huf Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Jeg har akkurat kjøpt meg en ny NEC 40x10x40x cd brenner. Jeg bruker NERO. Det som er gale er at den ikke vil kopiere cder, bare kopiere fra harddisken. Når jeg prøver å gjøre det kommer det bare en eller annen feilmelding. Hva kan jeg gjøre med dette? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Jeg har problemer med dette for øyeblikket selv. men det er fordi jeg har cd'n og brenneren på samme IDE kabel, noe de ikke digger. og jeg er for lat i varmen til å endre på det. Lenke til kommentar
Champ Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 hmm, det funker fint for meg på samme IDE kabel, men jeg får en feilmelding om at den ikke kan overføres rett fra CD til CD men at den må innom harddisken først. noe som gjør at det tar litt lengre tid men det går ikke så sakte at jeg orker å plugge inn en ekstra.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Når de er på samme IDE kabel så sliter du litt ettersom IDE ikke klarer å overføre to datastrømmer. Du kan altså ikke overføre data fra CD-Rom samtidig som du overfører til CD-brenner fordi data'ene må innom hovedkortet først. Og da må du plutselig både sende og motta data gjennom samme IDE kabel samtidig. Det går ikke helt bra. Har du de på hver sin kabel, så går det bra, men da har du antakeligvis harddisk på en av de samme kablene og da sliter du på grunn av det (anbefales IKKE). Lenke til kommentar
RedScorpion Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Hva med: IDE1 Primary Master: Harddisk IDE1 Primary Slave: CD/DVD-ROM IDE2 Secondary Master: CD-Brenner IDE2 Secondary Slave: evt. Harddisk nr. 2 Også er det selvfølgelig viktig å passe på at DMA er slått på for alle enhetene, så sant de er DMA-kompatible. Via 4-in-1 drivere kan også være skremmende viktig for eiere av hovedkort med VIA chipset. En skal også huske på at ytelsen blir dårligere når to IDE enheter som står på samme IDE kanal opererer samtidig. Det avlaster også prosessoren en del hvis man overfører data mellom to IDE enheter som står på hver sin IDE kanal. F.eks. hvis du skal overføre mye data fra den ene harddisken til den andre, vil det gå mye raskere om de er på hver sin IDE kanal. Det samme gjelder selvfølgelig CD-kopiering. Uansett ville jeg nok lest inn cd'n det skal kopieres fra som et image på harddisken først. 40x-kopiering on-the-fly blir neppe noen suksess fordi du må vente hele tiden på at brenneren skal fylle opp bufferen igjen, og den kan fort gå tom hvis ikke CD-enheten du kopierer fra ikke greier å levere data raskt nok. Særlig kritisk er det med musikk-cd'r, da sjansen for feil som jitter-errors el.l. øker. En skal også påsé at CD-plata man kopierer fra ikke er kopibeskyttet før man går i gang, i så tilfelle må man kanskje ty til andre metoder :wink: -RS Lenke til kommentar
huf Skrevet 4. august 2002 Forfatter Del Skrevet 4. august 2002 Nå funker det! Det var sikkert bare cden jeg prøvde som ikke var helt god. Men det går ivertfall ann å koble CD-rommen og brenneren på samme IDE kabel uten noen problemer, det er ihvertfall det jeg gjør. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Quote: Den 2002-08-04 18:17, huf skrev:Men det går ivertfall ann å koble CD-rommen og brenneren på samme IDE kabel uten noen problemer, det er ihvertfall det jeg gjør. Helt riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå