H4ngm4N Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Om Dream Theater er oppskrytt eller ikke er jo opp til hver enkelt å bedømme. Jeg synes ikke det, jeg synes de er ekstremt bra. Du synes kanskje ikke det er sååå bra, så du synes det er oppskrytt. That's life, deal with it. Oppskrytt betyr at altfor mange skryter unødvendig mye av noe.. Altså er det ikke en smaksak om Dream Theater er oppskrytt eller ikke.. Jeg synes ikke alt for mange skryter om DT. Jeg synes de er meget bra, og fortjener den skryten de får. Dermed mener jeg at DT ikke er oppskrytt, men du mener det. Hva kan det da være annet enn en smaksak? Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Jeg ville som sagt tidligere bruke den tråden her til å utvide min platesamling og IKKE til å diskutere alt mulig om DT. legg opp! Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Som den store power/proggresive fan jeg er: Helloween Gamma Ray Freedom Call Lost Horizon Alle disse bandene er konge! Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 HelloweenGamma Ray Freedom Call Lost Horizon Ingen av de banda spiller vel progressiv musikk? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Har aldri vaert flink med genre, men de skal i hvertfall ha noen sanger med progresivemetal. Og Lost Horizon er jeg sikker pA at er progresive! Endret 6. mars 2005 av Blackslash Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Lost Horizon er erketypisk power metal i mine ører. Lenke til kommentar
CMOTDibbler Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Sjangerdefinisjon: http://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_rock http://en.wikipedia.org/wiki/Progmetal Selv hører jeg mest på Tool, Seigmen og Dream Theater av progmetal. Kanskje litt Symphony X også Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Som den store power/proggresive fan jeg er: Helloween Gamma Ray Freedom Call Lost Horizon Alle disse bandene er konge! Helloween = Power Metal Gamma Ray = Power Metal Freedom Call = Power Metal kan noen gjette Lost Horizon? hånda opp den som tror Power Metal Bandene har dog noen Progressive Elementer i musikken sin Endret 7. mars 2005 av SnittLeif Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 King's X are a group influenced very heavily by softer mainstream rock and grunge. Jeff Ament (Pearl Jam) said, “Without King’s X, there would be no grunge”. And you listen to all those grunge bands, they are influence by a lot of difference bands but there is a lot of King’s X in them whether they admit it or not. What I am finding is there’s usually a King’s fan in just about every band. So even the other guys in the band haven’t heard of us, they’re still doing our riff and ideas because of that one person interjecting it in there. :!: Lenke til kommentar
hylo Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Prog er en forkortelse for ordet ''progressiv''. Kjennetegnet med denne musikken er at den er progressiv. Det vil si at bandene hele tiden utvikler musikk og presser grenser. Musikken har også endel annerledes struktur/oppbygning. Musikken flyter ikke oppe på et lag av vers, refrenger og mellompartier. Her bygger sangene seg opp. Albumene har gjerne en råd tråd igjennom seg (dvs. konseptalbum). Vel, sånn var det i hvert fall på 70-tallet. Nå har proggresiv rock fått en relativt "definert" stil og mange progrock band er ikke for det, siden de har progressert fra det. - Igjen. Men det var progrock, prog er mye mer enn det. Under denne paraplyen kan vi plasere Prog Rock, Prog Metal, Fusion, Avant-Garde og mye annet rart. Kjente progband er: Pink Floyd (Psykedelisk Prog) Emerson, Lake and Palmer(Symfonisk Prog) Dream Theater (Progressiv Metal) Cynic (Fusion Metal) Radiohead (Eksperimentall/Post-Rock) Jethro Tull (Folkemusikk blandet med Prog) Typiske prog-elementer: -Nyskapelse -Teknisk -Komplekst -Mer variert struktur(Kontra typisk rock: refreng-vers-refreng.) -Rare/Sære/Uvanlige rytmer -Atonalitet -Å blande sammen sjangere -Lange episke sanger. (Oftest på 20 minutter, men gjerne på en time også.) -Uvanlige harmonier, særlig i vokalene -Mye bruk av keyboards Siden prog er grensesprengende så er det veldig mye diskusjon om hva som er prog og ikke(aka. sjangerrunking), derfor prøver vi å ungå det i denne tråden. Sjangere er trossalt bare et måte å ha oversikt på hvilken type musikk hva er. Over til mine favorittband innen denne sjangeren; -Opeth -Pestilence -Cynic -Atheist Så. Over til dere andre her inne på forumet. Diskuter prog. Edit: Må takke TLZ for masse hjelp. Endret 5. august 2005 av Hylo Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Progressiv rock er en av de mer koselige sjangerene, har jo band for enhver smak! Selv er jeg stor fan av Camel, britisk band som startet opp på 70-tallet og har holdt på en evighet. Aldri vært sånn kjempekjente, men laget masse knall musikk. Albumet 'Mirage' anbefales sterkt! Lenke til kommentar
hylo Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Progressiv rock er en av de mer koselige sjangerene, har jo band for enhver smak! Selv er jeg stor fan av Camel, britisk band som startet opp på 70-tallet og har holdt på en evighet. Aldri vært sånn kjempekjente, men laget masse knall musikk. Albumet 'Mirage' anbefales sterkt! Sant. Men jeg liker Moonmadness bedre. Lenke til kommentar
Elvorn Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Genesis er prog, ikke sant? Isåfall, hvilket Genesis album synes dere er best? Jeg synes A Trick Of The Tail er veldig bra Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Om jeg ikke tar helt feil så faller Meshuggah under definisjonen Prog. De er i såfall mitt favorittband(i den sjangeren). Andre gode band er; Genesis Pain of Salvation Pagan's Mind Spock's Beard Lenke til kommentar
hylo Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Om jeg ikke tar helt feil så faller Meshuggah under definisjonen Prog. De er i såfall mitt favorittband(i den sjangeren). Andre gode band er;Genesis Pain of Salvation Pagan's Mind Spock's Beard Meshuggah bør vel gå under det. Ikke det at jeg er ekspert på temaet, men det progresserer jo. Pain of Salvation er rimelig bra, men ikke helt meg. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 "Emerson, Lake and Palmer(Symfonisk Prog)" Symfonisk og symfonisk. [/pirkemodus] Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Jeg ser at det meste av det jeg hører på klassifiseres som progrock, selv om jeg ofte bare kaller det for rock selv. Yndlingssjangeren er vel symfonisk/space rock med band som Eloy, Omega, Anyones Daughter, Camel, Genesis o.l (Også Jethro Tull såklart) @SirMaximus - Gratulerer med terningkast 5, og glimrende kritikk i Drammens Tidende Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) "Emerson, Lake and Palmer(Symfonisk Prog)" Symfonisk og symfonisk. [/pirkemodus] I følge ProgArchives.com i hvertfall... Hvilken sjanger mener du de hører hjemme.... nei glem det, vi skulle jo ikke sjangerrunnke! Jeg hører å en del prog, favoritenene mine er blant annet: Opeth Spiral Architect Pink Floyd Extol Tool Borknagar The Mars Volta Hører vel mest på metal-siden av prog, men er i ferd med å åpne meg mer og mer for andre typer prog. Endret 5. august 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Endre Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Vel, jeg er nå en stor fan av Enslaved! Genial progressiv "black" metal (de nyere albumene). Progressiv black eller lignende metal finnes det forøvrig svært lite av. :\ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå