Gå til innhold

Mac vs. Windows?

Anbefalte innlegg

Jeg har selv aldri prøvd en Mac, men hvor enn jeg snur meg så råder alle meg til å kjøpe en mac. Jeg bruker Pc'en for det meste til spilling (Cs, wow o.l). Hvilken av disse Pc'ene (mac eller windows pc) håntrerer spilling best?

Mvh en veldig forvirret PØM :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WOW får du til Mac og Windows, CS får du kun til Windows.

Bruker du stort sett maskinen til spilling så er det nok smart å beholde PC'n. Utvalget av spill er ikke like stort for Mac.

Til stort sett alt annet (utenom Macromedia sin programvare) anbefaler jeg Mac.

Lenke til kommentar

zeph, på hvilken måte er Windows bedre til surfing enn Mac? Siden det er så mye mer bugs og sikkerhetshull i f.eks IE som er tilrettelagt Windows-plattformer f.eks? Har du prøvd Safari og Firefox for Mac?

Spill er jeg helt enig med deg i. Alle sier det finnes så mange spill til Mac. Det gjør det nok, men jeg har til gode å se nyere Mac-spill i en fysisk butikk i Norge.

Mac og Windows har hver sine bruksområder, og mange felles. Akkurat når det gjelder spilling vil jeg si Windows har et klart overtak.

Edit: Jeg er selv en stolt eier av både selvbygd PC (se profil) og en Powermac G4 med Tiger innstallert. Syns absolutt Apple har fått til noe når det gjelder design og brukervennlighet. SKikkelig lekkert OS.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
når det blir mac-intel maskiner, vil da heller ikke spill som som cs funke på mac eller?

De første Intelmacer kommer sommeren 2006.

Spill må fortsatt portes, men det blir mye enklere ettersom hardwaren er den samme.

Men på Intelmacene kan man kjøre Windows og OS X så da kan man jo på en måte kjøre alle Windowsspill på Mac..

Lenke til kommentar

Til de som sier at det ikke er bra å spille på Mac'en:

Jeg har 12" PB med historiens verste grafikkort (Fx5200) med 64mb RAM. Hvis jeg har 1gb installert i minnesloten så lagger det nesten ikke i Ironforge, for de som er kjent med World of Warcraft. FPS'en holder seg stabilt på 15-30 stk. og du kommer noen ganger over, noen ganger under.

Absolutt noe å ikke fraskrive seg. Spillutvalget er en annen sak.

Lenke til kommentar
Jeg har selv aldri prøvd en Mac, men hvor enn jeg snur meg så råder alle meg til å kjøpe en mac. Jeg bruker Pc'en for det meste til spilling (Cs, wow o.l). Hvilken av disse Pc'ene (mac eller windows pc) håntrerer spilling best?

Mvh en veldig forvirret PØM  :roll:

Er det mulig? Det er lov å lese før du tar og poster. 1) apple er ikke og kommer aldri til å bli en spill platform som win er. Det er jo alment kjent for oss som ikke er så late at de ikke gidder å bruke søkefunksjonen at win "håndtere" spill best. Grunnet bedre skjermkort drivere osv. 2) Jeg spiller på en mac spill som Wow, Civ 3, sims 2 spiller min søster, unreal t 2004, call of duty, aoe 2 osv.

Så vis du skal spille og gjøre noe annet så er mac best, skal du bare spille gå for en spyware infisert win du.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Begynner nå å bli en smule subjektivt her nå da, men jeg må være enig i at det er lettere å få et virus, orm o.l. på Windows enn det er å innstallere Tiger på en mac.

De som har installert Tiger kan nå humre inni seg.

Men for all del, det er ikke vanskelig å beskytte en Win-PC mot virus, det er bare det at det burde være unødvendig.

Lenke til kommentar
når det blir mac-intel maskiner, vil da heller ikke spill som som cs funke på mac eller?

Tjah, mye mulig. Portingen blir enklere. (Lettere for spill-produsenter å porte spillene til MAC) MEN, mye av grunnen til at spillene ikke kommer, heter nok DirectX. Siden spillene blir kjørt over MICROSOFT direct X plattform. Håper at spill som CS : S blir portet til MAC. Så kan jeg kutte ut den vanlige PC'n min.

Lenke til kommentar
Men for all del, det er ikke vanskelig å beskytte en Win-PC mot virus, det er bare det at det burde være unødvendig.

Mange flere virus finnes jo for Windows enn det finnes til mac, ettersom windows er mye mer utbredt. Hadde like mange brukt mac villenok virus til mac vert like vanlig. Sikkerhetshull finnes både i mac og windows, det vil det antakelig gjøre en ganske lang stund fremover også. Unødvendig blir det ikke, verken for mac eller windows. Er bare det at virus-creatorene ikke gidder, eller trenger å porte til mac. Akkurat som med spill.

Lenke til kommentar

Angående malware, så er det da slettes ikke rart at Windows-brukere sliter mer med det enn Mac-brukere. Antallet Windows-brukere er jo mye større, derfor er det mye mer fristende å skrive slik programvare til.

En heldig Windows-virus-programmerer kan jo få overskrifter som "10 millioner PC-er infisert med nytt supervirus" i alle store publikasjoner, mens en heldig Mac-virus-programmerer kan oppnå "Nytt virus legger alle verdens 27 Macintosh-er døde" i et og annet Mac-blad. (Ja, jeg vet at det er flere enn 27 av dere.)

Lenke til kommentar

nerdVANA : grunnen er nok en litt annen og mer komplisert enn den du framlegger der.. Er "vanskeligere" å skrive virus til Linux/MAC/Unix enn til windows, da de har en annen arkitektur og en annen måte å behandle/starte opp program på.

og : hadde noen greid å skrive ett virus som effektivt greide å ta ned en hel haug med mac'er, så hadde det nok kommet i nyhetene, ikke bare i mac pulikasjoner... ;)

Lenke til kommentar
Angående malware, så er det da slettes ikke rart at Windows-brukere sliter mer med det enn Mac-brukere. Antallet Windows-brukere er jo mye større, derfor er det mye mer fristende å skrive slik programvare til.En heldig Windows-virus-programmerer kan jo få overskrifter som "10 millioner PC-er infisert med nytt supervirus" i alle store publikasjoner, mens en heldig Mac-virus-programmerer kan oppnå "Nytt virus legger alle verdens 27 Macintosh-er døde" i et og annet Mac-blad. (Ja, jeg vet at det er flere enn 27 av dere.)

EDIT : Tingen er vel at vi ikke sliter i det hele tatt.

Vel, tror du virkelig at et av 1 million virus på win platformen vil få mer publisitet enn det første viruset til mac os x? Hvis det er publisitet de søker så viser bare det at mac os x er betydelig bedre enn windows. De som skriver at det bare er grunnet at det er flere brukere, har dere noen kunskap om sikkerhets forskjellene mellom mac os x og windows? Er dere i det hele tatt klar over at det finne 0, nada zip virus til mac? Et virus er et program som kan ta seg inn i en maskin, for så ved å bruke den maskinen til å spre seg til andre maskiner. Altså ikke et script som et barn kan skrive.

Hvis du mener mac er så lite som det er er det vel litt rart at du kan sikkert klare å ramse opp minst 3 mac modeler, kan du gjøre det på sparken til en annen pc leverandør?

For all del dette er ikke et inleg som sier at mac ruuls osv, jeg vil for all del ikke få noen som ikke vil over til en mac. Det er bare så utrolig at et selvskap som har ca 8-10% av alle verdens fungernede datamaskiner ( det er en forskjell på antall kjøpte å antall fungernede) tall hentet fra google som sier at ca 15% av alle søk på google er av maskiner som ikke er win maskiner. Altså mac eller linux, vil tro at mac kanskje er litt større eller så er de like store.

Med denne ganske lette regningen så kan vi ta et utrolig lite anslag av antall virus for win å si at det er 1 mill virus. Det skulle da vært ca 70 000 virus på både mac og linux, det skulle såfall vært noen virus.

Hovedgrunnen til at det finnes så utrolig mange virus er at i win så er du logget inn automatisk som superuser du trenger da ikke å skrive inn passordet for å gjøre noe, dette sammen med å bruke den mest ubrukelige netleseren herfra til månen IE gjør det til en molatov cocktail. Å si at mac os x ikke er sikrer høres svært utrolig ut, så jeg vil derfor oppfordere dere til å backe det opp med fakta. Har dere noen statestikker, noen harde tall? Har dere egentlig noe som helst?

"Men for all del, det er ikke vanskelig å beskytte en Win-PC mot virus, det er bare det at det burde være unødvendig."

Greit nok bruker ikke win xp SP2, men 2000 Pro F-secure har nok å gjøre for å si det mildt, en annen ting er alt det malwaret og spywaret. Klarer du å holde din maskin fri for addware og spyware uten å instalere 3-pars programmer? Selfølgelig har det kommet store sikkerhets forbedringer, med at firewallene har blitt mye bedre, samt at i CPUen til og med har det kommet forbedringer for å hjelpe sikkerheten i win.

En av forskjelene med en mac er at uasnett vilken ny mac du kjøper kan du plugge den i veggen med strøm og en ethernett kabel så er du i gang, da kan du brenne en dvd/ se en dvd/ se en trailer på nettet/ koble til et usb basert kamera og det fungere uten drivere/ redigere film/ lage musikk/ høre på musikk/ har en adressebok/ en kalender/ et chate program som funker med google talk. Du kan gjøre alt det uten at du trenger å laste ned et program eller sette inn en cd, du får også med en 30 dagers trail til officepakken, som koster litt under 1500kr, eller laste ned gratis enten openoffice, neoffice, eller abiword.

Hvor lang tid tar det ikke å få en win maskin up and going til vanlig bruk?

Etter du har bygget den ( eventuelt hvis du bygger den selv)

1) win instalering

2) anit virus

3) drivere til inerne hw

4) oppdatere den ( vel det bør du vel også gjøre i på en mac)

5) må VLC/ et musikk program vi faktisk kan bruke/ officepakken ( eller lignende)/ en netleser som går an å bruke / et pdf program er vanlig vis et must/ et bildeprogram hvis du har et digital kamera/ anti spyware og adware ( ofte har du flere en 1 av de)/ nero eller ligende for å brenne en cd eller dvd / laste ned msn / winrar eller winzip for eller så kan du ikke pakke noe opp /

6) puste lettet ut for så å måtte reinstalere maskinen igjen om ikke så alt for lang tid, grunnet at win pleier å bli ufatterlig treigt etter en stund.

Derfor synes jeg mac utrolig nok er enklere, selv om det er mye kraftigere os en win så har det forblit enklere og et mer effektivt os.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Likevel må man ikke glemme at Virus/Spyware o.l. er noe som garantert (med tiden) kommer til Mac - det er egentlig kun et spørsmål om tid. Det blir uansett veldig spennende å følge med på utviklingen, spesielt nå som Apple lansererer nye maskiner med Intel CPUer - jeg spår at flere og flere vil svitsje dersom det blir mulig å kjøre dualboot på de nye Intel-Macene (dvs. uten å måtte emulere Windows), hvilket vil føre til at Satans små hjelpere (les= de som utvikler virus/spyware) kommer til å begynne å utvikle til Mac også.

Men for all del, la oss nyte våre virusfrie Macer så lenge det er mulig! ;)

Lenke til kommentar
En av forskjelene med en mac er at uasnett vilken ny mac du kjøper kan du plugge den i veggen med strøm og en ethernett kabel så er du i gang

Det samme gjelder en ferdigbygd PC. Å sammenligne med et selvbygg er latterlig.

Klarer du å holde din maskin fri for addware og spyware uten å instalere 3-pars programmer?

Hadde du klart å holde en Mac fri for malware uten tredjepartsprogramvare hvis folk faktisk hadde tatt seg bryet med å lage det til den?

Med denne ganske lette regningen så kan vi ta et utrolig lite anslag av antall virus for win å si at det er 1 mill virus. Det skulle da vært ca 70 000 virus på både mac og linux, det skulle såfall vært noen virus.

Ja, hadde datamaskinverdenen vært kommunistisk, så. Men nå er det slik at rettferdig fordeling ikke nødvendigvis er noe malware-kodere bryr seg så mye om.

Altså mac eller linux, vil tro at mac kanskje er litt større eller så er de like store.

Eller BSD, eller OS/2 ...

Hvis du mener mac er så lite som det er er det vel litt rart at du kan sikkert klare å ramse opp minst 3 mac modeler, kan du gjøre det på sparken til en annen pc leverandør?

Kan ikke sammenlignes. Hvorfor burde du virkelig skjønne.

Vel, tror du virkelig at et av 1 million virus på win platformen vil få mer publisitet enn det første viruset til mac os x?

Ja, hvis det er destruktivt nok. Tror ikke du at en bemannet landing på månen vil få mer publisitet enn en satelitt rundt Merkur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...