Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva kan man gjøre med bil med død girkasse?


Anbefalte innlegg

Girkassa røyk på min 1991 Citroën BX14TE (210000km). Er det noe poeng i å fikse en såpass gammel bil? (Har hørt BX-er sjeldent overlever mer enn 200000km). Evt. noen som vet hva jeg kan få for den som delebil. Er ellers i god stand.

 

Mener girkassa er temmelig kykkelibananas! Setter den i gir og prøver å kjøre så sier det bare "RHALLAHRHALLAH" fra motoren og bilen rikker seg ikke. Heiser jeg opp begge hjula, setter den i gir og sviver på det ene hjulet så står det andre fremdeles helt stille (med knekkeliknekk-lyder fra girkassa).

 

Tok ut olja og jeg er nesten sikker på jeg fikk ut mere metall enn olje. :cry: Inkl. ganske store metallbiter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du litt handyman og har mye dødtid i helga kan du jo skru ut girkassa og åpne den for å se om du ser noe galt. Sist gang jeg frykta girkassehavari så jeg pengene flyge ut vinduet helt til jeg tok ut og åpna kassa og fant ut at en låsepinne var knekt av.

 

Ut fra slik du beskriver det med at kun det ene hjulet går rundt og du hører rumling/knasing fra kassa så kan det være diffen som er utslitt. Mye tannhjul og slikt som kanskje har blitt spist opp.

Lenke til kommentar

Når bilen har gått såpass langt, og girkassen er så ødelagt som du beskriver, og det i tillegg er en fransk bil, er det nok ikke så mye å reparere på. Du kan jo prøve å sette inn en annonse i en avis eller på internett, og selg den til høystbydende over vrakpanten. Hvis bilen ellers er i bra stand, kan du nok få litt for den.

Lenke til kommentar
Girkassa røyk på min 1991 Citroën BX14TE (210000km). Er det noe poeng i å fikse en såpass gammel bil? (Har hørt BX-er sjeldent overlever mer enn 200000km). Evt. noen som vet hva jeg kan få for den som delebil. Er ellers i god stand.

Hvor bra er bilen ellers da?

En BX kan nok gå langt over 200000 den med skikkelig vedlikehold, dog så er de fleste eldre BX slit og sleng biler eller eies av folk som ikke aner at biler trenger stell.

Tror neppe du får så mange kr over vrakpanten som delebil.

Hvis den er bra så kan du koste på den noen tusen.

Lenke til kommentar

Jeg ville anta at i din posisjon så er det bedre å starte med å finne en ny kasse, ikke å begynne med komplett motorswap.

 

Hvis du bruker litt tid å leter hos høggere etter bilen din kan du sikkert få en billig/gratis kasse til bilen din. Det er som sagt mye lettere å skru av, og bytte en girkasse enn det er å bytte om hele motoren.

 

Ring rundt til høggerne å hør om noen har denne inne. Hvis du drar til en biloppretter er det mulig at han har tilknyttning til en database som forteller hva som er inne av brukte bil deler rundt om i landet, evt kan han søke for deg å se hvor du kan komme over en slik kasse.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Og der røk diffen igjen! :realmad:

Differensialen sitter jo i sammen med girkassa. Men går det an å bytte/reparere denne, eller må jeg lete etter en girkasse til? Evt. om et verksted hadde tatt mye for jobben? Har skrudd av girkassa så den ligger løst nå. Var faktisk ganske lett å få av.

 

Samme feil som sist. Ruller jeg på det ene hjulet så går ikke det andre rundt (når bilen er i gir).

 

Edit: Fant microfilm på nettet hvor det ser ut til at selve diffen kan kjøpes separat. :D

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...