Gå til innhold

Lyddemper på pistolen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[iC,09/09/2005 : 06:56] Jo, jeg mener at det ble laget en lyddemper til .50 Desert Eagle, men den funka så dårlig at den aldri ble tatt i bruk. Mener det var noe sånn (er veldig usikker). Et .50 skudd skal ha en mektig lyddemper påmontert for å få dempa lyden.

Men det finnes lyddempere til rifler som M4 også (funker heller ikke all verden). M4 bruker 5.56mm ammunisjon.

Det finnes sikkert 7.62 lyddempere også (den rifla som er avbildet lenger oppe her bruker vel 7.62), men de kan jeg ikke se for meg dekker noe mye lyd. Det må bare være for å dekke over det høye skrallet slik at fiender langt unna ikke vil høre det.

hvis du ikke viste det så demper ikke lyddempere lyden med mer en ca 30db. Dvs at du får fortsatt ewt ganske kraftig smell. Den lille fiselyden som du hører pistoler med lydempere lager på film er bare tull. I virkeligheten bråker det fortsatt ganske høyt. Oppgaven til en lydemper er at man skal kunne skyte uten å bli hørselskadet, ikke å dempe lyden slik at fienden hører deg. Jeg skal google litt å se om jeg finner en video hvor det blir skutt med lydemper så får dere se.

Jeg tviler nå STERKT på at lyddempere kun er for å slippe hørselsskader. Jeg tror faktisk hørsesskader kommer sist i linjen over grunner for å bruke lyddemper.

Jeg kan se for meg lista sånn:

1. For å dempe lyder slik at alt skal foregå uten å tiltrekke oppmerksomhet

2. Fjerne stikkflammen

3. Dempe lyd for å minske faren for skader.

Om lyddempere hadde vært laget hovedsaklig for å minske faren for hørselsskade, kan du da svare meg på hvorfor regulær-styrkene i forsvaret (ikke bare det norske, men ALLE) da ikke bruker lyddemper?

Tenkt deg om da, egentlig er det helt latterlig å si at lyddempere kun er for å unngå hørselsskader. Muligens når man skal skyte på blink og sånn, men lyddempere er da faen ikke laget for helsa!

Hvilke våpen er det nå som er laget for å BEDRE/stabilisere helsa? ^^

Du sier at lydene på film er bare tull. Det er ikke sant. Mange lyder er feil, ja, men mange lyddempere demper faktisk lyden nesten totalt (tro det eller ei - Noe som du sikkert ikke gjør).

Om du har rett da, hvorfor finnes det lyddempere i så sinnsykt mange spill og filmer hvor det trengs da? Fordi det er feil?

Jeg kan finne et eksempel fra en film, GoodFellas, som er basert på en sann historie.

Ray Liotta kjøper en dung med lyddempere til Robert De Niro, som ikke passer.

Poenget er, hvorfor skulle han ha lyddempere til dette stille drapet han skulle utføre? For at han skulle passe på å ikke bli døv? Nei nå må du gi deg! :nei:

EDIT: Utviklerne av spill som SWAT 4 og Rainbow Six har studert veldig mye hvordan virkelighetens spesialstyrker opererer, både bevegelsene, metodene, våpnene og det generelle utstyret.

Tror du virkelig at SWAT, som har brukt en virkelig SWAT-veteran har lagt til lyddempere som i spillet skal brukes for å stille ta ut slemminger uten at de andre merker det, på tross av at lyddempere liksom i virkeligheten kun brukes for unngåelse av hørselsskader?

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar
ikke vet jeg men det er nok en grun til at det er nesten bare 9mm som har lydemper. og .50 er som often sniper rifler og de trenger jo ikke lyddemper siden de kan skyte flere Km.

vel .50 cal til pistol og rifle er to forskjellige caliber, og siden .45 kan dempes rimelig ok med lyddemper så kan vel .45 det også skulle jeg tro.

grunnen til at 9mm er mest brukt som lyddempet våpen er nok

balansen mellom kalibrets effektivitet subsonisk og lyden det lager,

det brukes gjerne også 9mm ammo som er laget for å ikke bryte lydmuren.

lyddemper på våpen som bruker 5.56 og 7.62mm er mest for å dempe munningsflamme og dempe dempe lyden litt samt at det blir vanskeligere for fienden å høre retningen på hvor skuddet kom fra.

also, jeg har aldri sett lyddemper på noen pistol i farcry.

Endret av Roskov
Lenke til kommentar

La oss si at man vil være stille og forsiktig, så vil man aldri velge en "kanon" som Deagle og utstyre den med en lyd-demper. Det ville aldri være fornuftig i forhold til valg av mål, måte og effektivitet.

Man ville velge et mellom-kalibret våpen som gir lyddemper maks effektivitet uten å redusere utgangshastigheten for mye, samt ikke bråke for mye.

Det finnes forøvrig utgaver av den vanlige MP5 som har integrert lyd-demper, dvs ikke noe som skrus på i etterkant. Våpenet er faktisk bygd med maks treffsikkerhet på >50m og lite støy. Denne utgaven er faktisk så effektiv at den høyeste lyden som høres er lyden av sluttstykket som slår fram og tilbake.

Endret av aurstad
Lenke til kommentar
[iC' date=09/09/2005 : 07:56] Jo, jeg mener at det ble laget en lyddemper til .50 Desert Eagle, men den funka så dårlig at den aldri ble tatt i bruk. Mener det var noe sånn (er veldig usikker). Et .50 skudd skal ha en mektig lyddemper påmontert for å få dempa lyden.

Men det finnes lyddempere til rifler som M4 også (funker heller ikke all verden). M4 bruker 5.56mm ammunisjon.

Det finnes sikkert 7.62 lyddempere også (den rifla som er avbildet lenger oppe her bruker vel 7.62), men de kan jeg ikke se for meg dekker noe mye lyd. Det må bare være for å dekke over det høye skrallet slik at fiender langt unna ikke vil høre det.

får vel begynne å lure på hvordan lyddemper på AK-47 ville vært da :!:

Lenke til kommentar
[iC,09/09/2005 : 07:56] Jo, jeg mener at det ble laget en lyddemper til .50 Desert Eagle, men den funka så dårlig at den aldri ble tatt i bruk. Mener det var noe sånn (er veldig usikker). Et .50 skudd skal ha en mektig lyddemper påmontert for å få dempa lyden.

får vel begynne å lure på hvordan lyddemper på AK-47 ville vært da :!:

Hvem sa nå at AK47 er den eneste rifla som bruker 7.62? Du må nok spille litt mindre CS, gutten min. Utrolig mange rifler bruker faktisk 7.62. Tør ikke påstå at det er flere som bruker 7.62 enn 5.56, men det er veldig likt. Rifler som G3'en bruker nå 7.62 (nei, det finnes nok ingen lyddemper til den heller).

Lenke til kommentar
[iC' date=11/09/2005 : 01:34] Hvem sa nå at AK47 er den eneste rifla som bruker 7.62? Du må nok spille litt mindre CS, gutten min. Utrolig mange rifler bruker faktisk 7.62. Tør ikke påstå at det er flere som bruker 7.62 enn 5.56, men det er veldig likt. Rifler som G3'en bruker nå 7.62 (nei, det finnes nok ingen lyddemper til den heller).

Jo, det finnes lyddemper til G3.

Alle våpen kan monteres lyddemper på, men om du har noen stor bruk for det er en annen sak.

kan vel nevne at den Belgiske hæren har lyddemper på sitt 155mm artilleri,

det er riktignok en temmelig stor en og brukes kun til øvelsesskyting

da den ikke er mobil.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...