Gå til innhold

Advarer mot integrert grafikk

Anbefalte innlegg

I Vista kan man velge om man ønsker standard XP design eller det nye vista.

Hva med oss som velger "Windows Classic" i XP ?

Er det noe håp? Jeg har konsekvent nektet å kjøre "barnehage"-looken til xp.

Vet ikke om jeg tør å kjøpe ny bærbar pc nå hvis jeg skal oppgradere til Vista neste år....

Helt enig. WinXP looken er etter mitt syn forferdelig. Jeg liker et sobert "unix-look" med mini menyer og en ren desktop. Duse farger framfor skarpe farger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det slik at MS lager et OS hvor man må ha et BRA grafikk kort bare for å nyte OSet? Skjønner ikke hvor de vil henne.

Det er ikke snakk om noe *bra* grafikkort - det er snakk om et kort som selv idag er langt under middels og som man sikkert får kastet etter seg for et par hundrelapper når Vista kommer på markedet (hvis man i det hele tatt får så 'dårlige' grafikkort da).

Personlig synes jeg det er bra at verden går litt fremover, og som jeg har sagt i et par andre tråder så håper jeg MS tar litt etter Apple når det gjelder å sette krav til litt oppdatert hardware. Å støtte 3-4 år gamle hardwarekonfigurasjoner på et nytt OS for at absolutt alle skal blir fornøyde er jo bare tull.

Det evinnelige kravet om ekstrem bakoverkompatibilitet må jo være en enorm hemsko for Windows-utviklerne.

Lenke til kommentar
Å støtte 3-4 år gamle hardwarekonfigurasjoner på et nytt OS for at absolutt alle skal blir fornøyde er jo bare tull.

Det evinnelige kravet om ekstrem bakoverkompatibilitet må jo være en enorm hemsko for Windows-utviklerne.

Tvert imot så er det den ekstreme bakoverkompatibiliteten som har gjordt Windows til det det er idag.

Om jeg husker rett så var det ikke før Windows 3.11 at de brøt med 8088 prosessoren og Windows95 som sa farvel til 80286.

Og markedet har jo vist til fulle at det heller vil ha 64-bit x86 enn den nye og fine Itanium prosessoren som er ren 64-bit tvers gjennom. De foretrekker 8/16/32/64-bit som Athlon64 er.

Det er klart dere som er entusiaster liker å ha ny fin og rask hardware. Men har dere tenkt over kostnaden hvis store bedrifter må skifte ut hele maskinparken sin?

Bare de nye kravene til skjermkort vil vel øke prisen på en ny kontor-PC med 500 kroner.

Tenk deg når staten skal ha inn 100 000 PCer som hver er 500 kroner dyrere enn nødvendig. (NEI. Du trenger ikke fancy grafikk for å sitte i Word og skrive dokumenter) 100 000 * 500 = 50 Millioner. Og disse 50 millionene går rett ut av landet til produsentene av skjermkort.

Tenk på det når dere klager neste gang momsen går opp 1 prosentpoeng, eller senker grensen for momsfri import fra 200 til 100. Eller øker avgiftene på andre måter. Eneste sted de kan få pengene fra er fra deg og meg.

Lenke til kommentar
Det er klart dere som er entusiaster liker å ha ny fin og rask hardware. Men har dere tenkt over kostnaden hvis store bedrifter må skifte ut hele maskinparken sin?

Jeg vet ikke om en eneste bedrift (eller privatperson for den saks skyld) som sitter med mer enn 4-5 år gamle PC'er. Og det er vel heller mer unntaket enn regelen at en bedrift velger å oppgradere OS'et de allerede kjører på sine eksisterende maskiner. Man må ikke oppgradere med en gang et nytt OS kommer - Win 2K fungerer jo fint den dag idag og XP vil garantert fungere fint frem til maskiner som støtter Vista koster et par tusenlapper.

Når det gjelder grafikkort så er nivået Vista legger seg på relativt lavt i forhold til det som vil være standard på selv de billigste 'kontorbokser' om et år eller to - selv idag skal det godt gjøres å finne en PC-pakke til mer enn 5-6000 som ikke fyller kravene til grafikkort. Så at dette vil gjøre noen forskjell i totalprisen på en PC tviler jeg sterkt på.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Dei fleste maskiner kan nok kjøre det, men eg liker ikkje at det bruker så mykje ressurser. Windows er til filbehandling og kjøring av andre programmer, eg vil at Windows skal bruke minst mulig ressurser.

Det er jo derfor MS nå gjør som Apple og lar skjermkortet rendre GUI'n. Da kan du bruke prosessoren til filbehandlingen.

Lenke til kommentar

Windows Vista vil i utgangspunktet støtte 3 GUI modus:

1. Aero glass (full eyecandy mode, krever et skjermkort med DX9 støtte)

2. Aero (En variant for de som ikke har et kraftig nok grafikkkort, GUI'et vil da være uten gjennomsiktighet, pene overganger osv.)

3. Classic Windows (Ala Windows XP, for de som ikke ønsker å lære seg det nye GUI'et).

Oppsummering av noe av det som tidligere er sagt:

Aero Glass (Eyecandy mode) benytter DX9 kompatibel hardware til utføre alle effektene. Prosessoren er da fri til å gjøre andre ting og systemet får ikke degradert ytelse som følge av fancy effekter (Windows XP anyone?).

GUI elementene (ikoner, vinduer osv.) er vektorbasert (ikke bitmappet) dvs at de er bygget opp matematisk slik at de kan skalere opp eller ned uten å se stygge ut.

Microsoft advarer bedriftskunder mot å gå til anskaffelse av maskiner med integrert grafikk som ikke har minst 64MB ram, AGP 8X / PCI-e, og ikke støtter DX9, dersom man ønsker å benytte aero glass GUI'et i Vista.

Mesteparten av skjermkortene som kommer ut nå i alle prissegmenter har DX9 støtte, og innen Vista kommer ut andre halvår neste år, har det kommet minst en generasjon med skjermkort til - mesteparten av de integrerte chipsettene vil da ha støtte for DX9. Innen bedriftskunder går til anskaffelse av Vista på sine arbeidsstasjoner (primært på nye maskiner) vil hardware som oppfyller disse kravene være utbredt i dette segmentet.

For de som syntes GUI'et i Vista er stygt, kjedelig for flashy e.l, vil jeg minne om at dette er beta 1. De virkelige stygge, flashy themene vil antagelig komme i beta 2, sammen med annen funksjonalitet som rettet mot ordinære brukere (i motsetning til beta 1 som er rettet mot utviklere).

Ha en god dag!

Endret av ztorkthrower
Lenke til kommentar
Bra for ATI og nVidia, dårlig for brukere. Hvorfor i alle dager skal operativsystemet ha så høye krav og være så resurskrevende? Har M$ gjort dette med vilje, eller er det alvorlige problemer med kernelen? Selv om jeg er imot integrert grafikk som bruker systemminnet(dere vet godt hva jeg mener), så mener jeg likevel at dette er ei skremmende utvikling. Jeg satser på folkevandring til Linux.

OS X :w00t:

Kjøpte meg en iBook her for litt siden, hvor det fulgte med OS X..

Jeg kan ikke si meg fornøyd. Alt blir rotete, og messenger blir håpløst med tanke på at man mangler startlinjen, slik at man ikke ser hvem man prater med. 6 samtaler omtaler jeg som tilnærmet håpløst.

Det er vanskelig å holde orden om man har mange programmer oppe, og det er vanskelig å finne fort fram til ting.

Til dags dato vil jeg påstå at Windows xp er det nærmeste vi kommer det ultimate operativsystemet når det kommer til brukergrensesnitt.

- Eysteinn

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en iBook her for litt siden, hvor det fulgte med OS X..

Jeg kan ikke si meg fornøyd. Alt blir rotete, og messenger blir håpløst med tanke på at man mangler startlinjen, slik at man ikke ser hvem man prater med. 6 samtaler omtaler jeg som tilnærmet håpløst.

Det er vanskelig å holde orden om man har mange programmer oppe, og det er vanskelig å finne fort fram til ting.

Til dags dato vil jeg påstå at Windows xp er det nærmeste vi kommer det ultimate operativsystemet når det kommer til brukergrensesnitt.

:roll: Vaner er en fin ting

Lenke til kommentar
Windows Vista vil i utgangspunktet støtte 3 GUI modus:

1. Aero glass (full eyecandy mode, krever et skjermkort med DX9 støtte)

2. Aero (En variant for de som ikke har et kraftig nok grafikkkort, GUI'et vil da være uten gjennomsiktighet, pene overganger osv.)

3. Classic Windows (Ala Windows XP, for de som ikke ønsker å lære seg det nye GUI'et).

Det er faktisk 4 modus ifølge dette:

http://netryder.osnn.net/winhec2005/2005/0...in-longhorn.php

Aero:

Finally, we were given a very clear explanation of the various tiers of the user experience. The tier that you use will depend on the type of graphics card you have in your system. The first two tiers are called "baseline" tiers, while the last two are meant to provide a "premium" experience.

1. Classic - This will be the classic Windows 2000 look that many corporations still prefer to use. The Classic tier will work with XPDDM (XP Display Driver Model) as well as the new LDDM (Longhorn Display Driver Model)

2. To Go - This is the second baseline tier. "To Go" will feature a new Longhorn look, but will not include any compositing or fancy effects. Again, this tier will work with both XPDDM and LDDM.

3. Aero Express - This is the lower premium tier. Aero Express was internally named "Metal" and the name still appears within certain files in Build 5048. Aero Express will include composition-based DPI scaling, and will only work with LDDM/DX9.

4. Aero Glass - Aero Glass, as you can imagine, is the highest user-experience tier that showcases the glass effect, 3D transitions and animations, and composition-based DPI scaling. This tier will function on higher-end graphics cards with LDDM/DX9 only.

Og til opplysning så tyder mye på at AMD kommer til å integrere støtte for modusene Aero Glass og Aero Express i sine desktop-prosessorer til neste år:

Slide61.jpg

Microsoft advarer bedriftskunder mot å gå til anskaffelse av maskiner med integrert grafikk som ikke har minst 64MB ram, AGP 8X / PCI-e,  og ikke støtter DX9, dersom man ønsker å benytte aero glass GUI'et i Vista.

Stemmer det og dvs. at minimumskravet for Vista GUI'et er enten ATI Radeon X300, NVIDIA GeForce FX 5200, Volari V3XT, VIA DeltaChrome S3, SiS Xabre II, Intel GMA900 eller bedre.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Og til opplysning så tyder mye på at AMD kommer til å integrere støtte for modusene Aero Glass og Aero Express i sine desktop-prosessorer til neste år:

Hmm, er ikke det en litt underlig ting å bruke transistorer på? Regner med at denne støtten ikke har noen effekt om du har et skjermkort som støtter det fra før?

AtW

Lenke til kommentar

Hmm, er ikke det en litt underlig ting å bruke transistorer på? Regner med at denne støtten ikke har noen effekt om du har et skjermkort som støtter det fra før?

Nei, ikke hvis du ser det i sammenheng med denne interessante nyheten:

AMD to integrate PCIe

So, AMD took the computing market by storm with their integration of the memory controller, showing most of the world what the word latency means, and why it is important to them. Intel will follow on the server side with TT, but that is still a way off. How do you follow this up if you are AMD?

That one is easy, you integrate PCIe onto the chip. Latency for just about everything takes another huge whack, and everything from video to 10 GigE gets faster. For the home, you get more frames and better graphics responsiveness. For the business world, you get latency reduction on I/O, latency reduction on I/O, and latency reduction on I/O as the three most important things.

If you were wondering what all those pins on S1207 were for, wonder no more. If you need I/O that scales with the number of CPUs, look no farther. If you want this from AMD, it will happen. If you want it from Intel, it will happen too, just 18-24 months later, *COUGH* Nehalem *COUGH*.

This one is a clear win for AMD, or it will be when it comes out. Other than pins, and the associated cost, I really don't see a down side. You can always add more lanes with a HT based controller if you feel limited, but AMD would probably prefer that you add CPUs.

Utviklingen går altså i retningen "System-On-Chip", selv om også dediserte skjermkort vil få en pen ytelsesøkning ved integrering av PCI-Express bussen på prosessoren :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Snorreh : Blir dette å få i M2 Sokkelen eller er det lengre frem i tid?

Ja, jeg regner med at dette kommer samtidig med at AMD introduserer neste-generasjons prosessorer for soklene F (tjenere), M2 (desktop) og S1 (bærbare) til neste år.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Utviklingen går altså i retningen "System-On-Chip", selv om også dediserte skjermkort vil få en pen ytelsesøkning ved integrering av PCI-Express bussen på prosessoren :)

Ja det er jo greit nok det, og faktisk en fin nyhet, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det gjør det mer nyttig å ha skjermkortfunksjoner på CPUen, hittil har det jo vært typiske hovedkortfunksjoner som har blitt overtatt.

AtW

Lenke til kommentar

Ja det er jo greit nok det, og faktisk en fin nyhet, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det gjør det mer nyttig å ha skjermkortfunksjoner på CPUen, hittil har det jo vært typiske hovedkortfunksjoner som har blitt overtatt.

Hvis man studerer hvordan andre hovedkortfunksjoner som CODEC (lyd) og PHY (nettverk) fungerer så virker dette fornuftig. Med integrert støtte for GUI-modusene i Aero så trenger man altså bare en ekstern brikke (video PHY?) som gir bilde til skjermen utenom. Bare det å integrere PCI-Express bussen vil redusere forsinkelsene i systemet ved bruk av PCI-Express kort slik at alt blir mer responsivt.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Snorreh: Det er en kjempenyhet at PCIe-kontrolleren blir integrert i CPU'en men jeg stusser også på det at en Dx9 GPU skal inn i CPU'en. Det høres flott ut men, jeg trodde det var litt tidlig med tanke på det antallet ekstra transistorer som kreves og dermed areal og de assosierte kostnadene. Jeg trodde ikke spleisingen av CPU og GPU skulle komme før på 65nm eller 45nm. Når selv dobbeltkjerner blir relativt små kjerner og det er mye areal å ta av til nye ting.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Snorreh: Det er en kjempenyhet at PCIe-kontrolleren blir integrert i CPU'en men jeg stusser også på det at en Dx9 GPU skal inn i CPU'en. Det høres flott ut men, jeg trodde det var litt tidlig med tanke på det antallet ekstra transistorer som kreves og dermed areal og de assosierte kostnadene. Jeg trodde ikke spleisingen av CPU og GPU skulle komme før på 65nm eller 45nm. Når selv dobbeltkjerner blir relativt små kjerner og det er mye areal å ta av til nye ting.

Det er neppe snakk om å integrere en hel GPU/VPU på prosessoren i første omgang, men heller snakk om å legge til basale skjermkortfunksjoner på prosessoren ihht. Microsofts Aero-spesifikasjon. Tenk på vektor-utvidelser til SSE o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...