Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon

SnittLeif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til alle der ute som er gla i god prog..

Jeg har hørt litt på gode gamle slagere som Jetro Tull, Genesis, Camel, Pink Floyd osv, og jeg har selvfølgelig lyst å høre mer! (Hørt King Crimson skal være bra?)

Men så kommer problemet.. Alle disse fantastiske bandene har jo gitt ut 10-20 CDer ++! Hvor skal jeg begynne?

Ønsker derfor tips om hvilke CDer som er bra, og hvor jeg skal begynne.

(Andre relaterte musikk tips er også ønsket ;) )

På forhånd takk! :D

5543101[/snapback]

Allmusic er også et veldig fint sted å starte for å finne ut hvilke album du skal starte med. Artistene under "similar artists" kan også gi deg en pekepinn om andre artister. Det interessante er at kritikerne på AMG ofte er veldig uenig med folket som henger på Progarchives om hvilke album som er best.

Lenke til kommentar
Gentle Giant - Octopus

Amon Düül II - Phallus Dei

Emerson Lake & Palmer - Tarkus og Pictures at an exhibition

Yes - Fragile

King Krimson - Beat

... er fine album å starte med.

5543158[/snapback]

Heh, jeg ville ha ordnet om litt på denne listen jeg. Her er det jeg ville valgt:

Gentle Giant - Three Friends og/eller Aquiring The Taste

Emerson Lake & Palmer - Brain Salad Surgery

Yes - Fragile (nice one! :thumbup: )

King Crimson - IKKE BEAT! :ohmy: Men Larks tongues in aspic er genial. Og ikke glem Red!

Ellers er at av prog fra slutten av 60-tallet og fram mot 1977 bra. Mange die hard prog-fans mener at progen døde i 1977 sammen med Live utgaven Seconds Out av Genesis. Må kanskje si meg litt enig.

Men trådstarter bør abolutt også høre ut Beatles om du ikke allerede har gjort det. Og om du liker prog så bør du også sjekke ut Beach Boys (faktisk!). De albumene fra og med Pet Sounds og utover er utrolige! Smile er et mesterverk i seg selv, men også Sunflower er meget bra.

Lenke til kommentar

Amon Düül II

P19212J0645.jpg

Wolf City (1972)

c84241d0745.jpg

Surrealistisk tysk musikk med et hint av psychedelia.

Tangerine Dream

p44871werfn.jpg

Stratosfear (1976)

e82473m2htv.jpg

Transerytmer som satte publikumet på konsertene deres inn i en helt spesiell modus. Dette er etter min mening det eneste gode albumet de har gitt ut. Blant mine absolutte favorittalbum, er dette den eneste helprogressive representanten

Kraftwerk

p14111nm95j.jpg

Man Machine (1978)

c85648fys52.jpg

Bør være obligatorisk i en hver platesamling, ikke bare for progfolk. Tyskland har mye god musikk på amvittigheten

Barclay James Harvest

P10909D2PP6.jpg

Baby James Harvest (1972)

g04074cpy8s.jpg

En fantastisk skive som er av det pompøse og melodiøse slaget.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei!

I det siste har jeg hørt svært mye på prog rock. Problemet mitt er at jeg ikke kjenner til så altfor mange band innenfor sjangeren, og denne tråden er derfor laget i håp om at noen kan anbefale meg noe bra. Har lest mange omtaler på nettet, men er ikke ofte jeg finner noe jeg faktisk liker. Som oftest er det synthen som ødelegger. Ikke det at jeg har noe i mot synth, men liker ikke måten mange prog rock band bruker det på.

Lister opp noen band som jeg liker, så håper jeg at noen med litt insikt kan anbefale meg noe de tror jeg vil like. :)

Porcupine Tree

Sieges Even ("The Art Of Navigating By The Stars" er fantastisk!)

Anekdoten (Gravity)

Pineapple Thief

Neal Morse (Albumet "?" er tidvis bra, men er en del kjedelig også.)

Spock's Beard (På albumet "Snow" er f.eks. låta "Long Time Suffering" fantastisk, men syns svært mye er drepende kjedelig og intetsigende.

Takk!

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Er vel litt drøyt å kalle progrock for en sjanger. Jeg vil heller kalle det en form for bevegelse innen musikken. Alt som ikke er forutsigbart og baket etter strenger oppskrifter, fremstår som progressivt.

Eldre band med høy progresjon som kan være verdt å sjekke ut: Kraftwerk, Alan Parsons Project, Amon Düül II, Van Der Graaf Generator og Tangerine Dream.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Jethro Tull er ganske så "prog"

6408075[/snapback]

Jepp.

King Crimson (spes. In The Court of The Crimson King), The Mars Volta, Genesis, Pink Floyd.

Støttes.

Tja, mye rart man kaller for "prog" for tida.

Ligger trossalt litt i "ideologien" til sjangeren at man skal prøve å være nyskapende. :)

Da blir det mye rart.

Gode album:

Pink Floyd - Dark Side of the Moon

Pink Floyd - Meddle

King Crimson - In The Court Of Krimson King

King Crimson - Discipline

The Mars Volta - De-Loused In The Comatorium

The Mars Volta - Frances The Mute

Emerson Lake and Palmer - Brain Salad Surgery

Jethro Tull - Aqualung

Rush - 2112

Har sett Kate Bush båsatt i "neo-prog" så jeg tar meg friheten til å nevne henne. Musikken hennes er lett og har en slags luftig stemmning. Stemmen hennes har særpreg så bare det. Hvis jeg ikke tar feil så ble hun vel oppdaget av selveste David Gilmour?

Anti-Depressive Delivery - Feel. Melt. Release. Escape

Ta utgangspunktet i 70's hardrock og prog. Skru opp vrengen, vær litt mer hardtslående: har en bitteliten metall-touch så får du denne geniale platen.

Hjemmeside: http://www.snotpope.com/anti_depressive_delivery/

Sang "End of Days" fra platen: http://www.snotpope.com/anti_depressive_de...y/endofdays.mp3

Sakser i tillegg denne fra anbefalingstråden. Er prog metall, ikke skyt meg hvis du absolutt ikke ville ha det. :p

Aghora

Stil: Progressive/Technical/Fusion Metal

Veldig vanskelig å si hvem de ligner på, de er noe for seg selv. Men de har klart litt likheter med Cynic.

Jeg liker dem fordi de spiller en stillig form for metal med thrash-aktige riff, shreddene soloer, samt jazzete bass og tromming. Vokalen er en krystall klar kvinne vokal som fungerer ok. (Og nei, den er ikke pompøs og den ligner på ingen måte på Nightwish.)

Tross deres veldig tekniske stil så er dette "lett å like", så eg anbefaler dette til alle som liker rock eller metal

Beste Album: De har bare gitt ut debutalbumet Aghora

Beste Sang: Satya

Hjemmeside

Lydklipp:

Immortal Bliss

Transfiguration

Er vel litt drøyt å kalle progrock for en sjanger. Jeg vil heller kalle det en form for bevegelse innen musikken. Alt som ikke er forutsigbart og baket etter strenger oppskrifter, fremstår som progressivt.

Både ja og nei.

Selv om proggen definetivt er en slag bevegelse på tvers av sjanger så deler de ofte særtrekk. De er fks. ofte mer kompliserte enn det gjennomsnittlige rockeband.

Dessuten så ER fks. prog metall en sjanger eller 70 prog med bestemte stiltrekk.

EDIT: La til noe band, og la til litt linker.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Prog-rock har jo blitt redefinert i årene som har gått. Originalt var det disse bandene som var mest banebrytende da proggen ble skapt på slutten av 60-tallet og mot 70-tallet:

Pink Floyd

King Crimson

Giles Giles & Fripp (kanskje?)

Jethro Tull

Yes

Genesis

Gentle Giant

Van Der Graaf Generator

Electric Light Orchestra

Gong

Emerson, Lake & Palmer

Camel

Alt av disse bandene er fantastisk bra! Da mener jeg de albumene fram til slutten av 70-tallet. Etter det ble de mer inspirert av pop osv og forandret sjanger helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...