GenericName Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) ... Endret 11. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Du formaterer under installasjonen istedenfor å gjøre det i windows, som forøvrig ikke støtter noen av filsystemene til linux. Har aldri hørt om distroen din da, er det noen spesiell grunn til å bruke akkurat denne? Ellers ville jeg nok satset på noe mer kjent. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Windows skal altså vekk? Då berre vel du i installasjonen at den skal ordne partisjoneringa for deg. Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 (endret) ... Endret 11. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Høyres ut som du aldri har vore borti GNU/Linux før, så kvifor Gentoo? Kva med å f.eks legge inn Ubuntu, som er ein nybyrjarvenleg og populær distro? Kun ein CD. Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 (endret) ... Endret 11. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Jeg møtte en fyr på Ekerbergsletta som kjørte Gentoo. Det så litt morsomt ut. Kva såg morosamt ut? Det meste har jo ingenting med distribusjonen å gjere... Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Du trenger ikke formatere noen ting for å kjøre Puppy Linux. Det er en live-cd. Om boksen din kan boote fra cdrom og cdrom er satt før hd i bootrekkefølgen er det bare å kjøre i gang Lenke til kommentar
olear Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Hva er forskjellen på Gentoo og andre distroer?Det eneste jeg vet, er at Gentoo er Source Based, eller noe sånt. Den største forskjellen er installeringen. Gentoo kan være vanskelig å installere hvis man ikke har erfaring med Linux. Til gjengjeld så har Gentoo den beste dokumentasjonen, så hvis du er villig til å lese så skal du ikke få noe problemer. Lykke til Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Ved å velge å prøve å innstallere Gentoo, hiver du deg utpå no som ikke er for nybegynnere. Du kan velge mellom 3 forskjellige "stages" under innstallasjonen, og ingen av dem, er for nybegynnere. Velger du stage 3, altså den raskeste, kan du komme unna ved å "bare" bruke 3-4timer på innstallasjonen. Innstallasjonen er heller ikke på noen måte "automatisk", slik at det meste gjøres manuelt, bortsett fra kompileringene. Gentoo i seg selv, er ikke for nybegynnere. Jeg vil IKKE ha prøvd dette, det kan ødelegge inntrykket ditt av linux. Jeg hadde heller prøvd meg på noe litt enklere, som f.eks Fedora Core 4 eller Ubuntu. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 For en nybegynner er det minimal forskjell(nå det først er instalert), hvis du ikke vet hvorfor du trenger gentoo, trenger du det ikke vil jeg si. Prøv noe enkelt som ubuntu først så du får litt taket på ting, så kan du starte å forske på litt viderekommende distroer. Når det er sagt, skal jeg ikke "nekte" deg gentoo altså. Men bare vær forberedt på å møte veggen et par ganger, og at du kanskje ikke kommer ut med et perfekt system, men underveis vil du jo også lære en god del nyttig selvfølgelig! Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 jeg må si meg enig med det Lessthanjake sier, om at hvis du ikke vet hvorfor du trenger gentoo, så trenger du det heller ikke. Men vi kan jo selfølgelig ikke nekte deg å prøve, men sørg for å ha printet ut innstallerings manualen, før du starter. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Er Gentoo til noe spesielt bruk? Nei men den er spesielt konfigurerbar, kan man vel si! Lenke til kommentar
huf Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Bare for å nevne det, så har du 'console' i ubuntu også... skriv alt du vil. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Kva med å bruke norske ord? Kommandolinja har ein i ein kvar GNU/Linux-distribusjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå