Roberto Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 En av forskjelene med en mac er at uasnett vilken ny mac du kjøper kan du plugge den i veggen med strøm og en ethernett kabel så er du i gangDet samme gjelder en ferdigbygd PC. Å sammenligne med et selvbygg er latterlig. Du misforstår her. Når du tar Macen ut av esken er den klar for det meste. Ingen drivere, alt er plug and play. Nevnte jeg iLife (dersom du i det hele tatt vet hva det er)? Klarer du å holde din maskin fri for addware og spyware uten å instalere 3-pars programmer?Hadde du klart å holde en Mac fri for malware uten tredjepartsprogramvare hvis folk faktisk hadde tatt seg bryet med å lage det til den? Her argumenterer du mot deg selv - takk, da slipper jeg å gjøre det. Med denne ganske lette regningen så kan vi ta et utrolig lite anslag av antall virus for win å si at det er 1 mill virus. Det skulle da vært ca 70 000 virus på både mac og linux, det skulle såfall vært noen virus.Ja, hadde datamaskinverdenen vært kommunistisk, så. Men nå er det slik at rettferdig fordeling ikke nødvendigvis er noe malware-kodere bryr seg så mye om. Nemlig, de går etter den enkleste plattformen man kan utvikle dritt til. Forresten, datamaskinverdenen kommunistisk? Hva i alle dager er det du snakker om? Altså mac eller linux, vil tro at mac kanskje er litt større eller så er de like store.Eller BSD, eller OS/2 ... Det er fremdeles snakk om operativsystemer som slipper alt Windows-søppel. Hva er poenget ditt? Hvis du mener mac er så lite som det er er det vel litt rart at du kan sikkert klare å ramse opp minst 3 mac modeler, kan du gjøre det på sparken til en annen pc leverandør? Kan ikke sammenlignes. Hvorfor burde du virkelig skjønne. Fordi? Er det virkelig så vanskelig å innrømme at flere og flere går over til Mac? Vel, tror du virkelig at et av 1 million virus på win platformen vil få mer publisitet enn det første viruset til mac os x?Ja, hvis det er destruktivt nok. Tror ikke du at en bemannet landing på månen vil få mer publisitet enn en satelitt rundt Merkur? Unnskyld nerdVANNA, men... :!: Men fra spøk til alvor, dersom noen utvikler et virus til Mac vil dette *garantert* få bred dekning i alle PC-blader med litt respekt for seg selv. Men som trofast Komputer for alle leser forstår jeg at du savner Mac-nyheter. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Du misforstår her. Når du tar Macen ut av esken er den klar for det meste. Hva er det den kan fra første oppstart som f.eks. en Dell-PC ikke kan, da? Ingen drivere, alt er plug and play. Plug and play er bare forhåndsinstallerte drivere. Nevnte jeg iLife (dersom du i det hele tatt vet hva det er)? Musikkavspiller, DVD-brenne-program, musikkproduksjonsprogram, videoredigeringsprogramvare og fotoorganiseringsverktøy? Så vidt jeg ser av Apples nettsider er dette en programvarepakke som må kjøpes utenom, så det har vel egentlig lite å gjøre i denne sammenhengen? Her argumenterer du mot deg selv - takk, da slipper jeg å gjøre det. Ikke prøv deg. Det eneste jeg sier er at det ikke er Windows' skyld at tredjepartsprogramvaren er (delvis) nødvendig. Det som gjør en datamaskin sårbar for malware er det at den utfører operasjoner. Man kan selvsagt begrense hvilke operasjoner som skal tillates som et tiltak mot malware, men dette påvirker også annen programvare. Det blir som å fjerne føttene for å unngå å skade dem. Nemlig, de går etter den enkleste plattformen man kan utvikle dritt til. Forresten, datamaskinverdenen kommunistisk? Hva i alle dager er det du snakker om? Å gjøre malware-koding vanskeligere vil også gjøre annen koding vanskeligere, og det er ikke et videre strategisk trekk å legge inn slike sperrer, av åpenbare grunner. Angående kommunisme-kommentaren: Så vidt jeg husker var kommunismen for at man skulle yte etter evne og få etter behov, med andre ord at mindretallet også skulle få, men ikke i like store kvanta. (Jeg er ikke helt sikker på dette, så ikke bry deg så ekstremt mye om det; det er irrelevant.) Det er fremdeles snakk om operativsystemer som slipper alt Windows-søppel. Hva er poenget ditt? Det virket som om Macfan mente at de eneste OS-ene utenom Windows er Linux og MacOS. Fordi? Er det virkelig så vanskelig å innrømme at flere og flere går over til Mac? Var det virkelig så vanskelig å forstå? Ja vel, da får jeg vel prøve forklare hva jeg mente: Mac-er bygges eksklusivt av Apple. PC-er bygges av flere selskap, og mange bygger sine egne. Det er få Mac-er, og det snevre utvalget av dem gjør at et navnesystem for å antyde ytelse og andre egenskaper er lite krevd, men mange PC-er, som kan ha veldig varierende komponenter og virkelig bør ha et navnesystem som forteller litt om egenskapene til maskinen. (Og hvor har du det fra at jeg har problemer med "å innrømme at flere og flere går over til Mac?") Bedre klarer jeg ikke å ordlegge meg for øyeblikket. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 (endret) Wow, jeg trodde det faktisk ikke var mulig. La meg start med Dell maskinen. Ikke kalender, ikke et dvd video program, ikke et video redigeringsproblem, ikke widges, noen tilfeller kommer det ikke en gang et program for å se dvder en gang, ikke en adressebok, et dvd/ cd brennings program kommer som oftest med men ikke alltid, winzip / winrar er neppe med en win maskin, et mailprogram neppe, bilbevisningsprogram med noen redegeringsmuligheter det får du nok heller inte med, musikk lagingsprogram hehe no chanse og rekken forsetter med avanserte diskverktøy, dell har ikke automator etc. Hm glemte oj å se en pdf fil, og en doc fil. Hva kan en dell maskin som ikke en mac kan fra oppstart? Kabal, og bli infisert av malware Plug and play, er plug and play. Pre instalert eller ikke, og det er ikke spesifike pre instalerte drivere, for alt heller hvis det er det du tror. Men jeg fatter ikke helt hva argumentasjonen din betydde? Er det negativt at det er pre instalert? For å si det slik win har det ikke og mac har det. iLife kommer pre instalert med ALLE apple sine maskiner, så det har mye med saken å gjøre. Hvis det ikke er win sin skyld, hvem i helvete er det da som har skylden? delvis nødvendig??? Når i He/%#" var siste gangen du startet maskinen og ikke brukte et 3 parts program eller hadde det kjørende i bakgrunnen? Resten fattet jeg ikke blåbær av. Er det seriøst ment? Eller bare kødder du deg? Ikke prøv deg. Det eneste jeg sier er at det ikke er Windows' skyld at tredjepartsprogramvaren er (delvis) nødvendig. Det som gjør en datamaskin sårbar for malware er det at den utfører operasjoner. Man kan selvsagt begrense hvilke operasjoner som skal tillates som et tiltak mot malware, men dette påvirker også annen programvare. Det blir som å fjerne føttene for å unngå å skade dem. Okei dette må være den beste komentaren ever, den er så rendyrket fantastik at det ikke er mulig å komentere det. Å gjøre malware-koding vanskeligere vil også gjøre annen koding vanskeligere, og det er ikke et videre strategisk trekk å legge inn slike sperrer, av åpenbare grunner. Og nei jeg vet det finnes Solaris, Unix og en bøtte med OS, men utrolig nok så tror jeg ikke de står for så mange søk i google i forhold til mac os x og linux. Resten av inlegget ditt, fatter jeg ikke bær av. EDIT: JEg bruker min PC ca like mye som min ibook. Jeg synes mac os x er best på det meste, og win er bedre på noen andre områder. Jeg har en PC grunnet at det ikke finnes en mac som dekker noen av de behovene jeg har. Endret 29. august 2005 av Macfan Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Det at du fyrer av innlegget med å si at Windows ikke har kalender gir meg lite lyst til å fortsette, men det får gå. Ikke kalender, ikke et dvd video program, ikke et video redigeringsproblem Lykke til med å finne en Windows-versjon uten kalender, du! Og hva nøyaktig mener du med "dvd video program" og "video redigeringsproblem"? ikke widges Så vidt jeg ser av det som står på Apples nettsider er ikke en Widget mer enn et lite program. noen tilfeller kommer det ikke en gang et program for å se dvder en gang Jeg tviler på at noen av de større PC-produsentene leverer en maskin uten DVD-avspillingsprogramvare. ikke en adressebok, et dvd/ cd brennings program kommer som oftest med men ikke alltid, winzip / winrar er neppe med en win maskin, et mailprogram neppe, bilbevisningsprogram med noen redegeringsmuligheter det får du nok heller inte med Adressebok er standard i Windows og DVD-/CD-brenningsmuligheter er integrert, noe også ZIP-arkiv-støtte er. Jeg kan derimot innrømme at de medfølgende bilderedigeringsmulighetene er rimelig dårlige. Plug and play, er plug and play. Pre instalert eller ikke, og det er ikke spesifike pre instalerte drivere, for alt heller hvis det er det du tror. Men jeg fatter ikke helt hva argumentasjonen din betydde? Er det negativt at det er pre instalert? For å si det slik win har det ikke og mac har det. Plug and play er forhåndsinstallerte drivere. Og jo, det er spesifikke drivere. Ikke nødvendigvis spesifikke ned til en enkelt enhet, men en gruppe enheter. Så lenge det er en standard for hvordan data skal overføres, f.eks. mellom en datamaskin og en skanner, er det ikke noe problem å lage en driver som kan kommunisere med alle enheter som følger denne standarden. Og at "win har det ikke og mac har det" er feil. Det er forhåndsinstallerte drivere i Windows, f.eks. for USB-masselagringsenheter og skannere. iLife kommer pre instalert med ALLE apple sine maskiner, så det har mye med saken å gjøre. Hvorfor i alle dager kan man da kjøpe det utenom til den nette sum av 79 amerikanske dollar for en enkeltbruker-lisens? Hvis det ikke er win sin skyld, hvem i helvete er det da som har skylden? Det er like mye Windows' skyld at folk utvikler malware til det som det er din skyld at virus skader deg. Hvis du fortsetter med innlegg som dette, altså den typen hvor du starter med å bastant påstå at galt er rett, skal jeg la deg i fred med Mac-en din. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Noe sier meg at nerdVANNA ikke har altfor stor erfaring med Mac og Apple OS X. Når du ikke har fått med deg at iLife-produktene kommer med OS X , eller ikke vet hva widgets er, da har du gått glipp av endel grunnleggende kunnskap når det gjelder OS X. Kanskje du burde ta en titt på wikipedia sin beskrivelse av Mac OS X. Tilbake til de diskuterte punktene: Det å påstå at alle windows-maskinern har en kalender er vel forsåvidt sant, men at den er beregnet til noe annet enn å bare vise dato og klokkeslett i hjørnet av oppgavelinjen, er vel litt optimistisk. det som har blitt ment med kalender, er nok noe mere funksjonalitet der man kan legge inn planlagte møter, osv osv. Dette kan man ikke i en ren win-install. Dvd- og videoredigerigsprogram kommer ikke med win, men med mac. Er faktisk etter hva jeg husker ikke mulig å se en dvd i en ren win xp install. Her må man velø oppdatere litt av hvert (med forbehold om dårlig hukommelse). .ZIP hjelper lite når alle bruker .rar (satt på spissen, men ganske så sant) Det er kanskje ikke windows sin skyld at noen lager malware til det, men det er jommen meg til dels Microsoft sin skyld når de lat både frontøder, bakdøren og nesten alle vinduene stå "åpne" når de sier seg ferdige med et produkt. (PS: Jeg har brukt windows siden 3.11, og bruker det fortsatt) Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Ikke kalender, ikke et dvd video program, ikke et video redigeringsproblemLykke til med å finne en Windows-versjon uten kalender, du! Og hva nøyaktig mener du med "dvd video program" og "video redigeringsproblem"? Vel, kan du med hånden på hjertet virkelig si at det følger med kalender i Windows? Med kalender mener Macfan en applikasjon der du kan lagre notater, memoer, avtaler etc. Lykke til med å lagre avtaler ved å dobbelklikke på klokken i taskbaren! Så til spørsmål nummer to; jeg antar at du aldri har brukt iLife i hele ditt liv, så før jeg begynner å forklare hva du kan gjøre med iLife anbefaler jeg deg å ta en tur ned til den lokale Macbutikken. Foretrekker å diskutere programvare med folk med litt kunnskaper. ikke widgesSå vidt jeg ser av det som står på Apples nettsider er ikke en Widget mer enn et lite program. Vel, jeg antar at du heller ikke har prøvd Mac OS X Tiger før, så det blir litt vanskelig å forklare deg hvor utrolig kult Widgets er. Mitt tips til deg er uansett at du tar deg en tur til en Macbutikk, da slipper du å basere din argumentasjon på "det som står på Apples nettsider". Nå driver du hvertfall med motargumentasjon! noen tilfeller kommer det ikke en gang et program for å se dvder en gangJeg tviler på at noen av de større PC-produsentene leverer en maskin uten DVD-avspillingsprogramvare. Vi snakker fremdeles om out-of-the-box mulighetene du har med Mac vs. Windows-PC. Jeg håper virkelig ikke at du bruker Windows Media Player til å se på DVDer, du må jo forresten også oppdatere en hel del før du kan se en DVD i XP. ikke en adressebok, et dvd/ cd brennings program kommer som oftest med men ikke alltid, winzip / winrar er neppe med en win maskin, et mailprogram neppe, bilbevisningsprogram med noen redegeringsmuligheter det får du nok heller inte medAdressebok er standard i Windows og DVD-/CD-brenningsmuligheter er integrert, noe også ZIP-arkiv-støtte er. Jeg kan derimot innrømme at de medfølgende bilderedigeringsmulighetene er rimelig dårlige. Dårlige? Finnes det i det hele tatt slike muligheter? Paint er jo ikke særlig ... Plug and play, er plug and play. Pre instalert eller ikke, og det er ikke spesifike pre instalerte drivere, for alt heller hvis det er det du tror. Men jeg fatter ikke helt hva argumentasjonen din betydde? Er det negativt at det er pre instalert? For å si det slik win har det ikke og mac har det.Plug and play er forhåndsinstallerte drivere. Og jo, det er spesifikke drivere. Ikke nødvendigvis spesifikke ned til en enkelt enhet, men en gruppe enheter. Så lenge det er en standard for hvordan data skal overføres, f.eks. mellom en datamaskin og en skanner, er det ikke noe problem å lage en driver som kan kommunisere med alle enheter som følger denne standarden.Og at "win har det ikke og mac har det" er feil. Det er forhåndsinstallerte drivere i Windows, f.eks. for USB-masselagringsenheter og skannere. Jeg har aldri installert én eneste driver på min Mac - og jeg må ærlig innrømme at jeg har koblet veeeldig mye rart til den, alt fra mobil til printer. iLife kommer pre instalert med ALLE apple sine maskiner, så det har mye med saken å gjøre.Hvorfor i alle dager kan man da kjøpe det utenom til den nette sum av 79 amerikanske dollar for en enkeltbruker-lisens? iLife er tilgjengelig til de som kjøpte Mac før iLife ble lansert. Er det vanskelig å forstå? Hvis det ikke er win sin skyld, hvem i helvete er det da som har skylden?Det er like mye Windows' skyld at folk utvikler malware til det som det er din skyld at virus skader deg. Hæ? Er det min skyld at det ikke finnes virus til Mac da? Hvis du fortsetter med innlegg som dette, altså den typen hvor du starter med å bastant påstå at galt er rett, skal jeg la deg i fred med Mac-en din. Jeg er ikke Macfanatiker - ei heller er jeg en Windows-hater. Jeg bruker til daglig tre maskiner, to PCer med WindowsXP samt min lille PowerBook, og jeg er relativt pragmatisk i Mac vs. Windows debatten - men når folk med null Mackunnskaper snakker dritt om min lille PowerBook reagerer jeg, kraftig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå