Gå til innhold

Studering kontra militæret


Isildur

Anbefalte innlegg

Hei

 

Om ikke veldig lenge regner jeg med at jeg skal inn på sesjon... Jeg har ikk enoe spesielt i mot militæret, men jeg ville mye heller kommet i gang med utdannelsen min i realfag, som jeg regner med kommer til å bli lang nok...

 

Derfor har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på... Etter det jeg forstår er det ikke vanskelig å å slippe førstegangstjenesten, men da må man ha siviltjeneste? Det er ikke mulig å studere i den perioden for eksempel?

 

En annen mulighet hadde vært å utsette militærtjenesten, er dette normalt sett mulig å få til?

 

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei nei nei. Du bare dimmer fra militæret, siviltjeneste er bortkastet tid.

 

Gå til lege og få tak i en lege attest på en sykdom du har fått og få masse kraftige medisiner.. vis disse så til militærlegen på sesjon og du vil mest sannsynlig ikke bli kalt inn til videre tjeneste. eventuelt be om å få utsatt tjenesten noen år frem i tid.

 

Lykke til. For mer hjelp kan du gå her: www.dimme.cjb.net

Lenke til kommentar

Kastet selv bort ett år på førstgangstjeneste fordi jeg ikke brukte tjenesteperioden min til noe fornuftig. Mange tar jo utdannelse i militæret, sjekk opp hvilke muligheter du har der. Har også snakket med en del arbeidsgivere som foretrekker å ansette folk med fullført førstegangstjeneste, da de sitter med inntrykket at det "er der man blir mann". (Funka ikke i mitt tilfelle :!: )

Lenke til kommentar

Var ikke lett å dimme nei. brukte noen måneder på det. men hvis du jobber mot det før du kommer på sesjon så er det lettere. bare snakk med sivil lege og få dokumentasjon.snakk gjerne med flere leger slik at det veier tyngre.

 

Aldri møtt noen arbeidsgivere som bryr seg om en har fullført førstegangstjeneste.. dette er nok nøye planlagt propaganda fra militæret sin side.

 

Forsvaret har som målsetting å kalle deg inn, så de kan kalle deg inn til tjeneste akkurat når de vil uansett hvor mye du tigger og ber. Derfor gjelder det å gjøre deg så uattraktiv for forsvaret som mulig..

 

Militær legen er ikke på din side og er veldig skeptisk til deg og lidelsene du påstår å ha.. derfor må du ha sivile lege papirer å slå i bordet med.

 

Eg ble mer voksen når jeg tok ansvar for mitt eget liv og dimmet istedet for å passivt la meg bli sjefet over i ett kjedelig militærliv.

Lenke til kommentar
Hei

 

Om ikke veldig lenge regner jeg med at jeg skal inn på sesjon... Jeg har ikk enoe spesielt i mot militæret, men jeg ville mye heller kommet i gang med utdannelsen min i realfag, som jeg regner med kommer til å bli lang nok...

 

Derfor har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på... Etter det jeg forstår er det ikke vanskelig å å slippe førstegangstjenesten, men da må man ha siviltjeneste? Det er ikke mulig å studere i den perioden for eksempel?

 

En annen mulighet hadde vært å utsette militærtjenesten, er dette normalt sett mulig å få til?

 

Takker for svar...

Fult mulig å utsette verneplikten og hvis du utsetter den mer enn fem åt pga utdannelse så er det vist vanlig å "falle ut av systemet". JEg ville ikke utsatt hvis jeg var deg. Man mister fort litt motivasjon når man er ferdig utdannet og fått tilbud om jobb og plutselig blir inkalt. Da ender det med at man syter over x-antall tusen kroner som man taper. I tillegg så ender man sammen med folk som er 4-5 år yngre enn deg og da kan du fort ha blitt voksen mens dem er barn.

 

Mitt tips er å møte opp på sesjonen mest mulig positivt sånn at du kan skaffe deg den tjenesten som passer deg best. Det er mange som trives i militæret hvis de kommer inn i den retningen de liker best.

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting mot militæret, men vil helst ikke gå og vente på å kanskje bli kalt inn en gang, og så finne ut at det er i Januar, slik at to mulige studie-år går fyken. Er det noe mulighet for å kontrollere mer selv når man kommer inn, eller kan snike seg inn med en gang på ett eller annet vis? Det har seg også sånn at jeg kanskje går med en nakkesleng-skade (forhåpentligvis ikke, den er neppe stor uansett) etter en bilulykke. Så hvis jeg skal inn, kommer jeg nok til å holde kjeft om den, men hvis jeg ikke kan få meg inn med en gang kommer jeg nok til å satse fult og helt på at den holder meg vekke. Noen som vet noe om hva jeg bør satse på her?

Lenke til kommentar
Om dette er altfor OT, så bare ignorer meg, men jeg lurer litt, hva om man møter opp i militæret og ikke gjør noen ting ? bare ligger i senga og stirrer i taket. Kan de gjøre noe ?(vold/saksøking Eller liknende?)

Neppe en god idè. Hvis et befal gir deg en ordre om å komme deg opp fra sengen og du da ikke hører, kan dette bli det samme som ordrenekt, noe (som jeg tror) er straffbart etter lov.

Lenke til kommentar
Har hørt det skal være relativt vanskelig å lure hørselstesten. Sikker på at det er det som er grunnlaget, og at han ikke bare vil skjule den egentlige grunnen?

Kan godt hende det var flere ting han prøvde å trikse med. Er ikke helt sikker. Tror ikke han har noe å skjule, men hvem vet :o

Lenke til kommentar
Har hørt det skal være relativt vanskelig å lure hørselstesten. Sikker på at det er det som er grunnlaget, og at han ikke bare vil skjule den egentlige grunnen?

Det går jo fortellinger om mannen som dukket opp på sesjon med hvit blindestokk og mørke briller. Legen prøvde å avsløre han, men til ingen nytte og det endte med at han ble sendt hjem og slapp militæret. Dagen etter dukket politiet opp på døren hans og inndro førerkortet pga av at at mannen var blind.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...