Gå til innhold

Advarer mot integrert grafikk

Anbefalte innlegg

Urk. Ennå mer gugg og jævelskap i windowset, i tillegg til DRM og blabla. Folk sier at man bør gå over til Os X (dvs kjøpe MacIntosh), men det er faen så vidt jeg ikke vurderer å gå over til os/2 warp istedet. Bare så synd at jeg ikke får fatt i det. Fikk aldri testet det på den gamle pentiumen jeg hadde en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De som bruker den nye APIen i GUI'et til programmet.

Og hvorfor endres ikke dette i programmet når du endrer det i windows? Sånn som det er nå forandres jo layouten til alle program som har "windows-layout" om du endrer innstilligene i windows.

Det som er i dag er ulike grader av candy, for samme API. Jeg vet lite om det, men hvis det er snakk om et helt nytt API, så er det ikke så usannsynlig at maskiner som ikke har hardware-støtte for det nye API-et ikke kan kjøre visse programmer.

Det er vel det samme som skjer i spillverdenen? DX i ulike versjoner er forskjellige API-er, og hvis man skal spille et spill som er programmert for DX9-APIet, så må man ha DX9-skjermkort. Man kan ikke bare "slå av" DX9-kravet.

Selvsagt er det mulig at utviklerne koder for både nytt og gammelt API (tilsvarende spill med ulike codepaths for forskjellige DX-versjoner), men det blir nok ekstra arbeid. Kan også tenke meg at Windows emulerer støtte for det nye API-et selv for maskiner uten riktig hardware, men da er man ikke garantert at programmet vises slik utviklerne tenkte det. Hvis noe funksjonalitet er lagt i 3D-elementer som emuleringen ikke kan konvertere til 2D, så sliter man. Men nå blir det mye spekulering fra min side, her. ;)

Edit: Byttet "gjøre" til "kjøre". ;)

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar

Den linken sier at det er skjermbildet som skal beskyttes... Og jeg som trodde skjermbildet ble dumpet fra bufferen i skjermkortet, og ikke fra selve skjermen... :ermm:

I så fall kan jeg se en viss logikk i noe DRM-opplegg for skjermkort. Men for selve skjermen kan jeg ikke fatte. Noen som kan forklare meg det? Altså: Er det i skjermen HDCP-støtten skal ligge?

Edit: Ah, fikk tenkt meg litt om nå. Det er ikke "skjermbilde" som i "print screen" som menes, men det faktiske skjermbildet som vi ser. Hvis ikke skjermen støtter HDCP vil antakelig bare tull vises, på samme måte som kodede TV-sendinger uten dekoder-kort. Dekodingen skjer altså i skjermen, og ikke på maskinen. Then it makes more sense...

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
Bra for ATI og nVidia, dårlig for brukere. Hvorfor i alle dager skal operativsystemet ha så høye krav og være så resurskrevende? Har M$ gjort dette med vilje, eller er det alvorlige problemer med kernelen? Selv om jeg er imot integrert grafikk som bruker systemminnet(dere vet godt hva jeg mener), så mener jeg likevel at dette er ei skremmende utvikling. Jeg satser på folkevandring til Linux.

OS X :w00t:

Å måtte kjøpe en ny MAC skall lissom være løsningen for folk som ikke vil kjøpe ny/ oppgradere PC for å kunne kjøre Vista? (høyst sarkastisk: :thumbup: )

Skal ikke OS X komme for PC også da?

Hvorfor skulle Apple i det hele tatt vurdere det?

Lenke til kommentar
Bra for ATI og nVidia, dårlig for brukere. Hvorfor i alle dager skal operativsystemet ha så høye krav og være så resurskrevende? Har M$ gjort dette med vilje, eller er det alvorlige problemer med kernelen? Selv om jeg er imot integrert grafikk som bruker systemminnet(dere vet godt hva jeg mener), så mener jeg likevel at dette er ei skremmende utvikling. Jeg satser på folkevandring til Linux.

OS X :w00t:

Å måtte kjøpe en ny MAC skall lissom være løsningen for folk som ikke vil kjøpe ny/ oppgradere PC for å kunne kjøre Vista? (høyst sarkastisk: :thumbup: )

Skal ikke OS X komme for PC også da?

Hvorfor skulle Apple i det hele tatt vurdere det?

Hvorfor ikke ? Penger lukter ikke .... ;)

Lenke til kommentar

Hvordan kan noen mene at WGF og Avalon ikke virker positivt?

Selv jeg som oppdaterte til XP for 10 mnd siden og fortsatt ikke har bakgrunnsbilde for å spare ressurser gleder meg til å se hva WV har å tilby.

Grunnen til at MS sier dette er nok at Avalon i noen tilfeller krever en del shader ytelse, og delt systemminne vill nok ikke gi båndbredde nok til dette. Jeg vet ikke om noen integrerte grafikkbrikker med egen RAM og vet heller ikke om noen som planlegger dette, og derfor har MS sagt at alt integrert grafikk i noen tilfeller ikke vil gi en 100% tilfredstillende opplevelse.

Jeg ser ingen bombe her heller.

PS: WGF og Avalon kan muligens til slutt gi oss det ultimate GUI, nemlig UNIX :D (EDIT: To poser spam til den første som tar'n)

Og jeg tror blikkintensitivitet blir målt i eastwoods.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Vista er kommet i 32 bit versjon.

Vil ikke si hvor jeg har funnet det

Beta1 er både 32 og 64, er samme plata.

Når det gjelder skin-et til Vista, så gleder jeg meg sterkt til det kommer "uxtheme.dll"(Hvis det er den som styrer det i Vista)-patch til det

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at MS lager et OS hvor man må ha et BRA grafikk kort bare for å nyte OSet? Skjønner ikke hvor de vil henne.

Det er jo ikke det de gjør; de lager et OS der du kan ha fancy effekter som krever endel av skjermkortet.

For å flisespikke litt så ville jeg snudd på flisa og sagt: "de lager et OS der du kan slå av fancy effekter som krever endel av skjermkortet.

Det er en liten omformulering, men verd å merke seg.

For min del så synes jeg det ser mer spennede ut på OS-fronten enn på lenge: Linux har tatt seg kraftig opp i det siste på mange måter, OSX kommer til x86 og blir muligens hacket så det kan kjøre på vanlige PC'er, samt at Windows kommer med nytt OS som krever mye rart og har nye begrensninger i form av DRM.

Jeg tror dette blir et dolk i ryggen for nestenmonopolismen og en milepæl for en begynnende reell konkurranse mellom flere OS.

Alt i alt kan jeg si meg mindre fristet av Microsoft sitt alternativ og mer fristet av linux. OSX blir spennende et krydder å ta med i vurderingen det også.

Lenke til kommentar

Blir det mulig å kjøpe Windows Vista-oppgraderings-CD og oppgradere fra Windows XP32 Pro/Home edition, eller må man ha Win64? Hvis man har en oppgradert Windows-installasjon, går det an å "slipstreame" den så man kan installere den nyeste versjonen fra bunnen av neste gang man formaterer?

Simen1: Jeg håper, og tror, også at vi nærmer oss reell konkurranse til Microsoft og Intel.

Er det noen spesielle Linux-distribusjoner du sikter til når du sier at det skjer en del positivt? Jeg synes Ubuntu ser fin ut.

Skjer det noen gjennombrudd med WINE for tiden? Når de omsider får til Win32 og DirectX9 perfekt, kommer Microsoft med WinFX og WGF2 som gjør livet surere igjen, tenker jeg...

PS3 ligger an til å bli en fullgod og relativt billig datamaskin med Linux, og moderne spill blir vel heller ingen mangelvare...

OpenOffice er mer enn godt nok til kontorarbeid, selv om MSoffice muligens ligger litt foran både når det gjelder funksjoner og ytelse, og OO er gratis.

Lenke til kommentar
Tja og de som vil ha det legger pengene i ny skjerm og kjører piratutgave av osèt.  :)

Har i alle år vært "snill gutt" og betalt for disse, men nå begynner selv jeg å bli i tvil .

eneste som mangler før jeg hopper over til linux er at emulatorene blir bedre. Sånn som det er i dag kjører programmer veldig buggy på disse, men så fort det problemet er overstått er det buhbye til windows.. Er veldig lei av det OS'et nå.

Og til alle som prater så høyt om Vista: Det er Microsoft vi prater om her.. Bare vent, kort tid etter release vil det dukke opp et par tusen bugs, og hundrevis av sikkerhetshull som må repareres i en stor patch med masse tilegspiss som f.eks. at muligheten til og spille av nedlastede dvd'er, mp3'er osv. forsvinner. ( Dette nevnes selvfølgelig bare med veldig liten skrift midt i disclaimeren når du laster ned! )

Folk var veldig høyt opp i skyene når XP kom, men så fort XP ble releaset fattet folk at det var enda en "blunder" for Windows. Det samme kommer til og skje igjen, the history will repeat itself. Det sier seg selv, mer candy, jo større sikkerhetsrisiko og fare for bugs. ( en grunn til at UNIX er det sikreste.. )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Og til alle som prater så høyt om Vista: Det er Microsoft vi prater om her.. Bare vent, kort tid etter release vil det dukke opp et par tusen bugs, og hundrevis av sikkerhetshull som må repareres i en stor patch med masse tilegspiss som f.eks. at muligheten til og spille av nedlastede dvd'er, mp3'er osv. forsvinner. ( Dette nevnes selvfølgelig bare med veldig liten skrift midt i disclaimeren når du laster ned! )

Hvorfor skal MS nekte folk å spille av vanlige mp3er? Det vil jo bety at maaange ikke vil bruke OSet lenger.

AtW

Lenke til kommentar
Windows XP en blunder??? O.o

Har iallefall ikke opplevd det slik...

XP har siden release hatt flere hull enn en hullost. :)

Hvorfor skal MS nekte folk å spille av vanlige mp3er? Det vil jo bety at maaange ikke vil bruke OSet lenger.

Hørte jo for kort tid siden at nye fra Apple også skulle ha dette ( Lest, ikke bekreftet. ), så hvorfor skulle ikke windows komme tappende etter.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Hørte jo for kort tid siden at nye fra Apple også skulle ha dette ( Lest, ikke bekreftet. ), så hvorfor skulle ikke windows komme tappende etter.

Fordi de vil tape mye penger på det?

AtW

Gudene vet hva som foregår bak kulisene. Kansje MPAA åpner lommeboken for det ? :p

Lenke til kommentar

Fordi de vil tape mye penger på det?

AtW

Gudene vet hva som foregår bak kulisene. Kansje MPAA åpner lommeboken for det ? :p

Ja, man vet jo aldri, de har jo ikke akkurat vist gangsyn før, så det kan jo hende de innbiller seg at det hjelper (MPAA altså)

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...