sedsberg Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Girkassa røyk på min 1991 Citroën BX14TE (210000km). Er det noe poeng i å fikse en såpass gammel bil? (Har hørt BX-er sjeldent overlever mer enn 200000km). Evt. noen som vet hva jeg kan få for den som delebil. Er ellers i god stand. Mener girkassa er temmelig kykkelibananas! Setter den i gir og prøver å kjøre så sier det bare "RHALLAHRHALLAH" fra motoren og bilen rikker seg ikke. Heiser jeg opp begge hjula, setter den i gir og sviver på det ene hjulet så står det andre fremdeles helt stille (med knekkeliknekk-lyder fra girkassa). Tok ut olja og jeg er nesten sikker på jeg fikk ut mere metall enn olje. Inkl. ganske store metallbiter. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Tror du kan begynne og se etter en ny bil Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 For sent. Allerede begynt Men skulle likt å visst hvor mye jeg kunne fått for den som delebil. Må jo garantert få en god del mer enn vrakpanten. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 Er 2.000,- mye for en brukt girkasse? Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Er 2.000,- mye for en brukt girkasse? Spørs hvordan brukt.. men om du skal ha det på en såpass gammel bil så kan du ihvertfall vurdere å se etter noe billigere.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Er du litt handyman og har mye dødtid i helga kan du jo skru ut girkassa og åpne den for å se om du ser noe galt. Sist gang jeg frykta girkassehavari så jeg pengene flyge ut vinduet helt til jeg tok ut og åpna kassa og fant ut at en låsepinne var knekt av. Ut fra slik du beskriver det med at kun det ene hjulet går rundt og du hører rumling/knasing fra kassa så kan det være diffen som er utslitt. Mye tannhjul og slikt som kanskje har blitt spist opp. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Når bilen har gått såpass langt, og girkassen er så ødelagt som du beskriver, og det i tillegg er en fransk bil, er det nok ikke så mye å reparere på. Du kan jo prøve å sette inn en annonse i en avis eller på internett, og selg den til høystbydende over vrakpanten. Hvis bilen ellers er i bra stand, kan du nok få litt for den. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Når bilen har gått såpass langt, og girkassen er så ødelagt som du beskriver, og det i tillegg er en fransk bil, er det nok ikke så mye å reparere på. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Girkassa røyk på min 1991 Citroën BX14TE (210000km). Er det noe poeng i å fikse en såpass gammel bil? (Har hørt BX-er sjeldent overlever mer enn 200000km). Evt. noen som vet hva jeg kan få for den som delebil. Er ellers i god stand. Hvor bra er bilen ellers da? En BX kan nok gå langt over 200000 den med skikkelig vedlikehold, dog så er de fleste eldre BX slit og sleng biler eller eies av folk som ikke aner at biler trenger stell. Tror neppe du får så mange kr over vrakpanten som delebil. Hvis den er bra så kan du koste på den noen tusen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 Mener den skal være i bra stand ellers. Minimalt med rust, trenger aldri fylle olje mellom skift-intervallene, aldri trøbbel med hydraulikken, starter megalett, selv i 20 minus. Hvor kan jeg finne rimelige kasser? Høgger'n? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 http://www.bruktbildeler.com/ Kjøp motor og girkassen fra denne bilen, så har du bil i mange år til hvis bilen din ikke er en råtekasse. - Kvalitet: B- DeleNr: 95093- Karosseri: 5D COMBI- ChassisNr: VF7XBXBOO28XB3473- Farge: RØD- Motor: 4 CYL FORG- MotorStorrelse: 1600- GearKasse: 5 TR MAN- KmStand: 62799 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Tror jeg prøver å få tak i kun kasse, da motoren er god som gull ellers. Men passer 1,6-motorene rett i BX14? Lenke til kommentar
dreadful Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Jeg ville anta at i din posisjon så er det bedre å starte med å finne en ny kasse, ikke å begynne med komplett motorswap. Hvis du bruker litt tid å leter hos høggere etter bilen din kan du sikkert få en billig/gratis kasse til bilen din. Det er som sagt mye lettere å skru av, og bytte en girkasse enn det er å bytte om hele motoren. Ring rundt til høggerne å hør om noen har denne inne. Hvis du drar til en biloppretter er det mulig at han har tilknyttning til en database som forteller hva som er inne av brukte bil deler rundt om i landet, evt kan han søke for deg å se hvor du kan komme over en slik kasse. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. august 2005 Forfatter Del Skrevet 30. august 2005 Fikk en gullande god girkasse for 2k. Bytta til den, og bytta clutch og drivaksling. Nå er'n som ny Tror jeg kom bedre ut av det enn om jeg skulle solgt bilen og kjøpt et annet vrak for det jeg betalte for reparasjonen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 Hvor ofte bør man bytte girolje på biler som har separat olje på girkassa? (m.a.o. ikke noe oljefilter). Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 på min bil bruker jeg å skifte hver 30-40 000 km.. Volvo 440 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 (endret) Og der røk diffen igjen! Differensialen sitter jo i sammen med girkassa. Men går det an å bytte/reparere denne, eller må jeg lete etter en girkasse til? Evt. om et verksted hadde tatt mye for jobben? Har skrudd av girkassa så den ligger løst nå. Var faktisk ganske lett å få av. Samme feil som sist. Ruller jeg på det ene hjulet så går ikke det andre rundt (når bilen er i gir). Edit: Fant microfilm på nettet hvor det ser ut til at selve diffen kan kjøpes separat. Endret 20. august 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
25TRD Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Du kan få hjelp og nyttige tips på www.citroenbx.net (Norsk BX-klubb) eller www.citroen.nu (Citroenakuten, Sverige). Stå på! Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Klag til huggern der du kjøpte kassa, det skal være en viss garanti på sånne deler selvom de er brukte. Ser ut som du har mask uflaks her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå