jpuma76 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Utstyr: Stasjonær koblet til Dlink-624+ -- kablet Bærbar koblet trådløst til router (3com-kort) Innstillinger: Dynamisk ip (påkrevd av vpn-tilkobling) Lokalt nettverk: MSHOME, begge maskiner med unike navn. Windows firewall av All kryptering etc er slått av på router Situasjon: Stasjonær finner seg selv i My Network Places Bærbar finner seg selv i MNP Stasjonær finner router Bærbar finner router Stasjonær kobler seg opp mot VPN (se tidligere post) Bærbar kobler seg IKKE opp mot VPN Hva galt har jeg gjort? Maskinene finner ikke hverandre ... EDIT: Windows XP Pro SP2 på begge. Endret 4. august 2005 av jpuma76 Lenke til kommentar
Surre Sprett Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Gjør som følger: trykk start->tilbehør->kommunikasjon->veiviser for nettverksinstallasjon. Gå igjennom steg for steg, merk deg hvilke valg du gjør, at arbeidsgruppe blir det samme på begge maskinene, og sørg for å hake på "aktiver fil- og skriverdeling".. Da skal maskinene i teorien finne hverandre.. Håper dette var til hjelp.. Lenke til kommentar
jpuma76 Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 Det er dette som er gjort, desverre. Alt er satt opp helt identisk. Det er nummeret før jeg går til det skritt å faktisk installere samme xp build på begge - selvom jeg har mine tvil om det vil føre fram ... Inge triks i ermet? Lenke til kommentar
Ian Hunter Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Om jeg har forstått deg rett fungerer selve nettverket (begge maskiner kobler opp til internett?). Så ikke la Windows styre for mye her (via guidet installering av nettverk). Opprett en arbeidsgruppe med ens navn på alle maskiner involvert. Velg Start/min datamaskin (høyreklikk - velg egenskaper). Velg knappen for å gi datamaskinen et nytt navn eller bli med i et domene. Så velger du arbeidsgruppe. Gi et navn til denne som er likelydende for alle maskiner tilkoblet. Dette må gjøres på alle maskiner tilknyttet. Prøv så å åpne opp for fildeling/printerdeling. Den biten er det letteste. Dette funka hos meg i dag. Og jeg har strevd så siden jeg fikk montert min første router i går. Lykke til. Lenke til kommentar
Surre Sprett Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Det er et punkt jeg kom på: Har du delt noen filer? Lenke til kommentar
kill bill Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Har du på enkel fildeling?, evt på begge? Du skriver ikke hvorfor du vil ha VPN i drift, ønsker du tigang mellom pc'ene over internett? eller kun på hjemme-LAN? Hjemme-LAN: Mitt oppsett gjør at jeg har full tilgang mellom den bærbare og stasjonære, jeg har da slått av enkel fildeling! Og så opprettet 2 like kontoer, selvfølgelig bare 1 på hver pc :-) Når de da er på samme nettverksgruppe så går alt knirkefritt, kan også få full tilgang til alle disker uten å gå å dele mapper og lignende. Men da må du 'map network drive' i explorer. Veldig lettvint for eget hjemmenettverk. Lenke til kommentar
jpuma76 Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 VPN er for internett - som må gå via skolen all den tid jeg bor i bolig gjennom studentsamskipnad. Jeg har gjort akkurat det; to like kontoer - samme passord og. For å være helt ærlig tror jeg til og med innloggingsbildet er helt identisk (^^) ... Ikke det at det ser ut til å hjelpe. Har prøvd med enkel fildeling både på og av - men maskinene finner ikke hverandre. Ei heller kommer bærbare ut trådløs gjennom router - kablet er ikke noe stress ... Lenke til kommentar
Bjoern- Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Det som avgjør om maskinene her hjemme finner hverandre på nettverk er om IPX protokollen er installert på nettverkstilkoblingen som er i bruk.. Da popper plutselig 3 maskiner opp. Kanskje sjekke om det har noen innvirkning? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Det som avgjør om maskinene her hjemme finner hverandre på nettverk er om IPX protokollen er installert på nettverkstilkoblingen som er i bruk.. Da popper plutselig 3 maskiner opp. Kanskje sjekke om det har noen innvirkning? IPX er en protokoll som ble brukt av Novell. Hvis du må installere IPX for å få ting til å funke har du antakelig feilkonfigurert TCP/IP på en eller flere maskiner. Det er mulig at du omgår evt. brannmurer hvis du bruker IPX. Tipper at Windows brannmur og evt. øvrige personlige brannmurer kun virker på TCP/IP. Hvis du har brannmur bør du heller åpne for adresser på LANet evt. individuelle IP-adresser. Til trådstarter. Du sier du bruker VPN. Hvilken VPN-klient bruker du? Min erfaring er at VPN-klienter fungerer som brannmur. Dette for å hindre uautorisert tilgang fra andre maskiner via maskinen som er tilkoblet med VPN. Har du forsøkt å disable VPN-klienten? Endret 5. august 2005 av Pengu Lenke til kommentar
Ian Hunter Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Huff - virker ikke lett dette. Du kan vel kontakte de ansvarlige for nettet du er tilknyttet (siden det synes å være en offentlig greie du benytter så finnes det vel rutiner for problemløsning?). På http://thepiratebay.org/search.php?q=world vil du finne en torrent til siste utgave av PC World som omhandler emnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå