Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har bilen gått for langt? (BMW 3-serie 1985)


Cloud

Anbefalte innlegg

Har nå tenkt å kjøpe meg min første bil, og etter litt om og men har jeg rettet søkelyset på en BMW 320i fra 1985. Men det som jeg ser på som det store faremomentet med denne bilen er at den har gått rundt 300k. Er dette alt for langt for en BMW? Han som selger den sier "Motoren går utrolig pent til å nærme seg 300.000 km og bruker ikke en eneste dråpe med olje!".

 

Og, er bilen vært de 27000 han skal ha for den? Den er 99% rust-fri sier han, ikke rust på noen farlige steder. Komplett styling (av typen m-tech) og og et helt ok anlegg. 17" hjul er det også på den. Men synes prisen virker litt stiv i forhold til de andre bilene jeg har sett på. Eller er det bare jeg som er gjerrig av meg?

 

Spurte han også om det ville være noe problem å få bilen gjennom eu-kontroll når den tid kommer, og da svarer han "Har ikke papirer på senkesettet men tror ikke det er no stress siden den sannsynligvis ikke er senket mere en 40 mm."

Kan dette bli et problem?

 

 

Tar gjerne imot tips av dere andre forumbrukere i jakten på en bil hvis dere synes at kjøp av en så gammel BMW er et dårlig valg. Har tenkt meg en bil i prisklassen 20000-30000. Er glad i litt styling og sånt, men det viktigste er jo at bilen faktisk går. (Skruing er vel egentlig ikke min beste side)

 

827981-bilde1-320.jpg

Endret av Cloud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom jeg selv har bil som har gått 298 000km så føler jeg at jeg er litt kompetent til å svare på dette.

Nå har jeg en gammel laurel med 2,4 liters rekkesekser men det er ikke allværdens forskjell på motorene.

Det du kan forvente av en motor som har gått den kjørelengden er at kammen begynner å bli slitt, som i sin tur fører til ventilkakling.

Løses enklest ved å bytte toppen.

Girkassa kan også begynne å lage litt mere transmisjonslyd en vanlig.

Jeg merker det på automatkassa mi når det er kaldt før kassa rekker å bli varm.

Hjulopphemg begynner å bli slitt.

Har bytta opphengskuler framme på min bil.

Mellomaksel burde ha vært bytta minst 1 gang og er den ikke det så vil kryssene begynne å bli slitt.

Ville nok ha sjekket med biltilsynet ang. det senkesettet som mangler dokumentasjon.

 

Ellers er det nå det vanlige, sjekk om det er rust i innerskjermer, dørstokker og støtdempertårn.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt svar. ;)

 

Du skriver at mellomaksel bør være byttet minst èn gang. Hvis den ikke er det, er det et stor problem å bytte den? Og er det dyrt med en ny en?

Du skriver også om endel andre ting som kan være slitt/bør bli byttet. Er dette noe problem å bytte? Tar det langt tid? Og hvor dyrt er det trolig at det blir?

Lenke til kommentar

Når det gjelder "gamle" biler som har gått langt bør man være obs hver gang bilen bikker over en ny 50.000. Slitedeler kan begynne å gi seg og hjullager, dempere, motor, girkasse osv har serviceintervaller som kanskje kommer rundt de kilometerne (250.000, 300.000 osv)

 

Kjører selv i bil som har trilla over 316.000. Fortsatt mye fart igjen siden den har levd i saltfrie strøk. Litt oljeforbruk kom rundt 300.000, den ene drivknuten begynner å gi opp osv..

 

Eneste jeg vet om 320 er vel egentlig at de gamle rekke6 motorene til BMW har dårlig kjøling helt bakerst mot torpedoveggen så toppen har lett for å bli skeiv grunnet varmgang.

Lenke til kommentar

Hadde selv engang en BMW 320 '84/85 -Mye morro, men mye skruing

 

Den store rustfaren her er under de kromma hjulbuene.

 

Jeg ville sjekket:

- at alle gir fungerer (faktisk!)

- kupevifte (alle intervaller)

- motortemp

- vann i vannbeholder

- sjekke farge på oljen

- "slark" i bærekulene

- "slark" i vindusviskerene

- Sist skiftet registerreim?

- Sjekke at div slanger i motorrommet ikke er for "morken"

 

Husk at denne bilen trenger bly innimellom.

 

Synes prisen var stiv for en 20år gammel bil, men da bør den være i veldig god stand.

 

Selv om jeg hadde et veldig dårlig eksemplar av bilen var det enormt med kjøreglede! (Savner bilen, selv om den var et pengesluk uten like)

Endret av er@ser
Lenke til kommentar

Takk for gode tips alle sammen ;)

 

Ang de bilene du viser til jarmo, den siste hadde vel egentlig vært det beste valget, men har egentlig ikke lyst på en sånn bil. Veldig dumt egentlig, men har mrt lyst på en bil med et litt mer "harry" utsende.

Ford'en er egentlig ute av bildet. Vil ikke har ford ellet franks bil.

Men den første BMW'en som du linket til virket jo ganske interesang. Men synes den så litt høy ut i bak kant. Er det mulig å sette inn senkesett her? Hva ligger priser på på dette?

Dette er vel feil del av forumet for å spørre om dette, men hvordan er det med priser på styling utstyr til den bilen? Noen som har linker?

Lenke til kommentar
Du skriver at mellomaksel bør være byttet minst èn gang. Hvis den ikke er det, er det et stor problem å bytte den? Og er det dyrt med en ny en

 

Mellomakselen ligger under bilen mellom girkassa og bakakslingen.

Den har 3 kryss og ett opphengslager.

Disse kryssene har en levetid på ca. 200 000km.

På noen biler er lagerskålene presset inn i akslingen og stanset fast, på andre sitter de med låseringer og er da en grei og billig sak å få fikset selv på verksted.

Har akslingen stansede lagerskåler så må den sendes til Unikardang (anbefales ikke) eller til Powertrain Europe A/S for overhaling og avballansering, noe som koster litt.

Alternativet er å kjøpe seg en brukt aksling fra høggeren og bytte selv.

Hele mellomakslingen er enkel å bytte dersom du skal gjøre det selv, eneste du trenger er 2 fastnøkler av samme størrelse for å få av boltene, bokker å ha bilen på og kritt til å mærke av hvordan den sto slik at den settes på plass samme veien som den ble demontert + vanlig verktøy.

 

Har selv fått mellomakslingen på min bil overhalt av Unikardang 2 ganger hvor den siste gangen var garanti fordi det var slakke i mellomakselkryssene under ett år etter overhalingen.

Litt over ett år etter det igjen var det slakke i kryssene igjen men da var garantien gått ut.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Ut fra det jeg har fått med meg er ikke forsikringspremien på 323 på langt nær like ille som på 325. I så måte kan 323 være et godt kompromiss mellom kraft og lommebok.

 

Dette kommer direkte fra jungeltelegrafen så om det stemmer kan jeg ikke svare på :)

Lenke til kommentar
Ut fra det jeg har fått med meg er ikke forsikringspremien på 323 på langt nær like ille som på 325. I så måte kan 323 være et godt kompromiss mellom kraft og lommebok.

 

Dette kommer direkte fra jungeltelegrafen så om det stemmer kan jeg ikke svare på :)

Altså... Når jeg sjekket med 320i på meg, og var i eksakt samme situasjon som Cloud, fant jeg ut at kasko ville koste med 25-30 000 kr i året... Bare ansvar lå på 9-12 000 kr. Bare sånn at man får beina ned på jorda igjen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...