Gå til innhold

Defekt dataustyr etter strømbrudd - erstatning?


Anbefalte innlegg

En switch og en datamaskin fungerer ikke etter strømbruddet som var i Oslo tidligere i uken. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må skylles feil spenning i forbindelse med strømbruddet.

 

Noen som har erfaring med hvordan man går i dialog med strømleverandøren rundt erstatning for denne typen ting? Dekkes ikke av innboforsikringen.

 

Er det andre som har fått problemer med datautstyr etter dette strømbruddet?

Endret av blingBlong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok du selv er ansvarlig for å sikre datautstyret ditt med dertil passende sikring. Det være seg overspenningsvern eller UPS.

 

Har til gode å høre om noen som har fått erstatning fra strømleverandør for tapt utstyr som en følge av lyn / strømbrudd.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Strømleverandøren er pliktig til å yte erstatning årsaket av strømbrudd, men hvorvidt man når fram med sitt krav er en annen sak...

Lyn er ikke under strømleverandørens ansvar, men kanskje hus- el. innboforsikring?

 

En PC skal klare strømbrudd uten å skades, så jeg tror du har en dårlig sak.

Lenke til kommentar
Strømleverandøren er pliktig til å yte erstatning årsaket av strømbrudd, men hvorvidt man når fram med sitt krav er en annen sak...

Lyn er ikke under strømleverandørens ansvar, men kanskje hus- el. innboforsikring?

 

En PC skal klare strømbrudd uten å skades, så jeg tror du har en dårlig sak.

NVE innførte i 2001 en ordning der nettselskapene blir straffet økonomisk ved strømavbrudd.

 

Ordningen skal bidra til at selskapene kan i vareta en god leveringskvalitet.

 

- Noen strømbrudd må vi leve med. Det ville blitt for høye investeringer dersom nettet skulle takle alle momenter som forårsaker avbrudd, sier seniorkonsulent Pål Melvær i NVE. Dette ville igjen medføre en kraftig økning i nettleien.

 

Det er bare strømbrudd over tre minutter som omfattes av ordningen.

 

Selskapene må rapportere inn strømbrudd for ulike kundegrupper, og om strømbruddet var varslet eller ikke. Det koster selskapene mer med et strømbrudd som ikke er varslet. Det koster også mer for selskapene om kunden er en industrikunde enn om det var en husholdningskunde som fikk brudd i strømtilførselen.

 

Kilde: NVE

 

 

Jeg gjorde det så enkelt som mulig, og kopierte bare teksten.... Middagen er akkurat klar.... :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...