Gå til innhold

Sommerminner skal inn på en DVD:) Men hvordan?

Anbefalte innlegg

Pappa har i hele sommer filmet noen klipp fra rundt om kring der vi har vært i sommer. Alt dette var spilt inn på videokasetten. Jeg la alle klippene inn på pc'en min og redigerte filmen slik at den ble slik som jeg ville(Pinnacle studio). Men deretter starter problemene. Først så prøvde jeg å lagre filmen som et .mpeg format, men dette funket ikke når jeg skulle brenne på DVD platen, den var tom når jeg skulle lese filmer. Deretter prøvde jeg å lagre filmen som et .avi format, men da ble filmen 12 gb stort, noe som er allt for stort for en DVD(4,7gb).

Spørsmålet mitt er: Hvordan skal jeg brenne filmen inn på en DVD-plate?

Hvilken format må jeg lagre i for at den skal kunne bli spilt av på en vanlig dvd-spiller?

M.V.H Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke gi deg hele løsningen, men jeg kan hjelpe deg i gang...

Hvis du skal være trygg på å kunne spille filmen av i en vanlig dvd-spiller, så må den følge dvd-formatet - hvilket vil si at filmen må kodes i mpeg-2, og oppløsningen må være 720x576 eller 704x576.

Men de fleste dvd-spillere kan også klare video-cd (vcd) eller super video-cd (svcd) - hvilket vil si mpeg-1 koding. Oppløsningen er jeg usikker på, men tror det er 354x288.

Også kan en del nye dvd-spillere lese DivX og/eller XviD (altså mpeg-4 format).

Du sier ikke noe om hva slags oppløsning filmen opprinnelig ble tatt med, men jeg tipper på at vcd og svcd vil føre til kvalitetstap. Og hvis du vil være sikker på å kunne se filmen på alle dvd-spillere (også de eldre), så bør du gå for mpeg-2.

Jeg regner med filmen er i et eller annet avi-format, så da trenger du en mpeg-2 enkoder for å lage dvd-filene. Det finnes en liten håndfull med gratis mpeg-2 enkodere, men felles for dem alle er at de ikke gir like god kvalitet som de kommersielle. Hvis du har full pakke av Nero, så har du noe som heter Nero Recode - dog er den enkoderen heller ikke kjent for å gi god kvalitet på mpeg-2 filene.

Det blir nok et spørsmål om hvor mye penger du vil putte i prosjektet. Hvis du allerede har Nero og kan leve med kvaliteten, så bruk det. Ellers så kan du få en av de beste enkoderne for rundt $50 til privat bruk, tror jeg.

Uansett, når du har laget mpeg-filene, så må du bruke et dvd-authoring program for å komponere dvd-platen - du kan ikke bare brenne mpeg-filene rett på platen. Igjen, hvis du har full pakke av Nero, så har du allerede NeroVision som kan brukes. Når den prosessen er ferdig, så sitter du igjen med .vob-filer i en VIDEO_TS-mappe. Disse kan brennes til dvd med f.eks. Nero Express eller et annet dvd-brenneprogram.

Ok, dette ble kanskje rotete og ukonsist? Spør hvis du ikke fikk svar på det du lurte på.

Lenke til kommentar

SVCD er MPEG-2, ikke MPEG-1. Oppløsningen er 480x576 i PAL.

QuEnc er en gratis MPEG1/2-koder. Den kan lastes ned fra http://www.doom9.org

Ellers er både TMPGEnc og CCE Basic forholdsvis rimelige kodere som gir godt resultat (ca USD 50).

For å kunne lage en DVD bør videoen ha størrelse 720x576 (PAL) før den går inn i MPEG-koderen. AviSynth er et godt verktøy for dette http://www.avisynth.org

VirtualDub er også nyttig, og kan brukes til avi-prosessering. http://www.virtualdub.org

Til sammen gir disse gratisprogrammene det du trenger, og det er mulig å redigere film uten så mye kvalitetstap. De har derimot høyere brukerterskel enn de kommersielle programmene.

For å lage DVD-video images (MPEG -> VIDEO_TS) bruker jeg TMPGEnc DVD Author. Den koster også noen dollar. Du kan bruke IFOEdit, men da må du jobbe litt.

Jeg vet ikke hva Pinnacle Studio faktisk gjør, er det meningen den skal kunne lage DVD-Video (VIDEO_TS), eller bare MPEG-2 Program Stream? Hvis det er det siste, kan det hende du allerede har en MPEG-2-fil som følger DVD-standarden. Da trenger du bare et program som TMPGEnc DVD Author.

Endret av stigto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...