kirsti4 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Hei! Finner ingenting om cd-brennere,dvd-brennere osv. Er jeg kommet til feil sted? Etter a ha installert firewirekort/-kabel pa pc'en for omsider a behandle mini-dv'ene vare, gikk jeg igang med a installere en dvd-brenner ogsa. Og det gikk greit a finne en plass til den fremme pa boksen, men til min overraskelse (trodde dette var som duplo/lego), finner jeg ingen sted a koble datakabelen til prosessoren?! Er all plassen allerede tatt opp av floppy,cd-brenner og dvd-rom? Hvilken kutter jeg i safall ut for a fa plass til dvd-brenneren? provde floppyen, for det er det jo ingen som bruker, men den datainngangen passet jo allikevel ikke... Takknemlig for hjelp, -(eller henvisning til et sted hvor jeg kan fa de)! Kirsti Lenke til kommentar
wil Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 hei. velkommen til forumet det er godt mulig at du ikke har flere IDE porter på Hovedkortet ditt ja. Som du kanskje vet så er det bare 2 IDE Porter på vanlige hovedkort. ene brukes vanligvis til DVD rom/DVD Brenner e.l og den andre brukes vanligvis til harddisker. Vet du hvor harddisker du har i datamaskina di? eventuelt om du har kobla på DVD Rom fra før. kan du forklare litt hva du har? Lykke til. Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 Og jeg som trodde det bare var a fylle pa i de tomme "lukene" foran pa boksen og plugge inn bak... Matte jo finne fram manualen til til moterboarded etterpa, og det er altsa bare 2 IDE porter, ja. Og jeg har dvd-rom og cd-brenner fra for. Bare 1 harddisk Ma vel ta bort cd-brenneren da? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Om du har 1 DVD-Rom, 1 CD-Brennar og 1 harddisk har du framleis ein ledig IDE-slot på kabelen du bruker til harddisken. Plugg den i der du. Om du har ein kabel med ein plugg må du skifte til ein med 2. Maks 2 IDE-komponenter på kvar inngang. Endret 5. august 2005 av zeph Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Begge inngangene er opptatt med det utstyret som allerede finnes. Men du sier altsa at jeg kan "seriekoble" 2 og 2 pa en mate? - Det var noe sant jeg hapa pa, da. Men hvordan? Pa butikken sa de at jeg matte ta bort cd-brenneren eller kjope pci intercontroller... Datakabelen som fulgte med dvd-brenneren har en plugg i hver ende. Den mangler den der pa midten som jeg har sett andre enheter har og som jeg leste om et eller annet sted. Hvis det behoves annen kabel, hvordan kan de selge en pakke med ubrukelig kabel i? Er det noe spesielt jeg ma passe pa nar jeg skal kjope en ny kabel? Takk for at dere gidder bruke tid pa oss noviser i dette forumet! Er kjempeimponert! ps. Jeg har jo selvfolgelig floppydisken ogsa, men det skulle ikke bety noe i denne sammenheng siden den gar et annet sted? Endret 5. august 2005 av kirsti4 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Den kabelen du fekk med DVD-brennaren er ikkje ubrukelig, men om du skal ha 4 IDE-komponenter i maskina (som du har), så må du ha 2 kabler med 2 uttak, altså du mangler ein slik kabel. Du kan sikkert få kjøpt den på ein butikk som selger PC-utstyr. Den har ikkje noko spesielt navn trur eg, IDE er vel det nærmaste. Om du tar med deg den kabelen du har og finner ein som er like brei, med 2 uttak (lik den du har i den andre IDE-slot'en) så kan du ikkje få feil. Du kan ha alt du har i maskina og må ikkje kjøpe noko PCI-kort. Floppyen har ikkje noko med IDE å gjere nei. Lykke til Endret 5. august 2005 av zeph Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 Takk. Da skal jeg prove det! Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 Ja, na har jeg provd. dvd-rom (master) og cd-writer (slave) er pa ch. 2 . Harddisk og dvd-brenner(slave) pa ch. 1. Men da far jeg error: Sett inn system disk, eller noe i den dur. Ser pa det som kommer forst, at pa ch. 1 er det ikke definert noen master. Kan det vaere arsak til problemet? Er ikke harddisken nodt til a vaere det ene eller det andre? Hadde ikke egentlig lyst til a skru ut den for a sjekke. Kan jeg slippe? Harddisken er i midten pa kabelen, dvd-brenneren i enden, har det noe a si? Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Ta ut CD brenneren du... DVD brenneren brenner også cd plater så den blir overflødig... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Ja, na har jeg provd. dvd-rom (master) og cd-writer (slave) er pa ch. 2 . Harddisk og dvd-brenner(slave) pa ch. 1. Men da far jeg error: Sett inn system disk, eller noe i den dur. Ser pa det som kommer forst, at pa ch. 1 er det ikke definert noen master. Kan det vaere arsak til problemet? Er ikke harddisken nodt til a vaere det ene eller det andre? Hadde ikke egentlig lyst til a skru ut den for a sjekke. Kan jeg slippe? Harddisken er i midten pa kabelen, dvd-brenneren i enden, har det noe a si? Enkelte harddisker (bl.a. Western Digital, tror jeg...) har forskjellige jumper-innstillinger for "master with slave present" eller "master without slave" Mulig dette er problemet ditt... Ellers kan du jo gjøre som Caddy foreslo, å bytte ut CD-brenneren med DVD-brenneren (som også kan brenne CD'er...) Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 (endret) ...Satte dvd-brenneren pa "master", og na ser det ut som det ska funke. Vet ikke hvilken harddisk jeg har, men brenneren er teac dv-w516gb, - like god som nec's 3500 (eller noe sant) ble jeg fortalt i butikken, kanskje litt bedre. Windows starta opp fint osv. MEN 1. gang jeg starta opp nero (bundle med cd-brenneren), skjonte ikke programmet at det skulle bruke brenneren. 2. Etter a ha installert den "nyere" versjonen som fulgte med DVD-brenneren, - finner det dvd-brenneren ogsa, med sa viser det seg at programmet bare brenner cd'er og vcd og mini-dvd. DVD finnes ikke som valg. Altsa - jeg ma ha annen software? Kjopte pinnacle 9 me firewire-kabelen til a overfore mini-dv'ene til pc'en. Har ikke installert det enda, men savidt jeg vet brenner ikke det dvd'er, - bare redigerer videoer? Har lest noe i innledningen her om sw. Skal sjekke der. -Igjen takk for feedback, PS: Hva skal man EGENTLIG bruke for a flytte den plast-duppeditten pa jumper'n_... Endret 5. august 2005 av kirsti4 Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 Glemte et spm. til: Hva skal den audio-kabelen fra dvd-brenneren til soundcard vare godt for? Forelobig har jeg IKKE satt den i og det jeg har fatt tatt opp mens jeg testet har lyd alt sammen, sa jeg kan heller ikke sjekke om den evt. blir satt i rett? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 - Lydkabelen kan du legge vekk, den er ikkje nødvendig - Det finnes nebbtenger som er fine til å fra ut jumper med - Meiner å ha lest at Nero ikkje brenner DVD nei, ta eit søk etter programmer på Google Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 Da legger jeg bort audio-kabelen, skrur pa lokket, installerer pinnacle 9 og ser hva jeg trenger derfra. Dere er supre! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Tråd om DVD-R software: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...45975&hl=brenne Og eit par hundre programmer frå Download.com http://www.download.com/CD-DVD-Burners/315...tml?tag=nav_dir Clone DVD skal visst funke. Lenke til kommentar
MokkaBønner Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Har du sjekket Nero- aspi driver for nero produktene -> og annet? Lenke til kommentar
MokkaBønner Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 - Lydkabelen kan du legge vekk, den er ikkje nødvendig- Det finnes nebbtenger som er fine til å fra ut jumper med - Meiner å ha lest at Nero ikkje brenner DVD nei, ta eit søk etter programmer på Google Nero brenner DVD finfint, vaffal Ultra edition (6.6.0.15b siste release) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 PS: Hva skal man EGENTLIG bruke for a flytte den plast-duppeditten pa jumper'n_... -Nebbtang -Pinsett -Skarpe negler (har ikke jenter sånt?! ) Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 PS: Hva skal man EGENTLIG bruke for a flytte den plast-duppeditten pa jumper'n_... -Nebbtang -Pinsett -Skarpe negler (har ikke jenter sånt?! ) ...brukte neglene, ja. Men de fikk hard medfart.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå