Gå til innhold

Foretrekker HD DVD fremfor Blu-ray

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei nå tenkte jeg på mediaspillere.

Ja, mener du at cd-spillere er dyre da?

AtW

Er ikke dyre nå lenger..

Husker godt da jeg kjøpte meg en 8X plextor brenner.. kosta meg 5000kr...

Så ikke kom å si at cd var billig når det kom...

Endret av taz
Lenke til kommentar

Liker film-delen (codec osv) på HD DVD, men klart bluray må bli det endelige formatet. Ingen stor grunn til bekymring hva Taiwanerne/Koreanerne gjør uansett, de har lite de skulle sagt i det store og hele. Seriøse tungvektere som Sony og Pioneer støtter bluray, da er det egentlig allerede gitt hva utfallet blir til slutt. Koreanerne er nok bare ute etter å tjene litt ekstra før bluray kommer for fullt ja.

Edited

Endret av th-3
Lenke til kommentar
I fremtiden så vil de gjerne at forbrukerne velger deres format. Å dempe prisen på mediaspillere kan være en av faktorene som er på å tiltrekke kundene tenker jeg.
Hvis ingen av formatene dør ut så kommer vel de aller fleste til å lage spillere som støtter begge formatene. DVD-brennerne endte jo opp med å støtte både pluss og minus etter en stund.

Grunnen til at HD-DVD er billigere å lage i den første tiden var vel også grunnen til at HD-DVD gruppen ikke ville lage ett format sammen med Sony. Sony ville bruke 0.1mm beskyttelseslag på lesesiden (det som Blu-ray bruker) mens HD-DVD gruppen ville bruke det samme som DVD, 0.6mm. De nektet å gå med på kravet til Sony mest sannsynlig fordi de hadde lovet sine partnere at HD-DVD ville bli billigere å lage enn Blu-ray. M.a.o. de var 0.5mm fra å lage ett format sammen...

Håper at HD-DVD dør ut og at Blu-ray blir vinneren. Sony eier Columbia og MGM nå, og Disney og Fox har også gått over til Blu-ray slik at rettighetseierne til over halvparten av filmene som har kommet fra Hollywood er på Blu-ray siden. Kombiner dette med at PS3 vil bruke Blu-ray og MS ikke har sagt at X-box360 vil bruke HD-DVD (enda) så ser det ut som at Blu-ray blir vinneren. :)

Lenke til kommentar
Nei nå tenkte jeg på mediaspillere.

Ja, mener du at cd-spillere er dyre da?

AtW

Er ikke dyre nå lenger..

Husker godt da jeg kjøpte meg en 8X plextor brenner.. kosta meg 5000kr...

Så ikke kom å si at cd var billig når det kom...

Mens DVD som hadde to formater derimot var kjempebillig når det kom? Sier ikke at CD var billig når det kom, men at det neppe hadde vært billligere om det var to formater.

AtW

Lenke til kommentar
Det blir da dyrere for forbrukerne om alle spillere skal støtte begge formatene...

Så en BR-disk klarer bare to timer HDTV? Det er jo ikke nok til en lang film engang, men kanskje tolagsplatene kommer fort.

den på 4 lag er vel 100 gb som jeg har forståt

Lenke til kommentar

Det vil alltid være krig mellom formater og det er bra for oss. Det tar ikke lenger tid for å få ny media ut på markedet uansett, produsentene vil få det ut for å tjene penger. Ingen tjener penger på å vente... Tenk deg hvordan det ville vært uten konkurranse, da hadde vi fremdeles betalt 200 kroner per VHS.

PS3 skal visst ha en Blueray spiller på den billigste og en Blue Ray Recorder på den dyreste versjonen. Er vel dermed trygt å si at du kan spille av CDer og DVDer med en blue ray, alt annet ville jo vært litt dumt.

Lenke til kommentar
Det vil alltid være krig mellom formater og det er bra for oss. Det tar ikke lenger tid for å få ny media ut på markedet uansett, produsentene vil få det ut for å tjene penger. Ingen tjener penger på å vente... Tenk deg hvordan det ville vært uten konkurranse, da hadde vi fremdeles betalt 200 kroner per VHS.

PS3 skal visst ha en Blueray spiller på den billigste og en Blue Ray Recorder på den dyreste versjonen. Er vel dermed trygt å si at du kan spille av CDer og DVDer med en blue ray, alt annet ville jo vært litt dumt.

Feil, produsentene tjener masse på å gi ut nye formater hele tiden, det er derfor de gjør det. Det er dessuten ikke snakk om en bransje uten konkurranse, det er snakk om en bransje som følger en standard, blir som å si at "mainstream" CPU-markedet er uten konkurranse for det bare er x86 som lages (ihvertfall nesten).

AtW

Lenke til kommentar

Formatkriger fører til at folk sitter lengre på gjerdet og venter. Det kommer sikkert til å ta ca 5 år før disse formatene blir "akseptert" av folk som ikke er gadget freaks. TTT - Ting Tar Tid, en gyllen regel som man må huske. Fordelen med to formater er at introduksjonsprisen kan bli lavere, men problemet er at man kan sitte med et format som dør ut. PS3 vil nok føre til at endel sitter med blue-ray, men spørsmålet blir om det holder. Hollywood er delt i to på synet om HD-DVD vs Blue ray så kampen er fortsatt ganske åpen. Selv mener jeg at blue ray har det største potensialet, men det er ikke alltid den teknologien med størst fortrinn som vinner. (Se blandt annet VHS - Betamax striden)

Hollywood er nok interessert i å få avlaster til DVD av flere grunner:

- sikrere formater (pådriver nr 1)

- høyere kvalitet (selv om de vil begrense kvaliteten på usikre overføringer (komponent))

- Mulighet for å selge gamle produkter omigjen (med høyere kvalitet).

Forbrukere:

- Majoriteten er fornøyd med DVD, mange har akkurat gått til anskaffelse av DVD.

- Mange flatskjermer er ennå for dårlige, selv om HD på SD skjermer blir mye bedre enn DVD

- Prisen på en film bør ikke bli mye dyrere enn dagens nivå, siden mange er fornøyde med DVD

- PC brukere vil nok hylle nytt format, siden de kan ta "sikkerhetskopi" av større filer. Men mange PC brukere laster også ned crappy kvalitet gjennom nettet (men også dvd-kvalitet)

Jeg må nok si at jeg tror HD-DVD/Blue ray får en trang start, men etterhvert vil det nok ta over. Hvis det ikke skjer noe radikalt, som at vi får veldig høy ytelse på nettet og kan streame filmer i HD kvalitet. PS3 /spillbokser kan nok fremskynde salget av neste generasjons optiske medier, men det er mange som ikke bryr seg om hverken å spille eller å ha høy kvalitet på bildet. DVD /HD-dvd/Blueray vil nok leve side om side en stund. Det blir uansett spennende å se hva som skjer, jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil når det gjelder hvor lang tid det tar før Blueray/hd-dvd blir vanlig. Men historien har vist at det tar lang tid før folk hiver seg på neste bølge.

Mvh

Lenke til kommentar
Tenk deg hvordan det ville vært uten konkurranse, da hadde vi fremdeles betalt 200 kroner per VHS.

Men om det gjaldt alle markeder ville kronen også ha hatt en annen verdi. Morsom tanke, et samfunn med bare monopol (det må også gjelde arbeidsplasser).

Mente ikke et samfunn med bare monopol, men monopol på VHS, CD, DVD etc. Se hva Telenor gjorde når de hadde monopol i Norge, de kjørte sine egne priser og ble fete og rike på det. Eller hva ATWindsor, tror du produsenter er glad for å hele tiden måtte bruke milliarder på ny teknologi fordi en konkurrent også gjør det?

INGEN er glad i konkurranse, vel bortsett fra de som kjøper produktet, en produsent ville mer enn gjerne sett at de bare laget de tingene de laget i evig tid, fordi de tjener penger på det. De tjener ikke "masse" på å hele tiden måtte konkurrere med en annen for å gjøre det billigere og billigere.

Eller du tror vel PR folkene til Telenor mener det når de sier "Vi er glad i konkurranse".

Lenke til kommentar
Mente ikke et samfunn med bare monopol, men monopol på VHS, CD, DVD etc. Se hva Telenor gjorde når de hadde monopol i Norge, de kjørte sine egne priser og ble fete og rike på det. Eller hva ATWindsor, tror du produsenter er glad for å hele tiden måtte bruke milliarder på ny teknologi fordi en konkurrent også gjør det?

INGEN er glad i konkurranse, vel bortsett fra de som kjøper produktet, en produsent ville mer enn gjerne sett at de bare laget de tingene de laget i evig tid, fordi de tjener penger på det. De tjener ikke "masse" på å hele tiden måtte konkurrere med en annen for å gjøre det billigere og billigere.

Eller du tror vel PR folkene til Telenor mener det når de sier "Vi er glad i konkurranse".

Bransjen tjener på utskifting fordi folk vil kjøpe det samme produktet nok en gang (samme gamle film, samme gamle cd), pluss kopibeskyttelse og alt det der.

Dessuten så virker det som du mener at om det bare er ett format, så er det ikke noen konkurranse. Selv om alle (nesten) biler er bensinbiler, så er det konkurranse, og 70 000 andre eksemplaer fra nadre bransker en standard, er ikke lik monopol.

AtW

Lenke til kommentar
...Så en BR-disk klarer bare to timer HDTV? Det er jo ikke nok til en lang film engang, men kanskje tolagsplatene kommer fort.

Vil tro at opptakeren har en "flexible recording" funksjon.

Dvs at du kan velge tiden på filmen selv, men at det går litt ut over kvaliteten.

Det at HD DVD ikke har caddy, gjør ikke det at hvis man får skitt på platen så får man problemer med avspilling veldig fort? (Etter som dataen er brent så "tett")

Endret av Ferber
Lenke til kommentar

Å kune få ca 15 Gb per lag på ny "DVD standard" høres ut som en veldig treg utvikling for meg. Man har altså øket lagringskapasiteten med ca 3 ganger av hva dagens DVD kan per lag.

Dagens DVD er 10 år gammel, så etter 10 år har man kun fått en så liten lagringsøkning.

Jeg kan lite om denne teknologiens muligheter og begrensninger, men klarer ikke selv å bli noe imponert over kapasiteten til HD-DVD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...