Gå til innhold

Forbrukershop ANS konkurs?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har kun krav på en telefon som dekker tilsvarende spesifikasjoner som den originale du kjøpte.

Selv om den nye er billigere.

E720 er en god erstatning for deg, så den er det riktig av butikken å tilby deg. Husk at du får ny garanti og ny reklamasjonsrett fra den dagen du mottar den nye telefonen også :).

EDIT: Men, når det uansett har tatt så lang tid som det har, vil jeg si at du har et klart hevingsgrunnlag uansett, selv om forhandler har tilbudt omlevering. Du kan velge å få saken ut av verden med en bedre telefon, eller å stå på ditt, bruke lengre tid og sannsynligvis få alle pengene igjen.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Du har kun krav på en telefon som dekker tilsvarende spesifikasjoner som den originale du kjøpte.

Det klare utgangspunkt er at butikken ikke kan kreve å "omlevere" med en annen modell enn den du hadde. Omlevering skal skje med samme vare. En annen tolkning innebærer at den ene avtaleparten ensidig kan endre avtalens innhold. Noe slikt hjemler åpenbart ikke omleveringsbestemmelsen.

Dersom identisk vare ikke er å oppdrive, må andre mangelsbeføyelser benyttes. Her er det vel hevning som er det aktuelle. Man kan selvsagt avtale å få en annen mobil hvis man ønsker det, men butikken kan ikke ensidig kreve å omlevere med en ulik vare.

Edit: Typo.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar

Forbrukershop ANS nekter å svare på mitt krav om å heve kjøpet. Han svarer kun med han vil sende meg en E720; ingenting annet.

Jeg har nok av telefoner for tiden og har god tid til å stå på kravene. Jeg sender saken til Forbrukerrådet i dag hvis Forbrukershop ANS fremdeles nekter å komme med en respons på mitt krav innen svarfristen jeg har satt til selskapet.

Lenke til kommentar

Det klare utgangspunkt er at butikken ikke kan kreve å "omlevere" med en annen modell enn den du hadde. Omlevering skal skje med samme vare. En annen tolkning innebærer at den ene avtaleparten ensidig kan endre avtalens innhold. Noe slikt hjemler åpenbart ikke omleveringsbestemmelsen.

Dersom identisk vare ikke er å oppdrive, må andre mangelsbeføyelser benyttes. Her er det vel hevning som er det aktuelle. Man kan selvsagt avtale å få en annen mobil hvis man ønsker det, men butikken kan ikke ensidig kreve å omlevere med en ulik vare.

Takk, da lærte jeg noe nytt i dag og :). Men, hvor har du dette fra? Slik at jeg kan lese litt mer om det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Endelig hørt fra Forbrukershop ANS!

De har 'reparert' telefonen, men det var ikke noe i veien med den - bare at batteriet var tomt, hevder de. Likevel ble softwaren oppdatert og tlf. resatt.

Forbrukershop ANS har levert telefonen tilbake til meg og avviser ethvert krav mot dem.

Overfor Forbrukerrådet avviser jeg at batteriet var flatt (det var det nemlig ikke), og jeg fastholder hevingskravet. Forbrukerrådet ber Forbrukershop om å akseptere mitt krav.

Nå har telefonen sluttet å fungere for n'te gang - samme problematikk. Da bør det være greit å få hevet kjøpet? Vel, jeg er ikke sikker. Når jeg nå går inn på Forbrukershop ANS sine websider blir jeg informert om at det er opphørssalg.

Kanskje var jeg litt framsynt den gangen jeg trodde at Forbrukershop ANS var konkurs? ;-)

Spørsmålet blir vel om jeg får tilbake tusenlappene mine...

Endret av GunnarH
Lenke til kommentar

4695139[/snapback]

Vet ikke helt om jeg er med på den... "tilsvarende" ting er jo ikke det samme som "samme" ting. Feks hvis en mobil a skal omleveres og den har gått ut av produksjon og blitt erstattet av mobil b som ser lik ut, men heter noe annet og har mer minne så tolker ihvertfall jeg ordlyden slik at dette er lov.

Lenke til kommentar
Du kan klage til neste salgsledd - altså til Samsung og kjøre hevingskrav mot de.

Jeg hadde uansett passet på å meldt inn alle krav du har så fort som mulig, samt tatt saken til forbrukertvistutvalget. Du må handle raskt nå.

5198456[/snapback]

Men kan han ta det rett til ftu uten å gå via forbrukerrådet?

Lenke til kommentar
Han har allerede vært i forbrukerådet for megling - og forbrukershop aksepterer ikke kravet til kunde selv om forbrukerrådet ber de om å gjøre det.

Da er det FTU neste..dvs at saken kommer opp neste høst...

5199252[/snapback]

Ahh... Glemte det :blush: Kan bli dyrt for forbrukershop det her :) morarenten er vel ganske høy hvis jeg ikke husker helt feil?

Har ikke satt meg så godt inn i ftu sine avgjørelser på mobilfronten, men kan ikke denne saken være ganske viktig prinsipielt? Her er det snakk om fem forskjellige feil som (jeg antar) har ført til at telefonen ikke virket. Er det da nok at telefonen ikke virket (forbrukerrådutgaven) eller må det være feil på samme komponenten (butikkutgaven)?

Sorry for evt. språkfeil og generelt dårlig språk, begynner å bli ganske trøtt!

Edit: Litt mer off topic... Går du på juss Alastor?

Endret av Hefla
Lenke til kommentar

En meget useriøs spøk fra min side:

Forslag:

1. tegn telefonforsikring en uke i forkant.

2. Aksepter telefonen til 3000,-

3. Selg telefonen du fikk til 3000,-

4. meld at du har mistet  telefonen med simkort ved uheldige omstendigheter.

5. Meld fra til teleselskapet at de skal sperre din gamle sim(som du har knekt i søpla) og sende deg en ny sim.

6. Motta byttekvittering fra forsikringen og  bytt til en telefon til 3.000 hvis denne ikke er gått ut og du får en bedre.

PS! Don try this at home, you will end up regretting you did.

Jeg har aldri gjort dette, men de som driver med forsikring på mobiltelefoner sliter med slik misbruk.

Eneste gangen jeg har hatt bruk for lovlig bruk av min forsikring var innbrudd i bil og den tilfeldigvis lå i handskerommet akkurat den natten(ikke synlig) og ved tyveri i utlandet 1 gang.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vel siden forbrukershop.nosnart er konkurs så burde du vel også trekke inn Samsung Norge også, og kreve at de skal være solidarisk ansvarlig for beløpet ditt. Hvis det blir konkurs og du har et krav, kan du vel egentlig glemme å se pengene dine siden det nok er flere foran deg i pengekøen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...