Gå til innhold

Videoseven 27" LCD-TV, noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

På advance.no selges det nå et Videoseven 27" LCD-TV til 5.967 kr, med en "genial" oppløsning på 1280x720 (Den korrekte oppløsningen til HD standarden 720p, og ikke en "upraktisk" oppløsning som 1280x768 (15:9) eller 1366x768 (16:9), som mange LCD-TVer blir levert med nå til dags).

Har sett to positive kundeanbefalinger av denne på komplett.no, men de selger jo den samme modellen til 6.795 kr.

Lurer på om noen av dere har erfaringer med denne LCD-TVen, dvs hvordan den fungerer i sammen med denne generasjons spillkonsoller (Xbox, Gamecube og PS2), og hvordan det er å se DVD filmer på den? (Selve kvaliteten på TV sendinger har lite å si for meg, fordi jeg ser svært lite på TV nå for tiden.)

Det som bekymrer meg mest med LCD-TVer, er hvordan bildekvaliteten tar seg ut på denne generasjons spillkonsoller. Disse konsollene har jo en lav oppløsning (Trur standard oppløsningen på PS2 og Gamecube ligger på 640x480 i 4:3 modus, men er usikker på hvordan det er med Xbox'en), og bildet må vel da strekkes for å fylle ut hele bilde-arealet på LCD-skjermen. Fører dette til at disse konsollene blir så å si "ubrukelige" kvalitetsmessig på slike TVer, eller er ikke dette spesielt merkbart?

Endret av Oly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaring med denne LCD`TVen men kan med en gang si at den ikke er HD-Redy. Og når det gjelder de oppløsningene du oppgir så tar du feil litt der. Selv om en LCD-Tv blir levert med 1366x768, så betyr det bare at den kan kjøre denne oppløsningen (max), men at du kan stille på oppløsningen til 1280x720 (akkurat som på en vanlig PC skjerm), som sannsynligvis vil være HD-standarden her i Europa.

Lenke til kommentar

Når en LCD-TV har en oppløsning på 1366x768, trodde jeg det betydde at f.eks. TV sendinger som sendes i 720p (1280x720), som vises på en skjerm med den nevnte oppløsningen (1366x768), vil enten 1: Få sorte kanter i hjørnene på skjermbildet, eller 2: Måtte strekkes helt ut for å fylle bildearealet, slik at bildet blir blurrete.

Sier at LCD-TVer med en oppløsning på 1280x720 er geniale, fordi da passer TV-sendinger og PS3 materiale med 720p grensesnittet helt perfekt, uten å behøve å strekke ut skjermbildet, eller å måtte leve med sorte kanter.

Men går det an å stile inn oppløsningen på LCD-TVer da (som en vanlig PC-skjerm), uten tap av bildekvalitet (Flere native oppløsninger)? Hadde dette vært tilfellet, så hadde jo ikke dette vært noe å bekymre seg for. Har aldri hørt om at dette har gått an på LCD-skjermer til PC (Hadde jo vært genialt om LCD-skjermene hadde inneholdt flere lag med fysiske pixler, slik at flere oppløsninger hadde vært tilgjengelige uten kvalitetstap. Da kunne jo "1337 CS g33ks" hatt en LCD-skjerm med en nativ oppløsning på 1280x1024 for skrivebordet, inkludert en nativ oppløsning på 640x480 til CS).

Lenke til kommentar

Hm kan hende at jeg har rotet litt i begrepene her men siden det står at TV`en er HD-Redy og selv om oppløsningen er på 1366x768 så vil den jo i teorien kunne vise HD-materiale i 720p for det om, den er jo fader meg HD-Redy. Pluss i følge det jeg har fått med meg så vil alle HD-Filmene bli vist i 16:9 format da de ble filmet slik. ;)

Lenke til kommentar
Oly du tenkte rett i første post.  Wooho skjønner nok ikke helt problematikken.  På den annen side hvis ikke den takler 1280 x 720 signalmessig så har det ingenting å si.

Elkjøp selger også en SABA 27" med samme type panel til 4995.

Slik jeg forstår det, så kommer Xbox 360 også til å ha støtte for component kabler, som jeg regner med er alt som skal til for å kjøre Videoseven skjermen i 720p modus på denne konsollen. Når det gjelde fremtidige HDTV-sendinger, regner jeg at en slik boks vil fikse biffen. Har sett litt på SABA 27" skjermen også, som er rimeligere.

Men det som jeg ikke liker på SABA LCD-TVen, er at det ikke er vanlige component innganger i denne (Det er hele 2 component innganger i Videoseven LCD-TVen). Har lest at det er en slags component inngang via D-sub på SABAen (i følge dette innlegget på et svenskt forum), så jeg er litt skeptisk til denne. Dagens spillkonsoller tar seg ikke så bra ut på LCD-TVer gjennom scart, som gjennom component kabler.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som kjører en PS2, Gamecube eller Xbox på en widescreen LCD-TV med høy oppløsning (1280x720, 1280x768 eller 1366x768)? Hvis dette, hvordan blir bildekvaliteten på PS2, Gamecube eller Xbox spillene som kjøres i 480p (640x480, progressivt)? Blir det merkbart at skjermbildet blir strukket for å fylle bildearealet, slik at bildekvaliteten blir dårlig, eller blir ikke bildekvaliteten dårlig av den grunn?

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg heller vil gå for en 20 tommer 4:3 LCD-TV med en oppløsning på 640x480, enn en større og dyrere 16:9 skjerm med en oppløsning på 1280x720 eller høyere.

Grunnen til det er at jeg ikke vil at Xbox\PS2 og Gamecube spill skal se "blurrete" ut (Ser at de fleste spillene til dem kjører i 480i/p, så da er jo 640x480 en ideel oppløsning. Bare et fåtall spill støtter føreløbig Widescreen, og enda færre støtter en oppløsning på 720p eller høyere).

Har sett litt på denne Viewsonicen, som både har component-inngang, VGA-inngang og støtter progressive-scan. Vil heller gå for en LCD-TV enn en tradisjonell CRT-TV, da LCD-TVene er slanke og lette, og har er flimmerfritt bilde. Perfekt til "konsoll-linking".

Lenke til kommentar
Det lille jeg har fått med meg er at ifølge Microsoft så skal alle spillene vare i 16:9 format og ren HD-kvalitet til X-Box 360. Hvorvidt dette stemmer kan jeg ikke svare med 100% sikkerhet. ;)

Jepp, jeg har hørt at skal være bekreftet av Microsoft (Ifølge en video av Xbox 360). Men tenker meg at det blir lenge til jeg får meg Xbox 360 uansett, venter nok et par år, til prisen på konsollen ligger rundt tusenlappen og spillutvalget er stort. Nintendo Revolution kommer jo ikke til å støtte noen oppløsninger høyere enn 480i så vidt jeg vet (Ifølge ryktene skal Nintendo Revolution ikke en gang har utgang for component-kabel, slik at progressive-scan ikke blir en realitet på denne konsollen), så den funker sikkert fint på lavoppløselige TVer.

Hadde det ikke vært fordi konsollene mine kan risikere å bli uspillbare på en Widescreen LCD-TV med HD-oppløsning, hadde jeg uten tvil gått for Videoseven LCD-TVen. Surt at LCD-teknologien generelt er ment for å takle en bestemt oppløsning bra, og alt annet dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...