Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

oppgradering av lett til mellom tung


Anbefalte innlegg

hei jeg får snart en gammel 125cc sykkel, men jeg har jo lappen på mellomklasse

så hvilke ting må til for og omregistrere den til mellomklasse.

tenker sa selfølgeligt på mer hk+bremser.

 

og jeg lurer da samtidigt på om hvor mye hk det er trygt og hente ut av en 98mod suzuki gn 125cc.

den har 11hk orginalt så en økning til ca 20-25hk burde vell være trygt.

og samtidligt lurer jeg på hvor en får tak i godkjennings papirer til en sykkel??

 

grunnen til att jeg vill ha mer "futt" i sykkelen er att jeg ikke liker og kjøre forbi lastebiler med en sykkel som er så dau.

 

 

mvh nokiakiller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en fulleffekt som er sperret ned til 11HK tror jeg muligens du kan få fjerna sperrene, betale HK-avgift til tolldirekterotet (eller hva de nå heter) og registrere den som tung. Jeg ville omregistrere min 125 fra lett (15HK) til mellomklasse (26HK), men fikk beskjed at jeg kun kunne få den som tung siden den var eldre enn... en alder jeg ikke husker (rundt noen og 1990).

Lenke til kommentar

Siden sykkelen din finnes ikke med mer enn 11HK fra fabrikk vil jeg anta kan det bli problemer med registrering siden den ikke finnes typegodkjent som mer enn lett motorsykkel innenfor EU/EØS. Tror også du vil få problemer med å hente ut så veldig mye mer enn 15-20HK av den (uten at jeg vet hva slags utstyr som er å få fatt i). Verdien på sykkelen når du skal selge den igjen vil også falle mye, få som er ute etter tung sykkel vil være interessert i en 125ccm med 15-20hk.

 

Selg den, legg på noen lapper å heller kjøpt en rimelig brukt 250~500ccm, det vil gi deg en mye mer problemfri, mye sprekere og sannsynligvis billigere mc-tilværelse.

Lenke til kommentar

er det ikke sånn at gn 125cc er den samma sykkelen som gn 250 bare med større motor og bremser??

i såfall skulle det ikke være noe problem og skifte sylinder,topp+ andre deler som trengs for og bruke 250cc sylinder, og bremser.

 

noen som vet??

 

vill liksom ikke selge den siden jeg har fått den som gave (selv om jeg har lov til og kjøre større sykler.)

 

mvh nokiakiller

Lenke til kommentar

Har bare sett på spesifikkasjonene fra bikez.com. Det er en vektforskjell på 30 kilo mellom 125 og 250 versjonene, noe som burde tilsi at sistnevnte er rett og slett en større motorsykkel enn din. En slik ombygging (hvis den er mulig) vil ihvertfall innebære bytte av hele motoren, det blir fort noen tusenlapper av det. Støtdempere og bremser er mest sannsylig like hvis resten av sykklene er like, men siden 125en var såppass mye lettere er det garantert heller ikke likt.

 

Jeg vet ikke, men jeg tviler sterkt på at det er mulig. Det jeg vet er at hvis det er mulig blir det mye dyrere enn å bytte den ut med en ny tung sykkel :thumbup:

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om reglene for registrering av sykler som mellomtung? Har to ganger vært ute for fulleffekts 125-ere som ikke kunne registreres som mellomklasse pga. de kom ut FØR mellomtung ble innført. (Husker ikke årstallet). Men har alikavel hørt om noen som har gamle sykler som mellomklasse.

 

Evt. hva skjer om du blir stoppa i kontroll på en gammel sykkel som møter mellomklassespesifikasjonene men som er registrert som tung?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...