bureaucrator Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 3 spørsmål har omsider fått opp det nye systemet: msi kt3 ultra aru maxtor 40 gb plextor plexwriter 24/10/40A abit siluro geforce 4 ti 4200 64 mb spørsmål 1: strømtilførselen er ok til diskettstasjonen (floppydisken) men systemet registrerer den ikke. jeg tror jeg har koblet ok, men jeg ser at det er et kutt i denne brede kabelen sm går til hovedkortet. Det dreier seg om en halv milimeter, som jeg kan ha påført den med skrutrekkeren i går. Er dette sannsynligvis grunnen til at den ikke registreres? (Eller skal jeg plugge inn kontakten andre veien el. lign.?) spørsmål 2 og 3: i bios står "Primary Graphics Adapter" på PCI. Jeg har ingen PCI-kort i maskinen for øyblikket, og jeg har dessuten AGP grafikkkort. Skal jeg sette den på AGP? og for det tredje: skal jeg sette AGP mode på 4 istedenfor auto, som det står på nå? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Quote: Den 2002-08-04 13:23, bureaucrator skrev:3 spørsmålhar omsider fått opp det nye systemet:msi kt3 ultra arumaxtor 40 gbplextor plexwriter 24/10/40Aabit siluro geforce 4 ti 4200 64 mbspørsmål 1:strømtilførselen er ok til diskettstasjonen (floppydisken) men systemet registrerer den ikke. jeg tror jeg har koblet ok, men jeg ser at det er et kutt i denne brede kabelen sm går til hovedkortet. Det dreier seg om en halv milimeter, som jeg kan ha påført den med skrutrekkeren i går. Er dette sannsynligvis grunnen til at den ikke registreres?(Eller skal jeg plugge inn kontakten andre veien el. lign.?)spørsmål 2 og 3:i bios står "Primary Graphics Adapter" på PCI. Jeg har ingen PCI-kort i maskinen for øyblikket, og jeg har dessuten AGP grafikkkort. Skal jeg sette den på AGP?og for det tredje: skal jeg sette AGP mode på 4 istedenfor auto, som det står på nå? 1. Ja, kuttet er sannsynligvis problemet. Prøvd å sette kabelen begge veier? Prøv med en annen kabel og se om det virker da. 2. Dette tror jeg BIOS registrerer automatisk, og så lenge du får bilde på skjermen (ettersom du kommer inn i BIOS) så tror jeg ikke det har noe å si. Men du kan jo prøve å se hva som skjer. Kanskje du får bedre ytelse? 3. Auto er helt greit. Men er du sikker på at kortet støtter 4X så skader det jo ikke å sette den på 4X. Men hvis du bytter grafikk-kort en gang så må du huske på å stille den på nytt... lett å glemme. Så jeg anbefaler at du lar den stå på Auto Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 4. august 2002 Forfatter Del Skrevet 4. august 2002 mange takk. jeg gjør et forsøk på å bytte vei, og evt. ny kabel :wink: Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 4. august 2002 Forfatter Del Skrevet 4. august 2002 huff da satt inn den gamle kabelen, og det virker fortsatt ikke. disken registreres, og i egenskaper for maskinvare står det at den fungerer som den skal. det er bare at den ikke leser det som er satt inn i den ("sett inn diskett"). Jeg tror ikke jeg har satt inn kablene feil (det er ikke mulig å snu dem, og slik jeg forstår, så skal den siden av kabelen der det er en slags "snurring" av kabelen plugges inn i diskettstasjonen.) Kan det være et driverproblem? (det står altså¨at den fungerer som den skal i XP Pro). Eller har jeg ødelagt den? Jeg er fristet til å tro det siste, men vet ikke... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Kabelen sitter riktig vei hvis disklyset IKKE lyser konstant hele tiden mens du har på datamaskinen. Har du satt maskinen til å sjekke floppy under oppstart? (gjøres i BIOS). Hvis ikke, gjør det, og se om den gir lyd fra seg (og lyser litt) under oppstart. Hvis den gjør det så er det IKKE kabel som er satt feil vei. Hvis mulig, lån en floppy av en venn. Hvis du har samme problem der så prøv enda en floppy kabel og en annen strømkabel (hvis mulig). Og virker det fortsatt ikke så er det 99% sikkert at det er kontrolleren på hovedkortet det er noe galt med. Hvis hovedkortet er 2 år eller mindre så går det på garantien. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 4. august 2002 Forfatter Del Skrevet 4. august 2002 Diskettstasjonen lyser hele tiden (og uten noen forandring etter å ha satt på "floppy drive seek" i bios.) En uregelmessighet jeg burde tilføye: når jeg setter inn en diskett (som den forsøker å lese uten hell) så gir den fra seg en skarpere (mer "aggressiv" lyd) enn tidligere, som varer en kort stund. Jeg har prøvd denne kabelen begge veier, uten forskjell, samt en annen kabel (min gamle), uten at noe har forandret seg. Jeg har ennå ikke forsøkt annen strømkabel, eller annen diskettstasjon. Lenke til kommentar
Flyndresnik Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Hvordan ser kontakten ut på floppyen? Er det en printplate som kan knekkes av (delevis stanset ut)? Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 4. august 2002 Forfatter Del Skrevet 4. august 2002 Nei, det ser ikke slik ut... (hvis jeg forstår hva du mener...) Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Quote: Den 2002-08-04 20:08, bureaucrator skrev:Diskettstasjonen lyser hele tiden (og uten noen forandring etter å ha satt på "floppy drive seek" i bios.)En uregelmessighet jeg burde tilføye: når jeg setter inn en diskett (som den forsøker å lese uten hell) så gir den fra seg en skarpere (mer "aggressiv" lyd) enn tidligere, som varer en kort stund. Jeg har prøvd denne kabelen begge veier, uten forskjell, samt en annen kabel (min gamle), uten at noe har forandret seg. Jeg har ennå ikke forsøkt annen strømkabel, eller annen diskettstasjon. Har vært utenfor noe av det samme selv, da og lyste den hele tiden. Løsningen var å finne riktig orientering på kabelen. Tror jeg hadde satt feil vei på HKet. Prøv å triks litt rundt med kabelen, sansyligvis er den koblet feil vei. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 4. august 2002 Forfatter Del Skrevet 4. august 2002 Jeg er vel pent nødt til å forsøke meg fram litt. Men disse kontaktene sitter så forbasket hardt at jeg blir frynsete av å trekke dem ut og inn... :smile: Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Er nok feil vei jah... Når d gjelder d PCI grafikk-kort greiene i BIOS er dette bare info om hvilket skjermkort den skal bruke hvis du setter i et PCI og et AGP. I PCI-stilling vil den foretrekke PCI-kortet... Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Hvis lyset er på hele tiden er det nesten helt sikkert at den kabelen står feil vei. Snu den på hk'et.. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 5. august 2002 Forfatter Del Skrevet 5. august 2002 situasjonen er altså denne: 1. diskettstasjonen lyser hele tiden, 2. selv om jeg har byttet kabel og snudd i betydningen "begge ender har vært i diskettstasjonen og hovedkortet." Menes det noe annet med "snu", f.eks. "rotere 180 grader på hovedkortet"? Jeg kan prøve dette, men det ser ikke ut til å gå... 3. diskettene blir dessuten slik det er nå ødelagt ved å bli puttet inn der. Den brutale lyden har sitt motstykke i at når jeg setter dem inn i min bærbare pc, så klarer den enten ikke å lese den, eller så ber den om å formattere (vel å merke uten å klar det...) Er ikek dette kanskje en indikasjon på at det kan være selve stasjonen det er noe galt med? Jeg skal uansett forsøke å rotere... Lenke til kommentar
muv Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 ta enden på kabelen som skal inn i floppy. skjer/fil vekk den lille plastnøkkel-greia som stikker ut. da kan du snu kabelen og floppyen virker. det gjorde jeg, og jeg er 100% sikker på at du har samme problem! Lenke til kommentar
EC Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Ser du noen fysisk skade på diskettene (sjekk overflata også)? -yummy- Lenke til kommentar
EC Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 For øvrig feilpostet. Jeg skal være snill _denne_ gangen og flytte den fra "annet om data" til "lagringsmedier". :wink: Smikk på pung, pung i skuff. -moderator yummy- Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 5. august 2002 Forfatter Del Skrevet 5. august 2002 1. Ingen skade på diskettene... 2. Jeg skal prøve rådet ditt muv, men først ett spørsmål: når jeg snudde kablene nå så jeg følgende: inntaket på hovedkortet "mangler" tre pinner (altså disse som stikker fram i kontakten)(det er ingenting galt; det er slik det tydeligvis skal være), mens inntaket i diskettstasjonen mangler én. Jeg har 2 diskettstasjonbakler: på den ene mangler er ingen av hullene (på noen av endene) "tettet igjen." På den andre, som jeg nettopp har satt inn, er ett hull tettet igjen på den ene siden. Er dette problemet? At begge kablene er gale; selv om den ene fulgte med hovedkortet..? (Hos komplett fremkommer ikke denne infoen (altså hvis mange hull som er tettet igjen på kablene) av presentasjonen av kablene... Hva tror dere? Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 På kabelen, er det tettet et hull, fordi den er retningsbestemt. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 5. august 2002 Forfatter Del Skrevet 5. august 2002 Det gikk!!! For noen få minutter siden så jeg for meg at jeg måtte sende alt tilbake. Jeg må bare takke så mye. Det var tydeligvis en kombinasjon jeg ikek hadde forsøkt (samt at noen av forsøkene i går på å få det til ble frostyrret av at disketten allerede var ødelagt; det var først i dag jeg forsto at den ødela diskettene...) Jeg er svært glad! Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Hva var det jeg sa? Det måtte være feil orientasjon på koblinga de! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå