skinner Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Jeg så regnbuen i morres, fant desverre ikke noen gullgryte men tanken slo meg; Finnes det noen vitenskaplig forklaring på hvorfor vi oppfatter den som en bue? Endret 5. august 2005 av skinner Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Fordi fargene oppstår i en viss vinkel mellom lyskilden og der du står. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Det stemmer. En litt morsom ting man kan se er hvis man er så heldig å få se en regnbue fra et fly. Da vil du kunne se skyggen av flyet i senter av en komplett 360 graders regnbue. Hvis du peker på skyggen med en passernål, og peker på regnbuen med blyantspissen på passeren så kan du måle vinkelen mellom disse til å være 42 grader. Regnbuen er sirkelrund på grunn av symmetrien. Om du kunne holdt passernålen i ro pekende mot skyggen og snurret blyant-delen rundt aksen til passernålen så ville den hele tiden pekt på et punkt på regnbuen. Hele tiden med vinkelen 42 grader til skyggen. Det står forresten noe om regnbuer med illustrasjoner her: http://www.sundog.clara.co.uk/rainbows/primrays.htm Tips: Klikk på linkene i menyen. Det var utrolig mye kult om regnbuer der. Her er et bilde av en regnbue fra en fjelltopp. Legg merke til at skyggen av fjelltoppen er i senter av regnbuen: Endret 7. august 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
skinner Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Takk for svar - ble klokere nå Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Må legges i mine innlegg slik at jeg kan lese når jeg kommer hjem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå