Gå til innhold

Hardisker dør som fluer! Hvorfor?

z00l

Anbefalte innlegg

Hei!!!

Og der var harddisk nummer 4 på under 2 måneder tatt kvelden.

blablabla..

Trodde i begynnelsen at det var noe gærnt med strømmen, og har derfor skaffet meg en kraftig Online UPS. Nå har den fjerde disken min tatt kvelden til tross for UPS.

blabalbla..

Tar i mot "ALLE" forslag som kan hjelpe meg, da jeg i disse tider minker med diskplass  :cry: 

Mvh

z00l

står vel der :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg har nevnt tidligere i tråden. Har en kraftig Online UPS på 1000VA.

Er nesten nødt til å få byttet ut strømforsyningen. Likevell som jeg også har poengtert tidligere i posten, så har diskene tatt kvelden i en annen maskin med et annet hovedkort & strømforsyning.

Når det gjelder det som en nevnte her med at du kunne merke spenningen ved at lyspærer ryker ofte, så stemmer det veldig bra.

Har enkelte steder i huset der lyspæren varer mindre enn 2 uker før de ryker.

Har tenkt å ringe strålevernet for å høre angående de høyspenntledningen.

Hvis NSB har noe med dette så :mad: blir jeg ikke blid !

Kan også nevne at jeg har hovedstrømledningen inn til huset gående gjennom rommet mitt. Dette er en eller annen jalla-løsning som et eller annet elektriker firma gjorde for mange herrens år siden. Dette er en tykk kabel som går fra vegg til vegg oppe ved taket på rommet.

Har begynnt å få en oversikt over hvor diskene er kjøpt henner, og er vell nødt til å begynne å lage retur-sak på noen av diskene. Likevell så er jo dette surt for nettbutikken som er nødt til å ta imot disker hver måned framover.

Det verste er jo det at jeg ikke lenger tør å lagre ting på maskinen.

Dog er det ingen fare for at jeg nå får lagret for mye på disken, da diskplassen er minket voldsomt.

Mvh

-z00l-

Lenke til kommentar
ett lite spm. (som jeg ikke kan si jeg har sett blitt nevnt)

hvor langt unna er nærmeste høyspent-trafo og hvor høy nettspenning har du til vanlig inn i huset?

Nærmeste trafo ligger ca 150 meter unna huset så vidt jeg vet. Vet at Hafslund har styret mye i den i vinter som var.

Ringte forøvrig Hafslund for 3 ukers tid siden. Da hadde strømmen gått, og jeg ville høre om det var lenge til at strømmen kom tilbake. (Dette for å kunne slå av maskinen på riktig måte, hvis strømmen ikke kom tilbake). Der fikk jeg beskjed at de hadde hatt problemer i det nabolaget en stund nå. Fikk også beskjed at så lenge høyspenntledningene gikk over hustaket, ville strømmen aldri bli optimal og vi ville være mer utsatt for bla strømbrudd enn andre. Fikk faktisk beskjed at det i verste fall kunne være nok at en fugl satte seg på høyspenntledningene for at strømmen ble ustabil.

Tror likevell at UPS'en skal gi maskinen min en noenlunde stabil strøm.

Har forøvrig ikke planer om å bli boende her for evig og alltid, så det blir vell bedringer når jeg flytter en dag. Får vell bare akseptere at ting er som de er, og ta mine forhåndsregler når det gjelder sjansene for å miste lagret data.

Mvh

-z00l-

Lenke til kommentar
doh! Min tur nå. 250GB Seagate tok kvelden i går - helt uten forvarsel.

Oi. Kan du beskrive hendelsesforløpet?

Har selv opplevd to diskkrasj; i det ene tilfellet stoppet bare motoren mens disken var i gang, og ville aldri starte igjen. Merket aldri antydninger til at noe var galt. Så var det en annen disk som plutselig tok helt av og produserte klikkelyd etter klikkelyd helt til jeg slo av maskinen. Fikk dog hentet ut det meste av dataene da det så ut som det bare var et spesielt område på disken den hang seg på. Dette var henholdsvis IBM 75GXP og 180GXP. Har nå et par Hitachi 7K250-er som har oppført seg fint. Eneste jeg har å utsette på dem er en etter min mening skummel mekanisk lyd som kommer hver 8. time eller så. Men dette er jo en precaution mot diskkrasj.

Apropos lyder, Tronaldo, lager denne Seagaten noen mekaniske lyder når den er idle?

Endret av KAS
Lenke til kommentar
...Når det gjelder det som en nevnte her med at du kunne merke spenningen ved at lyspærer ryker ofte, så stemmer det veldig bra.

Har enkelte steder i huset der lyspæren varer mindre enn 2 uker før de ryker...

auda. en lyspære varer kortere enn to uker?

det høres ikke bra ut..

har jeg vært deg så hadde jeg fått en elektriker til å sjekket strømnettet i huset samt sjekket 'kveliteten' på strømmen du får for her er det noe som ikke stemmer. om mulig så har jeg også sjekket spenningen på nettet når togene passerer huset ditt. om det er som du sier at hafslund sier strømnettet er ustabilt grunnet høyspentlinjen som passerer, og at det skal lite til for at det blir strømbrudd, så kan det tenkes at godstogene som passerer kan påvirke nettet og lage problemer for deg.

PS. feil på elektrisk utstyr grunnet feil på strømnettet (dog ikke lynnedslag) er det hafslund er rettslig ansvarlig for, ikke nettbutikkene.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med alle andre her om at kjølingen kan være sterkt medvirkende til problemene. En read/write syklus kan medføre opptil 10W forbruk, og om du kjører f.eks. Raid 5 vil jo alle diskene i raidet være i read/write syklus samtidig. Hvis diskene står forholdsvis tett blir det utvilsomt varmt.

En UPS er jo kjekt å ha, men om den interne strømsorsyningen (AC/DC enheten) ikke klarer å levere nok strøm på de aktuelle spenningene under oppstart vil diskene nødvendigvis få en knekk. Jeg vet ikke hvilke CPU/hovedkort du har, men kortet bruker sikkert en god del strøm både på 5V og 12V (som er det samme som harddiskene). Under oppstart, dvs mens diskene spinner opp vil de kunne ha så stort strømforbruk som 2A forbruk på 12V og 1 A på 5V. Jeg ville derfor kontrolert hva strømforsyningen kan gi på de aktuelle spenningene. Med 7 disker vil du altså ha opptill 14A på 12 V og 7A på 5V. I tillegg kommer CPU kortet som bruker omtrent halvparten, avhengig av CPU kraft. Kansje du også har andre kraftkrevende enheter som skjermkort eller annet.

Sjekk spesifikasjonene på powersupplyet og se om det kan levere så mye strøm på hvert enkelt spenningsnivå.

Lenke til kommentar

Har ikke strømforsyningene relativt store kondensatorer som sikrer stabil spenning? Med min Tagan så kan jeg "starte" pcen etter å ha tatt strømmen. Er vel på i 2sek elller noe.. Aallt av vifter spinner osv.. Har også opplevd strømbrudd, der lys osv har vert helt av, men det har vart kansje 1sekund, og pcen slår seg ikke av, jeg antar kondensatorene tar seg ganske godt av ustabile spenninger...

Men over til noe jeg lurte på, er denne disken i ferd med å ta kvelden? tenkte da på at fitness er halvert? resten av tallene sier meg lite igrunn, men kansje noen av dere vet? De andre diskene mine har fullt på fitness btw.

samsung.jpg

beklager hijacking av tråden, men synes det var unødvendig å lage en ny tråd for dette her..

Lenke til kommentar

Det er vel hovedsaklig endringer i smart-attributter som forteller noe om diskens tilstand, og eventuelt om det går mot havari. Ofte kan man få sjokk når man installerer et hd-monitoring program og ser at disken skal daue om et par uker, men ser man det an vil som regel estimert dødsdato bli forskjøvet framover om disken er i orden.

Er litt usikker, men det er mulig at "fitness" i speedfan sier noe om fragmentering, utnyttelse av plass osv. Du kan jo flytte dataene ut fra disken, og formatere for fullt på ny og se om det endrer seg.

Sikkert bedre eksperter enn meg her inne.

:p

Lenke til kommentar

Fitness i speedfan sier noe om tilstanden til harddisken. Du må se på alle de forskjellige "registrene" for å se hva som er feil. Harddisken kan være god som gull og vare i mange herrens år selv om fitness står veldig lavt.

Har selv en disk med fitness på ca. 30% og som har fungert topp i lang tid. Den fikk en "click-of-death" da den var nesten ny (bad sectors) men som mange nye disker så "reparerer" den slikt selv (eller prøver å "reparere").

Denne "reparasjonen" er rett og slett at harddisken automagisk detekterer bad sectors og lagrer de slik at de ikke blir brukt mere. Det et par timer med click-ing før den fungerte som før igjen.

En kamerat av meg hadde en dårlig vifte som drepte harddisker. Vifta vibrerte som pokker, noe harddiskene ikke likte. At vifta satt fast til HD-ramma hjalp heller ikke stort. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Barracuda V var det problemer med. Det er en grunn til at den ble trukket fra markedet så fort at jeg fikk en Barracuda 7200.7 i erstatning når jeg sendte den inn p.g.a. død?

Det var jo den første native SATA disken deres, så det er mulig det var problemer med det?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hei,

Har hatt lignende problemer med hd'er.

Antar at denne 'tikkingen' du skriver om er powercycling, dvs. at diskene dine slår seg av og på relativt kjapt.

Hadde som sagt dette problemet, spesielt når alle hd'ene mine var tilkoblet PSU'en samtidig. PSU var forøvrig en 550W Enermax, med 5 hd'er tilkoblet (160gb sata seagate, 80gb pata wd, 9gb quantum scsi, 120gb wd pata og en 36gb sata wd raptor).

Merket av 5v railen på psu'n var litt lav når alle diskene var tilkoblet.

Tok det drastiske steget å rensa PSU'n for støv for første gang. Etter dette ble 5v railen fin, og ingen powercycling selv med alle diskene tilkoblet. Antar at PSU'n rett og slett gikk seg varm og ikke klarte å levere det som trengtes før rensinga.

Har hatt problemet med powercycling før dette også, da kom problemet av dårlig kontakt med 4pin molex strøm kablene.

Så, kort og enkelt: rens PSU'n din og pass på at molex kontaktene sitter skikkelig :)

Mvh,

Oxide

Lenke til kommentar

En kompis av meg hadde et tilsvarende problem som deg, plutselig begynnte diskene hans å dø.

Det viste seg at det var hovedkortet som var synderen...

Antar at du har sjekket alt av spenninger fra powersupply osv osv, så da er det vel omtrent det som er igjen.

Det er ikke umulig at du bare har uflaks heller da, folk vinner jo i lotto og blir truffet av lynet... ;)

Lenke til kommentar
Barracuda V var det problemer med. Det er en grunn til at den ble trukket fra markedet så fort at jeg fikk en Barracuda 7200.7 i erstatning når jeg sendte den inn p.g.a. død?

Det var jo den første native SATA disken deres, så det er mulig det var problemer med det?

Litt off topic, men B V er jo steingammel, så er du sikker på at du tenker på rett diskserie?

Jeg hadde en 80 GB Barracuda V på P3 850 MHz maskinen min, rundt omkring når Geforce 3 var hot, og det var ikke SATA på den maskinen. (disken lever enda forresten i lillebror sin #2 pc, xp1700+)

Og til trådstarter: Jeg vet ikke om du allerede har gjort det, men jeg hadde kjøpt meg en ny og bedre PSU med en gang. Om jeg husker rett er ikke PSU'en i det Aopen kabinettet noe å skrive hjem om akkurat.

Lenke til kommentar

alså det er harddiska som går først i en pc ;)

neste som går er skjermkortet (da mener jeg går ut på dato!) :p

jeg har 4x 250 GB WDC (2xide,2xsata) i pcen nå funker helt fint på en Antec 380W strømforsyning (som har overlevd 2 lyn nedslag!)

det har gått 2 stk 250 GB disker og en 40 GB siden jeg fikk min egen pc i 2001 ;) og en 120 GB som vil sikkert gå snart (får så mye error i filene så jeg ikke bruker den) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...