Gå til innhold

...................................

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du formaterer under installasjonen istedenfor å gjøre det i windows, som forøvrig ikke støtter noen av filsystemene til linux.

Har aldri hørt om distroen din da, er det noen spesiell grunn til å bruke akkurat denne? Ellers ville jeg nok satset på noe mer kjent.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på Gentoo og andre distroer?

Det eneste jeg vet, er at Gentoo er Source Based, eller noe sånt.

Den største forskjellen er installeringen. Gentoo kan være vanskelig å installere hvis man ikke har erfaring med Linux. Til gjengjeld så har Gentoo den beste dokumentasjonen, så hvis du er villig til å lese så skal du ikke få noe problemer.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Ved å velge å prøve å innstallere Gentoo, hiver du deg utpå no som ikke er for nybegynnere.

Du kan velge mellom 3 forskjellige "stages" under innstallasjonen, og ingen av dem, er for nybegynnere. Velger du stage 3, altså den raskeste, kan du komme unna ved å "bare" bruke 3-4timer på innstallasjonen. Innstallasjonen er heller ikke på noen måte "automatisk", slik at det meste gjøres manuelt, bortsett fra kompileringene.

Gentoo i seg selv, er ikke for nybegynnere.

Jeg vil IKKE ha prøvd dette, det kan ødelegge inntrykket ditt av linux. Jeg hadde heller prøvd meg på noe litt enklere, som f.eks Fedora Core 4 eller Ubuntu.

Lenke til kommentar

For en nybegynner er det minimal forskjell(nå det først er instalert), hvis du ikke vet hvorfor du trenger gentoo, trenger du det ikke vil jeg si. Prøv noe enkelt som ubuntu først så du får litt taket på ting, så kan du starte å forske på litt viderekommende distroer.

Når det er sagt, skal jeg ikke "nekte" deg gentoo altså. Men bare vær forberedt på å møte veggen et par ganger, og at du kanskje ikke kommer ut med et perfekt system, men underveis vil du jo også lære en god del nyttig selvfølgelig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...