IQ, tja.. skiva "Dark Matter" åpner og slutter bra, men midtpartiet syns jeg var trasige greier. "Subterrenea" virker også ganske ålreit, men jeg sliter litt med vokalisten der. Det er noe med stemmen hans jeg ikke takler helt. Synd..

8207046[/snapback]

Hehe, Dark Matter trekker samme likhetstrekkene som Frost*, nemlig kjedelig midtparti. Skal si meg enig at de tre sporene er dønn kjedelige. Jeg anbefaler å ta en lytt til The Seventh House. Det var den plata som kom før Dark Matter, og den låter sååå mye bedre :yes: .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...