Gå til innhold

Hardisker dør som fluer! Hvorfor?

z00l

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når hele serier havarerer i stor stil verden over, er det ikke nok "liksom" i dette, tvert om betyr det at også QA-prosessen hos fabrikanten har sviktet, sannsynligvis overkjørt av ledelsen. Dette skjer alt for ofte, og Challenger-ulykken er vel det grelleste eksempelet på hvordan slikt skjer. Rapporten fra kommisjonen brukes faktisk i adskillige lærebøker om ledelse og hvordan en ikke skal gjøre det.

Og da er det all grunn til å la selskapet steke i flere år slik at selskapet forstår at QA ikke skal kunne overkjøres.

Lenke til kommentar

Det kan være raidkontrolleren som er fucked up. Uansett om det er sata eller IDE. jeg mistet for 2 år siden 4 disker på "rappen" som deg. Hadde vel 4 mnd mellom første til siste, men hørtes likt ut med at diskene startet å tikke og bråke litt ekstra. Og siden dette var/er serveren min, var det jo litt aktivitet på diskene hele tia. Noen ganger hørtes det ut som diskene skrudde seg av, for så å prøve å starte igjen, og jeg fikk da veeldig mange fine meldinger om feil på hovedkort og div.drivere i /var/mail/zeltex.

Så hvis du har vært like uheldig som meg, så er det hovedkortet(IDE raid enheten hos meg) eller sata kontrollen som det er noe feil med. Mista da 2 x 120 og 2 x 80 GB disker. Kjøpte nytt hovedkort og hadde ikke problem lenger.

Lenke til kommentar
Jepp, men når det er hva? 3-4år siden det skjedde, så er det ingen grunn til å tro at dagens disker er like dårlige.

Min erfaring er at det tar mer enn 3 år før dårlige ledere blir satt på porten. Det er engang ikke slik at ingeniørene bestemmer, om en leder mener at produktet skal ut på markedet eller romfergen skal skytes opp, har en ingeniør ingenting han skal ha sagt. Ingenting.

Derfor kan det skje igjen og igjen. Jeg ville ha ventet minst 5 år.

Lenke til kommentar
(...)F.eks. IBM/hitatchi, hadde problemer med EN serie (Deskstar 60 eller 70 GXP var det vel?), derfor er de dritt til all fremtid.

Seagate hadde problem med EN serie(Barracuda V)-> drittmerke i all fremtid

o.s.v..(...)

Når det gjelder IBM så var det 75GXP som var problembarnet, MEN verken 60GXP eller 120GXP seriene var så særlig mye bedre. IBM selv anbefalte å ikke bruke diskene mer enn 6, eller så var det 8, timer om dagen.

Når det gjelder Samsung disker så har jeg vært borti flere disker med elektronikk-problemer. Forøvrig så har jeg ikke noe i mot samsung på andre områder enn hd..

oioioi -> gotta go -> pizza nå :ermm:

Lenke til kommentar
Jepp, men når det er hva? 3-4år siden det skjedde, så er det ingen grunn til å tro at dagens disker er like dårlige.

Min erfaring er at det tar mer enn 3 år før dårlige ledere blir satt på porten. Det er engang ikke slik at ingeniørene bestemmer, om en leder mener at produktet skal ut på markedet eller romfergen skal skytes opp, har en ingeniør ingenting han skal ha sagt. Ingenting.

jeg velger å tro at en slik markedsføringsfadese vil få selv den mest idiotiske toppsjef til å tenke "søren, så dårlig pulbisitet kan vi ikke leve med! dette må fikses!"

Fordi ett firma som konsekvent kommer ut med substandard produkter vil fort dale i kundeanseelse og dermed inntjening...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
[..klippe..]

At folk "holder seg laaangt unna WD..", men synes Hitachi er konge... er jo litt ironisk... for Hitachi kjøpte som kjent skiten fra IBM... og "alle" kjenner jo IBM fadesen... ;)

[..klippe..]

Før IBM solgte unna til Hitachi, var det en hel serie WD-disker som var produsert av IBM, og som også ble solgt under IBM navnet. (Nesten likt utseende og identiske målinger i tester)

Har forresten 2 stk. av de nevnte Deskstar 75GXP som har stått på stort sett døgnet rundt i hhv 3 og 5 år uten problemer. Eneste kluss jeg har hatt med dem er at i kombinasjon med VIA IDE-kontrollere funket ikke DMA sånn som det skulle.

I et tidligere liv hadde jeg ansvar for en filserver, og i den installerte jeg 72 stk av den aller første batchen av Seagate 9GB SCSI-disker som kom til Europa. Jeg ble mer enn en smule skeptisk da jeg så at mange av diskene hadde par-tre håndloddete ledninger på kryss og tvers av printkortet, men ikke to disker hadde like slike reperasjoner. Ganske riktig, 8-9 måneder senere var over halvparten av diskene byttet ut på garantien. Takket være RAID-5 mistet jeg ikke data, men da disk-kabinettene ikke støttet hot-swapping, ble oppetidsstatistikken heller lite pen. Seagate-navnet sto ikke så høyt i kurs hos meg en god stund da, nei. :thumbdown:

Lenke til kommentar

jeg velger å tro at en slik markedsføringsfadese vil få selv den mest idiotiske toppsjef til å tenke "søren, så dårlig pulbisitet kan vi ikke leve med! dette må fikses!"

Jeg skulle ønske du hadde rett. Erfaringen (min og andres) er at de ansvarlige legger all skyld på teknisk avdeling, og berger derved egen karriere. Om noe skjer, er det at "ledelsen tar et tak" og reorganiserer, dvs. sier opp nettopp på teknisk side.

Fordi ett firma som konsekvent kommer ut med substandard produkter vil fort dale i kundeanseelse og dermed inntjening...

Det er riktig, og hele selskapet kan gå til veggen. Likevel kan det deles ut bonuser til de skyldige. Faktisk vet jeg av en harddiskprodusent som buklandet på denne måten.

Vil du ha et ekstra grotesk eksempel, viser jeg til Carly Fiorina, tidligere leder i HP. Hun kjørte selskapet ned i toalettet og trakk i snora. Ødeleggelsene er enorme. Like fullt tok det 6 år før hun var ute av bildet, og da var skaden allerede skjedd. Jeg har vanskelig for å se at HP noengang kan komme seg opp igjen etter dette. Faktisk den nye sjefen har fortsatt med oppsigelsesrunder, naturligvis også på høyere teknisk side.

Mulig jeg virker kynisk her, men jeg har opplevd dette som et mønster i næringslivet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Og der røk disk nummer 5. Denne gangen var det en Western Digital 200 GB S-ATA disk som tok kvelden. Så nå har jeg faktisk passert 1 TB i diskplass-minking.

Har ikke blitt noe klokere av dette. Til tross for at diskene mine dør som fluer, er det andre maskiner i huset som ikke opplever samme problem.

Kom til å tenke på noe en kamerat av meg sa nylig:

Jernbanen går ca 40-50 meter bortfor huset. Om natten så går det alltid et relativt stort godstog. Dette kan du kjenne godt når det passerer huset.

Kan dette ha noe med at diskene mine ryker? (Vibrasjon)

Ellers så må jeg si at dette er noe av det kjedeligste jeg har opplevd. Maskinen står dønn rolig til enhver tid. Diskene mine er "godt" kjølt, og passer sjelden over 39 grader. Blir ikke klokere av dette problemet.

Når det gjelder WD disken så er det akkurat samme feil. Plutselig så kom det en tikke-lyd. (tikk-takk, tikk-takk, tikk-takk). Forskjellen på denne disken og Maxtor diskene, er at denne disken stopper tikkingen innimellom. Så kan det gå et minutt eller 2 før den begynner på igjen.

Tror det har lite å si om jeg kjøper WD, Samsung, Seagate, Hitachi, Maxtor etc, det faktum at noe er gærnt rundt om huset/tomta utgjør lite forskjell på type disker jeg kjøper.

Noen som har en genial idé på hva som faktisk kan/er årsaken til dette?

Setter pris på alt som kan hjelpe meg fra å miste flere disker.

Mvh

-z00l-

Lenke til kommentar
Jernbanen går ca 40-50 meter bortfor huset. Om natten så går det alltid et relativt stort godstog. Dette kan du kjenne godt når det passerer huset.

Aha!

For en tid tilbake så jeg et intervju på TV der det kom frem at trikken ga fra seg så store magnetiske induksjonspulser at datautstyret ble skadet av det. Kanskje toget har noe av de samme problemene?

Jeg er usikker på om den forklaringen er plausibel, men det finnes mange andre muligheter, f.eks. kraftige pulser på jordnivået.

Prøv en rimelig UPS, over tid kan det spare deg mye tid, og disker.

Lenke til kommentar
At folk "holder seg laaangt unna WD..", men synes Hitachi er konge... er jo litt ironisk... for Hitachi kjøpte som kjent skiten fra IBM... og "alle" kjenner jo IBM fadesen... ;)

Jeg kjøper iallefall IKKE noe Hitatchi/IBM shaite.

I USA får forresten brukere erstatning i disse dager for alle IBM diskene som tok tøflene i sin tid...

Hvor tror du Hitachi hadde vært i dag dersom de ikke hadde gjort noe for å rette opp det tekniske ved tabben IBM gjorde i sin tid? Ingen nettbutikk er interessert i å føre disker som tar kvelden i tur og orden og skaper masse ekstraarbeid for dem.

Lenke til kommentar

Hadde en server der det integerte raid kontrolleren laget problem...ikke at diskene røyk, men at data ble korrupt...måtte da bytte hovedkort.

Er det ikke prob. med strøm eller temp., så tror jeg du burde sterkt vurdere feil på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Aha!

For en tid tilbake så jeg et intervju på TV der det kom frem at trikken ga fra seg så store magnetiske induksjonspulser at datautstyret ble skadet av det. Kanskje toget har noe av de samme problemene?

Jeg er usikker på om den forklaringen er plausibel, men det finnes mange andre muligheter, f.eks. kraftige pulser på jordnivået.

Prøv en rimelig UPS, over tid kan det spare deg mye tid, og disker.

Veit ikke helt me den der du... bor ca like langt bra togbanen selv... Store godstog og vanlige ekspresstog som passerer, og ingenting har blitt ødelagt.. har en WD hdd... men veit ikke jeg... Har du bare prødv WD og Maxtor hdd hittill? kunne prøvd en Samsung/seagate for å se. men trukke det skal gjøre noen forskjell men..

Lenke til kommentar

ett lite spm. (som jeg ikke kan si jeg har sett blitt nevnt)

hvor langt unna er nærmeste høyspent-trafo og hvor høy nettspenning har du til vanlig inn i huset?

ett kjent problem hos mange som har strøm-trafoer til sin nærmeste nabo er at dem som oftest får litt for høy nettspenning inn i huset og dette kan over tid gi problemer med elektrisk utstyr. jeg selv er i hus nr.1 fra trafo'en som står ca 20m fra huset her hvor jeg bor og min nettspenning ligger på ca 240~245V. nå i mitt tilfelle så er det ikke så ille grunnet her er ikke så mange hus tilkoblet denne trafo'en så jeg har jevn spenning hele døgnet, men om du har en sånn trafo til nærmeste nabo og der er kanskje ett par hundre andre hus som også får strømmen sin fra den samme trafo'en så kan du få mye problemer med forskjellige elektriske apparater. lyspærer som går veldig ofte er ett tegn på at du kan ha ujevn/høy nettspenning.

--

tenk deg dette, du bor ved det første huset som er tilkoblet trafo'en.

om natten så har du jevnt 238~240V inn til huset ditt men så blir klokken 06.30 og da står alle dine naboer opp, slår på kaffetrakteren, tv'n/radio'n, toaster seg ett par brødskiver mens de barberer seg og pusser gebisset med en elektrisk tannbørste. da dem sto opp så var det også en del som skrudde på div. el. varmeovner. tiden går og det er på tide å kysse kona, jage ungene på bussen og dra på jobb. når de drar så slår de av alle el.app. når dem holder på så ligger din nettspenning på ca 224V.

klokken er sånn ca 16.00 og du har 230V men så reiser alle dine naboer hjem fra jobben og skolen. når de kommer hjem så vil de ha varme og mat, så begynner de å rote på kjøkkenet. de slår på stekovner, kokeplater og div. el.app. på kjøkkenet, ungene springer opp på rommene sine og slår på data'n, tv'n, stereoanlegget, varmeovner osv osv.. i dette tidspunktet så har du 214V i nettspenning inn til huset ditt.

mot natten så stiger nettspenningen din opp mot vante 238~240V igjen før denne syklusen begynner pånytt igjen neste morgen.

det som skjer i hver eneste på/av syklus gjennon dagen så kommer det strøm-pigger fra trafo'en når alle slår på sine apperater grunnet økt behov, og når alle slår av sine apperater igjen så kommer det nok en strømpigg.

det som skjer er at siden du bor ved det første huset så vil alle strømpigger som kommer fra trafoen og tilbake smitte over til ditt eget hus, og dine egne el.app. takler dårlig denne konstante variasjonen på nettspenningen.

--

nå sier du har en UPS, den skal etter teorien ta seg av slike spenningsvariasjoner, både opp og ned, og levere en jevn strøm til maskinen din, så det eneste jeg kan tenke meg er at maskinen din mottok en kraftig strømpigg (btw, har du hatt tordenvær i de siste 4mnd?) som diskene dine ikke tålte før du anskaffet deg en UPS,

Lenke til kommentar

Jeg hadde nøyaktig samme problem, med en Antec PSU (380W?). Mistet 2 Seagate-disker, og nesten en tredje, i løpet av kort tid. Da jeg byttet ut PSU'en så ble alt helt stabilt igjen. Om PSU'en din er problemet hjelper det ikke med en UPS.

Jeg hørte også slike "klikkelyder" fra diskene innimellom. Ellers så maskina ut til å fungere relativt greit. (Fikk en del crc-feil på diskene, men det var alt... Helt til disken plutselig var omtrent død.)

Mitt tips til deg (,og jeg er 99% sikker på at det løser problemet): Kjøp ny PSU, gjerne MIST 500W. Du kommer aldri til å angre! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...