Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NextPhone og åpne porter = glem det?

Anbefalte innlegg

Smelte inn NextPhone for en liten stund siden, og plutselig oppdaget jeg at jeg ikke har tilgang til remote desktop lenger. Har en webserver som har ligget brakk en god stund, og sjekket tilgangen til den også, men nada. Alle innstillinger i rutere og brannmurer er sjekket og resjekket. Ting er som de skal være. Mistanken går da mot telefonadapteret til NGT. Noen andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du snakker vel om remote desktop utenifra ? Og via VPN ?

Nå er jo Netopia en pain in the ass router å konfigurere. men det er vel port 3389 som er remote desktop proten som må routes til riktig maskin.

Sjekk også om du bruker Windows XP SP2 firewall. Da må man sette åpning for remote desktop.

Lenke til kommentar
Smelte inn NextPhone for en liten stund siden, og plutselig oppdaget jeg at jeg ikke har tilgang til remote desktop lenger. Har en webserver som har ligget brakk en god stund, og sjekket tilgangen til den også, men nada. Alle innstillinger i rutere og brannmurer er sjekket og resjekket. Ting er som de skal være. Mistanken går da mot telefonadapteret til NGT. Noen andre som har opplevd dette?

Høres ut for meg som om adapteret kanskje forskøv IP-adressen som tidligere har vært til din PC. Adapteret har en tendens til å ta 10.0.0.2. I såfall er det bare å justere NAT'ingen til å peke til riktig adresse igjen, og evt. sette opp manuell IP på PC'en slik at du unngår problemet senere ved andre endringer på nettverket.

Nextphone er ikke et problem i forhold til åpne porter. Jeg har flere kamerater som kjører all slags servere sammen med det.

-Stigma

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg har sjekket og dobbeltsjekket innstillingene. Brannmuren min står på 10.0.0.3, og det der dit portene rutes fra Netopiaen. Etter hva jeg kan se er telefonadapteret transparent på nettverket, så jeg skjønner ikke helt hva som kan være problemet.

Edit; Heh, pinlig. Hadde fått forrandret IP-adresse. Det var selvfølgelig det første jeg sjekket da jeg oppdaget feilen, men jeg må ha blingset noe ille, for jeg kan sverge på at IP-en var rett. For å gjøre det enda bedre ender en tracert på domenet mitt fortsatt i den gamle IP-en, mens den nye er nest siste stopp :dontgetit:

Anyway, det fungerer bra, så da var det bare å vente på at DNS-er rundt om skal oppdatere seg. Og jeg som håpte at NextPhone ville gi meg fast IP :(

Endret av enden
Lenke til kommentar
Nå er jo Netopia en pain in the ass router å konfigurere.

Neida, den er genial bare du vet hva du holder på med. Tar et godt konsollgrensesnitt når som helst over elendige webmanagere.

Når det gjelder å overta IP-adresser så har jeg selvfølgelig reservert IP-er i DHCP-en for alle mine nettverksenheter. Man skal jo ha orden i sysakene :)

ddebono: Hva er det du mener er problemet med NGT? At man ikke kan bytte ut modemet? Det er jo null problem å "bridge" dette slik at det fungerer transparent på nettverket ditt. Så kan du sette hva du vil bak der igjen. Det krever bare litt kunnskap - det er gjerne slik at de vanskelige grensesnittene er de som gir mest tilbake for de som kan de ;)

Lenke til kommentar
Edit; Heh, pinlig. Hadde fått forrandret IP-adresse.

Tenkte meg det ja hehe =)

Hve mener du med DNS'en som peker inn til din gamle IP? DNS'en peker vel ikke lenger inn enn til ruteren din (evt. brannmuren din dersom ruter er satt som bridge) gjør den?

Selv bruker jeg No-ip som dynamisk DNS for min NGT IP. Fungerer helt perfekt for alle servere osv. Dessuten er det mye lettere å forholde seg til f.eks: enden.serveftp.com i stedet for en IP-adresse.

-Stigma

Lenke til kommentar
Edit; Heh, pinlig. Hadde fått forrandret IP-adresse.

Tenkte meg det ja hehe =)

Hve mener du med DNS'en som peker inn til din gamle IP? DNS'en peker vel ikke lenger inn enn til ruteren din (evt. brannmuren din dersom ruter er satt som bridge) gjør den?

Sorry, skulle spesifisert det til ekstern/public IP.

Har et domene som peker mot min public IP. Når denne endres (gidder ikke betae for fast, men den blir stort sett ikke endret mer enn en eller to ganger i året) så sliter jeg naturligvis med tilgangen :)

Alt var altså som det skulle være internt hos meg, men det var den eksterne IP-en min som var endret...

I mine øyne: enden.com > enden.serveftp.com > IP ;)

Lenke til kommentar

Edit: Ingen skal innbille meg at en god router/firewall i prisklassen 1000+ ikke kjører i ring rundt Netopia. Vil tro at en Netopia boks ville ha kostet 4-500 i butikken.

Og så vidt jeg vet har den ikke: DDNS, båndbreddekontroll osv. Og man må i alle fall ha en hub/switch i tillegg.

Og angående brukergrensesnitt så ønsker jeg ikke å ha doktorgrad i nettverk/sikkerhet for å sette opp en slik med Telnet. Heldigvis har verden forandret seg fra kommandolinje Unix style.

Lenke til kommentar

endring.ngt.no er greit for folk som skal konfigurere routerne sine og ikke har lyst til å leke med telnet o.l

Angående at ikke nextphone funker med andre enn ngt ser jeg ikke på som rart.. dette er et tilbud de har til sine kunder. Kan du bruke telenor sin iptelefoni med annet bredbånd enn telenor? nei

Det er jo rett å slett en ekstrafunksjon til sine kunder, en funksjon man fritt kan kjøpe fra en annen leverandør om man vil.

Lenke til kommentar

Dr3as: Tja, dersom man man sammenligner med Telio så er jo den tilgjengelig for alle med bredbånd. Og det er flere som tilbyt dette som tjeneste uavhengig av bredbåndsleverandør.

Litt det samme som at en telefon bare funket i Telenor sitt nett, og at man ikke kunne ta med seg den til Sverige for eksempel.

Lenke til kommentar
Dr3as: Tja, dersom man man sammenligner med Telio så er jo den tilgjengelig for alle med bredbånd. Og det er flere som tilbyt dette som tjeneste uavhengig av bredbåndsleverandør.

Litt det samme som at en telefon bare funket i Telenor sitt nett, og at man ikke kunne ta med seg den til Sverige for eksempel.

Å sammenligne en fullblods IP-telefoniløsning med QOS med den lille drittboksen til Telio blir som å sammenligne epler med pærer. De er begge frukt men den ene smaker høgg. For å få til skikkelig QOS er man vel avhengig av kompatibelt utstyr i andre enden, og da er det gjerne proprietære løsninger som blir benyttet. Husk at vi er i pionertiden for masseutrulling av IP-telefoni enda.

Når det gjelder en dyr brannmur mot medfølgende ruter så gleder jeg meg til å høre om alle de andre som leverer så mye bedre utstyr enn NGT. Som sagt er det ikke noe problem å sette rutern transparent, og dermed kan man kjøpe så dyr brannmur man vil (noe jeg har gjort - det ble dyrt) og gjøre hva man vil. Kan ikke si at jeg har sett noen som har levert med en 1000 kr+ brannmur med DSL-en enda ;)

Lenke til kommentar

enden: NGT støtter overhodet ikke det å sette opp routeren transparent ved å bruke IP-passthough. Noe jeg fikk erfare når jeg fikk problemer med NextPhone.

Bridging funker ikke.

Poenget mitt er bare at man SELV kan velge utstyr ved andre leverandører enn NGT uten å møte veggen dersom man får problemer ved at NGT sier sorry...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...